قالیباف: امنیت مهم‌ترین زیر ساخت کشور است سازمان ملل: جنگ غزه باید فوری متوقف شود (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) وزارت خارجه آمریکا: در قبال افغانستان براساس منافع خود عمل می‌کنیم استاندار خراسان رضوی: کلید حل بحران‌ زیست‌محیطی کشف رود، پیگیری مستمر تصمیمات پیشین است شهادت ۱۲ یمنی در حمله هوایی رژیم صهیونیستی (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) کنعانی: شهید امیرعبداللهیان، دیپلماتی مثال‌زدنی با دغدغه تأمین منافع ملی بود ۱۵۳ فلسطینی دیگر در غزه به شهادت رسیدند (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) ازسرگیری پرواز‌های هما در مسیر تهران به کراچی و برعکس (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) اعلام حمایت رئیس هیئت داوران کن از غزه با امضای نامه اعتراض به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی ویدئو| سخنان امروز رهبر معظم انقلاب درباره اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) حمایت السودانی از مذاکرات ایران و آمریکا وزرای خارجه ایران و تاجیکستان بر لزوم همکاری‌های منطقه‌ای در موضوع افغانستان تأکید کردند عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تأکید کرد: مجلس برای رفع مشکلات اقتصادی توجهی به مذاکرات ندارد فارن پالیسی فاش کرد؛ مهاجرت نخبگان از آمریکا درپی سیاست‌های ترامپ شرط روسیه برای دیدار پوتین و زلنسکی دیدار سفیر ایران در واتیکان با جانشین پاپ فرانسیس (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) آغازبه‌کار نشست سران اتحادیه عرب در بغداد (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) دومین انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس دوازدهم، ۶ خرداد ۱۴۰۴، برگزار خواهد شد افشاگری یک روزنامه انگلیسی؛ مشارکت سرویس‌های جاسوسی غربی در کشتار فلسطینی‌ها رئیس‌جمهور: از دستاوردهای خود دست برنمی‌داریم آخرین وضعیت دیوارکشی مرز‌های مشترک ایران و افغانستان | ۸۱ کیلومتر دیوارکشی شد (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) نگرانی شدید اوکراین درخصوص نشست رؤسای جمهور روسیه و آمریکا حمله قلبی وزیر خارجه عمران خان در زندان پاکستان جدول کاری نشست سران کشورهای عرب و پیش‌نویس بیانیه بغداد بازگشایی فرودگاه صنعا در یمن (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) جانشین فرمانده کل سپاه در گفت‌و‌گو با شهرآرانیوز: غزه، گورستان صهیونیست‌ها خواهد شد دعوت پوتین از سران کشورهای عربی برای شرکت در نخستین اجلاس روسیه-اعراب غزه زیر چرخ «ارابه گیدئون» | عملیات رسمی ارتش اسرائیل برای تصرف کامل غزه آغاز شد
سرخط خبرها

سخنگوی شورای نگهبان: برگزاری هم‌زمان انتخابات‌های ریاست‌جمهوری و مجلس در سال ۱۴۰۷ بررسی خواهد شد

  • کد خبر: ۳۳۳۰۴۳
  • ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۳
سخنگوی شورای نگهبان: برگزاری هم‌زمان انتخابات‌های ریاست‌جمهوری و مجلس در سال ۱۴۰۷ بررسی خواهد شد
سخنگوی شورای نگهبان گفت: با توجه به نزدیک بودن زمان اتمام دوره‌ی دوازدهم مجلس و دوره چهاردهم ریاست جمهوری، اینکه این دو انتخابات همزمان با هم برگزار شوند قابل بررسی خواهد بود؛ الان درباره اینکه آیا این دو انتخابات همزمان برگزار می شود یا خیر زود است و در صورت رسیدن به این تصمیم، سازوکار آن در زمان مربوطه تعیین و در صورت نیاز اصلاحات قانونی انجام خواهد شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ هادی طحان نظیف امروز شنبه در نشست خبری با اشاره به بررسی ۱۱ طرح و لایحه ارسال شده از مجلس و ۱۷ استعلام ارسال شده از دیوان عدالت اداری در شورای نگهبان گفت: ما در شورای نگهبان بیشتر درگیر بررسی موافقت نامه‌ها هستیم چون فعلا این موافقت نامه‌ها در مجلس در حال بررسی است.

وی در ادامه با اشاره به نتیجه بررسی مصوبات مجلس در شورای نگهبان، افزود: لایحه موافقتنامه بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فنلاند به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی مغایر موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: لایحه موافقتنامه استرداد مجرمان بین جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا هم از سوی شورای نگهبان تأیید شد.

طحان نظیف اظهار کرد: لایحه موافقتنامه معاضدت حقوقی متقابل در امور مدنی و تجارت بین دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری هند با اصلاحاتی که مجلس انجام داد، مغایر موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

وی افزود : لایحه معاهده استرداد مجرمان بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری سوسیالیستی ویتنام با بررسی‌های ما در شورای نگهبان، مغایر موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و به تایید رسید.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: یک بند از لایحه موافقتنامه معاضدت حقوقی متقابل در امور مدنی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت و جهت اصلاح، به مجلس ارجاع شد.

طحان نظیف افزود: لایحه موافقتنامه معاضدت حقوقی متقابل در امور کیفری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا هم با ایراداتی مواجه شد که باید رفع شود.

وی اضافه کرد: لایحه سند الحاقی (پروتکل) ارزیابی اثرات زیست‌محیطی فرامرزی الحاقی به معاهده (کنوانسیون) چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر نیز مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره احتمال برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: هم اکنون برای پرداختن به این موضوعات زود است.

طحان نظیف افزود: با توجه به برگزاری انتخابات زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری، زمان اتمام انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی به هم نزدیک و حدود ۴ ماه است، لذا اینکه این دو انتخابات همزمان برگزار شود، قابل بررسی خواهد بود، اما اینکه با چه سازوکاری انجام شود یا اینکه برای این کار لازم به اصلاح قانون است یا خیر، باید صبر کرد تا ببینیم چه می‌شود.

اگر دستگاه قضایی حکمی درباره افراد صادر کند در صلاحیت‌ها لحاظ می‌شود

وی در پاسخ به سوالی درباره طرح ادعاهایی درباره کسب ثروت‌های نجومی توسط نمایندگان مجلس بعد از اتمام دوره نمایندگی و رشوه گرفتن نمایندگان از وزرا در زمان بررسی استیضاح‌ها توسط مصطفی میرسلیم، بیان کرد: تشخیص این موضوعات در صلاحیت مراجع دیگری غیر از شورای نگهبان است.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: نسبت به نمایندگان فعلی در ابتدا باید هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان اقدام و در خصوص افراد دیگر دستگاه قضایی باید اعلام نظر کند، در صورتی که دستگاه قضایی حکمی صادر کند این حکم در بررسی صلاحیت‌ها مورد توجه شورای نگهبان قرار خواهد گرفت.


فقهای شورای نگهبان مصوبه شورای شهر مشهد را مغایر موازین شرع مقدس دانستند

طحان‌نظیف گفت: مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد مورخ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ مقرر می‌داشت افرادی که قبلاً بر اساس طرح تفصیلی پیشین با شهرداری قرارداد داشته و بدهی آنها به صورت کامل تسویه نشده، تنها دو ماه پس از تغییر طرح تفصیلی فرصت دارند تا بدهی خود را کاملاً تسویه کنند. در غیر این صورت، ضوابط جدید طرح تفصیلی برای آنها اعمال می‌شد که معمولاً شرایط سخت‌گیرانه‌تری داشت.

وی افزود: فقهای شورای نگهبان با بررسی دقیق این مصوبه به این نتیجه رسیدند که اطلاق بند ۱ مصوبه و تبصره‌های آن نسبت به مالکینی که در زمان حکومت ضوابط سابق دارای قرارداد با شهرداری بودند، خلاف موازین شرع است. 

سخنگوی شورای نگهبان خاطر نشان کرد: به بیان دیگر، اگر شهرداری با شهروندان قراردادی منعقد کرده و بر اساس آن شرایط و مهلت‌هایی را برای پرداخت بدهی تعیین کرده، نمی‌تواند به بهانه تغییر طرح تفصیلی، به صورت یک‌طرفه این قراردادها را تغییر دهد و شهروندان را ملزم به تسویه سریع بدهی کند.

طحان نظیف بیان کرد: این نظر فقهای شورای نگهبان، اصل مهم احترام به حقوق مکتسبه را مورد تأکید قرار داده و نشان می‌دهد که نهادهای عمومی همچون شهرداری‌ها نیز مکلف به رعایت تعهدات قراردادی خود هستند و نمی‌توانند با تغییر یک‌جانبه مقررات، حقوق اشخاص طرف قرارداد را تضییع کنند.

وی گفت: پرونده دوم مربوط به ماده ۵۸ آیین‌نامه اجرایی قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری است. این آیین‌نامه که توسط هیأت وزیران در سال ۱۳۸۲ به تصویب رسیده، در ماده ۵۸ خود صلاحیت گسترده‌ای به کمیسیون ماده ۱۳ قانون کارشناسان رسمی داده بود. 

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: به موجب این ماده، کمیسیون مذکور می‌توانست از تمامی مراجع قضایی، انتظامی، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات، شرکت‌ها، بانک‌ها، شهرداری‌ها، بنیادها، نهادهای انقلاب اسلامی و کلیه اشخاص حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی استعلام کند و همه این نهادها ملزم به پاسخگویی بودند.

طحان نظیف افزود: فقهای شورای نگهبان پس از بررسی دقیق به این نتیجه رسیدند که اصل استعلام‌گیری برای احراز شرایط متقاضیان پروانه کارشناسی از جمله وثاقت، تدین و وفاداری به نظام، فی‌نفسه مغایرتی با موازین شرعی ندارد. با وجود آن‌که تجسس در چنین اموری با رعایت موازین شرعی و قانونی خلاف شرع نیست. اما نکته بسیار مهمی که فقهای شورای نگهبان بر آن تأکید کردند، این بود که اطلاق این ماده نسبت به مواردی که پاسخگویی به استعلامات از نظر شرعی ناقض حریم خصوصی افراد باشد یا مفسده‌ای به همراه داشته باشد، با موازین شرع مغایرت دارد. 

وی افزود: این نظر فقهای شورای نگهبان، ضمن حفظ کارآمدی نظام احراز صلاحیت کارشناسان رسمی، از حریم خصوصی اشخاص و منافع کشور نیز صیانت می‌کند و تعادلی منطقی میان منافع فردی و اجتماعی برقرار می‌سازد.

تصمیم‌گیری نهایی درباره پالرمو و CFT در حیطه اختیارات مجمع تشخیص است

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: مصوبه مجلس درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی را دریافت کردیم و شورای نگهبان در حال بررسی آن است و به محض اتمام بررسی، نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

طحان نظیف در پاسخ به این سوال که برخی نمایندگان خواهان بررسی مجدد پالرمو و CFT در مجلس شدندY گفت: با توجه به اینکه این موضوع یک بار در مجلس بررسی و شورای نگهبان هم درباره آن اعلام نظر کرده، تصمیم‌گیری نهایی درباره این موضوع در حیطه اختیارات مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

ساختار دفاتر استانی شورای نگهبان مورد بازبینی قرار گرفته است

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره علت کاهش دفاتر شورای نگهبان در استان‌ها و شهرستان‌های کشور عنوان کرد: پس از انتخابات اخیر در راستای چابک‌سازی و کارآمدسازی دفاتر و با توسعه فناوری‌های نوین  ساختار دفاتر استانی شورای نگهبان مورد بازبینی قرار گرفت و دفاتر حوزه‌های فرعی حوزه‌های انتخابیه حذف شد که براساس این تصمیم، تعداد دفاتر شورای نگهبان در استان‌ها و شهرستان‌ها کاهش پیدا کرد و به‌اندازه‌ حوزه‌های انتخابیه شد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین روند بررسی طرح مالیات بر سفته بازی و سوداگری نیز گفت: در حال بررسی این مصوبه هستیم و به علت متعدد بودن اصلاحات این طرح، بخشی مورد رسیدگی قرار گرفته و بخش دیگری در دست بررسی است.

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره مصوبه مجلس در خصوص اعطای فوق العاده خاص به کارکنان دستگاه اجرایی کشور اظهار کرد: این مصوبه در مجلس به تصویب رسیده، اما هنوز بررسی‌های مربوطه در شورای نگهبان به اتمام نرسیده است.

اگر مجلس ابهامات لایحه‌ حذف ۴ صفر از پول ملی را برطرف کند مجدداً بررسی می کنیم

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص لایحه‌ حذف ۴ صفر از پول ملی گفت: این مصوبه مربوط به چند سال قبل یعنی سال ۹۹ است. شورای نگهبان نسبت‌ به اساس آن ایراد یا اشکالی نداشت و صرفاً نسبت‌ به یک تبصره ابهاماتی را مطرح کرده بود، اما در آن مقطع پس از برگشت مصوبه به مجلس، دیگر اصلاحی نسبت‌ به آن انجام نشد و عملاً مسکوت گذاشته شد؛ لذا اگر مجلس ابهامات شورا را برطرف کند مجدداً آن را بررسی خواهیم کرد.

بر اساس این گزارش، در بخشی از این نشست خبری، سخنگوی شورای نگهبان به ارائه توضیحاتی درباره نظر فقهای شورای نگهبان در خصوص ۲ استفساریه دیوان عدالت اداری پرداخت و گفت: فقهای شورای نگهبان مصوبه خرداد ۱۴۰۰ شورای شهر مشهد را مغایر موازین شرع مقدس دانستند؛ این مصوبه مقرر می‌داشت افرادی که قبلاً بر اساس طرح تفصیلی پیشین با شهرداری قرارداد داشته و بدهی آنها به صورت کامل تسویه نشده، تنها دو ماه پس از تغییر طرح تفصیلی فرصت دارند تا بدهی خود را کاملاً تسویه کنند. در غیر این صورت، ضوابط جدید طرح تفصیلی برای آنها اعمال می‌شد که معمولاً شرایط سخت‌گیرانه‌تری داشت.

وی افزود: فقهای شورای نگهبان با بررسی دقیق این مصوبه به این نتیجه رسیدند که اطلاق بند «1» مصوبه و تبصره‌های آن نسبت به مالکینی که در زمان حکومت ضوابط سابق دارای قرارداد با شهرداری بودند، خلاف موازین شرع است. به بیان دیگر، اگر شهرداری با شهروندان قراردادی منعقد کرده و بر اساس آن شرایط و مهلت‌هایی را برای پرداخت بدهی تعیین نموده، نمی‌تواند به بهانه تغییر طرح تفصیلی، به صورت یک‌طرفه این قراردادها را تغییر دهد و شهروندان را ملزم به تسویه سریع بدهی کند. این نظر فقهای محترم شورای نگهبان، احترام به حقوق مکتسبه را مورد تأکید قرار داده و نشان می‌دهد که نهادهای عمومی همچون شهرداری‌ها نیز مکلف به رعایت تعهدات قراردادی خود هستند و نمی‌توانند با تغییر یک‌جانبه مقررات، حقوق اشخاص طرف قرارداد را تضییع کنند.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: دومین استفساریه مربوط به ماده ۵۸ آیین‌نامه اجرایی قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری است. این آیین‌نامه که توسط هیأت وزیران در سال ۱۳۸۲ به تصویب رسیده، در ماده ۵۸ خود صلاحیت گسترده‌ای به کمیسیون ماده ۱۳ قانون کارشناسان رسمی داده بود. به موجب این ماده، کمیسیون مذکور می‌توانست از تمامی مراجع قضایی، انتظامی، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات، شرکت‌ها، بانک‌ها، شهرداری‌ها، بنیادها، نهادهای انقلاب اسلامی و کلیه اشخاص حقوقی اعم از دولتی و غیردولتی استعلام کند و همه این نهادها ملزم به پاسخگویی بودند. فقهای محترم شورای نگهبان پس از بررسی دقیق به این نتیجه رسیدند که اصل استعلام‌گیری برای احراز شرایط متقاضیان پروانه کارشناسی از جمله وثاقت، تدین و وفاداری به نظام، فی‌نفسه مغایرتی با موازین شرعی ندارد. با وجود آن‌که تجسس در چنین اموری با رعایت موازین شرعی و قانونی خلاف شرع نیست. اما نکته بسیار مهمی که فقهای شورای نگهبان بر آن تأکید کردند، این بود که اطلاق این ماده نسبت به مواردی که پاسخگویی به استعلامات از نظر شرعی ناقض حریم خصوصی افراد باشد یا مفسده‌ای به همراه داشته باشد، با موازین شرع مغایرت دارد.

طحان نظیف تاکید کرد: این نظر فقهای محترم شورای نگهبان، ضمن حفظ کارآمدی نظام احراز صلاحیت کارشناسان رسمی، از حریم خصوصی اشخاص و منافع کشور نیز صیانت می‌کند و تعادلی منطقی میان منافع فردی و اجتماعی برقرار می‌سازد.

به گزارش ایسنا، سخنگوی‌ شورای نگهبان در این نشست خبری نظرات شورای نگهبان درباره مصوبات مجلس شورای اسلامی را به شرح زیر تشریح کرد:

لایحه ارجاع اختلاف بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران) و شرکت ساتارم به داوری

مصوب جلسه مورخ بیستم فروردین‌ماه یکهزار و چهارصد و چهار مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ ۱۴۰۴/۰۲/۱۰ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

لایحه موافقتنامه بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فنلاند به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات‌های بر درآمد

مصوب جلسه مورخ بیستم فروردین‌ماه یک هزار و چهارصد و چهار مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ ۱۴۰۴/۰۲/۰۳ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

تذکرات:

_۱ در قسمت ۲ جزء (ح) بند ۱ ماده ۳، با توجه به متن انگلیسی معاهده، عبارت «وزیر دارایی» به عبارت «وزارت دارایی» اصلاح گردد.

_۲ در بند ۲ ماده ۸، بعد از عبارت وسائط نقلیه هوایی، علامت (») بسته شود.

_۳ در جزء (ب) بند ۱ ماده ۹، با توجه به متن انگلیسی معاهده، عبارت «اشخاصی واحد» به عبارت «همان شخص» اصلاح گردد.

لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری مردمی بنگلادش به‌منظور حذف مالیات مضاعف در مورد مالیات‌های بر درآمد و جلوگیری از فرار و اجتناب مالیاتی

مصوب جلسه مورخ بیستم فروردین‌ماه یک هزار و چهارصد و چهار مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ ۱۴۰۴/۰۲/۱۰ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

تذکرات:

_۱ در بند ۶ ماده ۵، عبارت «نداشته نباشد» اصلاح گردد.

_۲ در جزء (ب) بند ۱ ماده ۹، با توجه به متن انگلیسی معاهده، عبارت «اشخاصی واحد» به عبارت «همان شخص» اصلاح گردد.

لایحه موافقتنامه استرداد مجرمان میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا

مصوب جلسه مورخ بیستم فروردین‌ماه یکهزار و چهارصد و چهار مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ ۱۴۰۴/۰۲/۱۰ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقتنامه استفاده مشترک از اتاق‌های چرخ‌دار قطار (واگن‌ها) و بار گنج‌های (کانتینرهای) متعلق به کشورهای مستقل مشترک‌المنافع جمهوری آذربایجان، جمهوری گرجستان، جمهوری لتونی، جمهوری لیتوانی و جمهوری استونی

مصوب جلسه مورخ بیست و چهارم فروردین‌ماه یکهزار و چهارصد و چهار مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ ۱۴۰۴/۰۲/۰۳ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

لایحه سند الحاقی (پروتکل) ارزیابی اثرات زیست‌محیطی فرامرزی الحاقی به معاهده (کنوانسیون) چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر

مصوب جلسه مورخ بیست و چهارم فروردین‌ماه یکهزار و چهارصد و چهار مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ ۱۴۰۴/۰۲/۰۳ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

لایحه موافقتنامه معاضدت حقوقی متقابل در امور مدنی و تجاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری هند

مصوب جلسه مورخ بیست و هفتم فروردین‌ماه یکهزار و چهارصد و چهار مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ ۱۴۰۴/۰۲/۲۴ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

لایحه معاهده استرداد مجرمان بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری سوسیالیستی ویتنام

مصوب جلسه مورخ بیست و هفتم فروردین‌ماه یکهزار و چهارصد و چهار مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ ۱۴۰۴/۰۲/۲۴ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

طرح استفساریه جزء (۱۳) بند «ب» ماده (۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده

مصوب جلسه مورخ سوم اردیبهشت‌ماه یکهزار و چهارصد و چهار مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ ۱۴۰۴/۰۲/۲۴ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

لایحه موافقتنامه معاضدت حقوقی متقابل در امور مدنی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا

مصوب جلسه مورخ بیست و چهارم فروردین‌ماه یکهزار و چهارصد و چهار مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ ۱۴۰۴/۰۲/۱۰ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که به‌شرح زیر اعلام‌نظر می‌گردد:

_ در بند ۸ ماده ۱۴، اطلاق اتخاذ اقدامات مقتضی نسبت به اشخاص مذکور بر اساس حقوق داخلی کشور درخواست‌شونده، خلاف شرع شناخته شد.

تذکر:

_ در جزء (پ) بند ۱ ماده ۲، واژه «مصادره» به واژه «توقیف» یا «محرومیت» اصلاح گردد.

لایحه موافقتنامه معاضدت متقابل در امور کیفری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا

مصوب جلسه مورخ بیست و هفتم فروردین‌ماه یکهزار و چهارصد و چهار مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ ۱۴۰۴/۰۲/۲۴ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که به‌شرح زیر اعلام‌نظر می‌گردد:

۱_ اطلاق بند ۲ ماده ۹، نسبت به مواردی که دفع مفسده‌ای منوط به حضور بدون ضرر شاهد باشد (به‌نحوی که حضور شاهد واجب باشد)، خلاف شرع شناخته شد.

۲_ در بند ۸ ماده ۱۲، اطلاق اتخاذ اقدامات مقتضی نسبت به اشخاص مذکور بر اساس حقوق داخلی کشور درخواست‌شونده خلاف شرع شناخته شد.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->