پزشکیان: امروز به اهالی علم و دانشمندان نیاز داریم لغو تحریم‌های اقتصادی سوریه از سوی اتحادیه اروپا همه مراکز نظامی و انتظامی خراسان رضوی از شبکه برق شهری خارج می‌شوند ولایتی به تناقض‌گویی‌های مقامات آمریکا در مذاکرات واکنش نشان داد بازداشت ۲۰ نفر دیگر به اتهام انتقال ۶۰ زائر غیرمجاز به مکه وزیر خارجه آمریکا: امیدواریم به توافق با ایران دست یابیم ولی آسان نیست دستگاه‌های دولتی تنها ۳ ماه برای اتصال به سامانه پنجره واحد زمین فرصت دارند حمله مسلحانه به پایگاه روسی حمیمیم در سوریه| چند نیروی روس کشته شدند (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) وزیر دفاع راهی ارمنستان شد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) ترامپ: پول زیادی از خاورمیانه جمع کردم معاون سیاسی وزیر کشور از احتمال برگزاری هم‌زمان انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس و خبرگان خبرداد عارف: دولت اجازه نمی‌دهد حقی از خانواده جانباختگان و مصدومان حادثه بندر عباس تضییع شود عراقچی: مواضع غیرمنطقی آمریکا باعث شد که زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات را تعیین نکنیم پزشکیان: سرمایه‌گذاری‌های مشترک و متقابل میان ایران و ترکمنستان راهبردی برای تامین رفاه دو ملت است آیت‌الله علم‌الهدی: مشکل جمعیت با فرهنگ‌سازی قابل حل است روسیه برای کمک به دستیابی اجماع میان ایران و آمریکا اعلام آمادگی کرد قالیباف در بزرگداشت شهدای خدمت: شهید رئیسی روح انقلاب را در فضای مدیریتی کشور زنده کرد عارف وارد بندرعباس شد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) آژانس امدادرسانی سازمان ملل در فلسطین، از گسترش سوءتغذیه در نوار غزه خبر داد قدردانی پاکستان از چین برای حمایت قاطع پکن از تمامیت ارضی این کشور ویدئو | سخنان رهبر معظم انقلاب درباره حق غنی‌سازی ایران در مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا و توصیه ایشان به طرف مقابل لغو مذاکرات به نقل از سخنگوی وزارت خارجه، ساختگی است (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) سخنگوی دولت: اتاق بازرگانی ایران و تهران ۲۷۶ میلیارد تومان برای حادثه‌دیدگان بندر شهید رجایی اختصاص داده است ۵ کامیون وارد غزه شد که ۲ کامیون آن حامل کفن بود ابراز امیدواری مسکو برای تصویب سریع‌تر توافق راهبردی با ایران عراقچی بعد از سخنرانی رهبر انقلاب: از نظر ایران موضوع غنی‌سازی قابل مذاکره نیست + فیلم کوچک‌زاده در مجلس در پی تصویب پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام جنجال به پا کرد سخنگوی وزارت خارجه: تاکنون زمان و مکان قطعی دور بعدی مذاکرات با آمریکا مشخص نشده است
سرخط خبرها

سیاست خارجی و تنگناهای اقتصادی

  • کد خبر: ۳۳۳۹۸
  • ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
سیاست خارجی و تنگناهای اقتصادی
علیرضا طوسی‌رضوانی‌ - مدرس دانشگاه و کارشناس سیاسی
سیاست خارجی مجموعه اصول، اهداف، خط‌مشی‌ها، گرایش‌ها و راهبرد‌هایی است که هر دولت در رابطه با دولت‌ها و دیگر بازیگران بین‌المللی به‌منظور دستیابی به‌حداکثر منافع ملی با توجه به‌حداقل هزینه‌ها و دفع ضرر‌های احتمالی به‌کار می‌برد. طراحی و تدوین سیاست خارجی با اتکا به مؤلفه‌ها و متغیر‌های متعددی، چون مبانی فکری نظام سیاسی، ماهیت نظام بین‌الملل، نحوه نگرش هیئت‌حاکمه، توانایی‌ها و امکانات کشور، نیاز‌های عینی جامعه، موقعیت جغرافیایی و فرهنگ سیاسی جامعه پایه‌ریزی می‌شود. مسلما توجه به مؤلفه‌های یادشده و درک و شناخت صحیح از آن‌ها، در طراحی و اجرای سیاست خارجی امری حیاتی تلقی می‌شود و در مقابل، غفلت از هر کدام، نتایج زیان‌باری به‌همراه خواهد داشت.
به‌طورکلی شناخت صحیح از ماهیت نظام بین‌الملل و اینکه چه منطق و گفتمانی بر فضای جهانی حاکم است، بسیار مهم است. بر این اساس، نادیده‌انگاشتن تغییر و تحولات نظام بین‌الملل و تفاوت گفتمان‌ها، لغزشی فاحش در سیاست خارجی محسوب می‌شود. همچنین در طراحی سیاست خارجی، همه مؤلفه‌ها و متغیر‌های آن را باید با هم و در کنار هم در نظر گرفت. توجه به برخی و غفلت از برخی دیگر، خطایی راهبردی و آسیبی است که همواره در کمین مسئولان و طراحان سیاست خارجی بوده است؛ به‌ویژه غفلت مسئولان از دو عامل «نیاز‌های عینی جامعه» و «توانایی‌ها و امکانات کشور» در اولویت‌بندی مؤلفه‌های سیاست خارجی، رویدادی شایع و رایج است که پیامد‌های ناگواری را به دولت‌ها تحمیل کرده است.
سیاست خارجی در کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نیست. اگر با رویکردی انتقادی و آسیب‌شناسانه آن را ارزیابی کنیم، خواهیم دید که گاهی در طراحی سیاست خارجی و نحوه اجرای آن، به نیاز‌های واقعی جامعه و میزان توان و امکانات کشور در قیاس با سایر مؤلفه‌ها، توجه کمتری می‌شود. منظور از نیاز‌های واقعی، نیاز‌های اقتصادی و معیشتی جامعه و مراد از امکانات و توانایی‌ها، بضاعت و توان بالفعل کشور در مقابله با چالش‌ها و بحران‌های داخلی و خارجی است.
کشور ما درگیر مشکلات و تنگنا‌های اقتصادی کم‌سابقه‌ای است و بدون شک، عوامل خارجی و بیرونی سهم د‌رخورتوجهی در تشدید آن بحران‌ها داشته‌اند. به‌سبب تنش‌های موجود در روابط خارجی و مسئله تحریم‌ها، تجارت خارجی برای ما بسیار پرهزینه و حتی ناممکن شده است. مسدودشدن راه‌های ارتباط مستقیم با بازار‌های مالی جهان و تحریم‌های بانکی موجب شده است بازگشت منابع ارزی ناشی از صادرات به کشور، در عمل مختل شود. هزینه‌های نقل و انتقال منابع مالی، از اعداد تک‌رقمی به رقم بی‌سابقه ۳۵ درصد رسیده است.
همچنین بحران ارزی کنونی، مستقیما متأثر از تنش‌ها و بحران‌های موجود در روابط خارجی است. واضح است که محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها و مسائلی، چون قرارگرفتن در فهرست سیاه اف‌ای‌تی‌اف تأثیر منفی بر منابع ارزی کشور داشته است. طبیعی است که در چنین شرایطی، تأمین ارز و مدیریت منابع ارزی برای بانک مرکزی دشوار شود و این در حالی است که ایران منابع ارزی قابل توجهی در کشورهایی، چون چین، کره‌جنوبی، امارات متحده عربی و... دارد و همین محدودیت‌ها و موانع، امکان ورود این منابع به کشور را دشوار کرده است. تداوم این شرایط، مسلما به گسترده‌ترشدن دامنه بحران اقتصادی منجر خواهد شد و احتمال تعمیق و تشدید بحران‌های اجتماعی و حتی امنیتی و سیاسی را افزایش خواهد داد.
به‌بیان دیگر، اگر از منظر نقش و تأثیر سیاست‌خارجی بر اوضاع اقتصادی به مسئله بنگریم، می‌توان گفت که در طراحی سیاست‌خارجی، توجه ما به دو مؤلفه «نیاز‌های عینی جامعه» و «امکانات و توانایی‌های کشور» کاهش یافته است؛ بنابراین لازم است قابلیت انعطاف‌پذیری سیاست‌خارجی و دیپلماسی را با توجه بیشتر به دو عامل یادشده ارتقا دهیم؛ اقدامی که مستلزم تجدیدنظر در نحوه طراحی سیاست‌خارجی، تعیین اهداف راهبردی و روش‌های دیپلماسی است.
قطعا منظور از تجدیدنظر در اینجا عقب‌نشینی یا انصراف از اصول و آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی نیست؛ بلکه مقصود، پرهیز از هزینه‌های غیرضروری و رفتار‌های هیجانی در سیاست‌خارجی و همچنین تعاون و هم‌گرایی بیشتر با نظام بین‌المللی به‌قصد اجتناب از انزوای سیاسی و اقتصادی است. این اقدام ضروری و بایسته می‌تواند به‌میزان قابل ملاحظه‌ای از تنگنا‌ها و فشار‌های اقتصادی بکاهد و به نظام سیاسی و مردم فرصت تجدید قوا بدهد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->