دستگیری ۳ متهم ماجرای تیراندازی در چالوس + ویدئو کمبود ۸۰۰ دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی زائران در دهه پایانی ماه صفر فرمانده انتظامی خراسان رضوی: ورود خودرو از مبادی ورودی مشهد ۱۲ درصد افزایش داشته است| آماده‌باش کامل در ایام دهه آخر ماه صفر رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد: در دهه آخر ماه صفر کمبودی در حوزه‌های بهداشت، درمان و دارو نداریم قتل شریک تجاری در باغ ویلا + انداختن جسد در چاه | متهم در آستانه قصاص آغاز طرح «هم‌محله‌ای امام‌رضا(ع)» با محوریت ارتقای فرهنگ میزبانی زائران در مشهد و خراسان رضوی پیش‌بینی اسکان ۹۶۹ هزار نفرشب زائر در مشهد طی دهه پایانی صفر ۱۴۰۴ حقوق سرایداران مدارس افزایش می‌یابد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) وقتی میراث آینده شهر در خطر است   مدارس از نیمه شهریور ۱۴۰۴ بازگشایی می‌شود؟ واکنش پلیس مازندران به فیلم تیراندازی در چالوس + فیلم (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) لزوم درج نرخ ترک تحصیل در کارنامه عملکرد استان‌ها برای ارزیابی کیفی آموزش منطقه‌ای سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۴ با ورود فناوری به روش‌های تدریس همراه خواهد بود قرارگیری ۶۱۴ مرکز فنی و حرفه‌ای رایگان در اختیار آموزش و پرورش بازدید و نظارت پیاپی مسئولان آموزش و پرورش از فرآیند ثبت‌نام مدارس عضو کمیسیون آموزش مجلس: طرح آغاز مدارس از ۵ سالگی در راستای افزایش بهره‌وری آموزش است خبر خوش برای بازنشستگان | مابه‌التفاوت حقوق فروردین بازنشستگان تأمین‌اجتماعی با حقوق مردادماه ۱۴۰۴ واریز می‌شود پذیرایی از زائران رضوی، زیر ذره‌بین بازرسان بهداشت و سلامت | زائران دهه آخر صفر مراقب گرمازدگی باشند اگر کبد چرب دارید، این چاشنی چربی‌سوز را مصرف کنید سطح ذخایر آبی سد فریمان به پایین‌ترین حد ممکن رسید محموله ۴ میلیارد تومانی قهوه قاچاق در راه مشهد زمین‌گیر شد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) آتش‌سوزی‌ مهیب در جنگل‌های جنوب اروپا با چندین کشته و هزاران آواره + ویدئو ۲۰ کشته و ۱۳۴ زخمی در حادثه انفجار و حریق کارخانه‌ای در روسیه (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) شمار جان‌باختگان بارندگی‌های موسمی در پاکستان به ۶۵۷ تن افزایش یافت (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) بارندگی سیل‌آسا پایتخت تجاریِ هند را مختل کرد| صدور هشدار قرمز برای بمبئی و مناطق اطراف آن (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) چهارمین دریاچه بزرگ جهان کاملا خشک شد هشدار محیط زیست درمورد سوزاندن لاستیک‌های فرسوده استقرار ۵ هزار نیروی داوطلب جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی برای ارائه خدمات به زائران دهه پایانی صفر در مشهد و خراسان رضوی
سرخط خبرها

در مدارس، چالش کمبود نیروی مشاوره‌ای توانمند داریم

  • کد خبر: ۳۳۵۲۵۳
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۸
در مدارس، چالش کمبود نیروی مشاوره‌ای توانمند داریم
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، با بیان اینکه وظیفه کمک به دانش‌آموزان در گذر از دوره بلوغ بر عهده افراد متعهد و آگاه است، گفت: عوامل تربیتی باید افرادی آگاه باشند تا بتوانند با هر دانش‌آموز متناسب با دوران رشدی‌اش تعامل کنند و به‌جای برنامه‌های کادربندی‌شده و یکسان برای همه، بر اساس شناخت و درک درست، با آن‌ها تعامل مناسب داشته باشند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ علی لطیفی درباره مسائل مختلف حوزه تربیتی در نظام آموزش و پرورش گفت: در مسئله بلوغ ویژگی تاثیرپذیری فردی نقش مهمی ایفا می‌کند. عوامل تربیتی باید افرادی آگاه باشند تا بتوانند با هر دانش‌آموز متناسب با دوران رشدی‌اش تعامل کنند و به جای برنامه‌های کادربندی شده و یکسان برای همه دانش‌آموزان، بر اساس شناخت و درک درست، با آنها تعامل مناسب داشته باشند. باید دانست وظیفه کمک به دانش‌آموزان در گذر از دوره بلوغ بر عهده افراد متعهد و آگاه است.

وی با بیان اینکه با توجه به انتظارات گسترده‌ای که از آموزش و پرورش وجود دارد، نقطه ضعف اصلی در مسائل تربیتی خاص دانش‌آموزان همانند بلوغ، چالش کمبود نیروی تربیتی و مشاوره‌ای توانمند است افزود: باید فرآیند تقویت این نیرو‌ها جدی‌تر پیگیری شود. تا جایی که بنده خبر دارم، طراحی‌های خوبی در معاونت پرورشی در این زمینه انجام شده، لکن به حمایت مجموعه‌های خارج از آموزش و پرورش هم نیازمند است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به چالش‌های نیروی انسانی، مهم‌ترین مشکل آموزش و پرورش را کمبود نیروی انسانی تربیتی و مشاوره‌ای آگاه و متعهد دانست و ادامه داد: باید این واقعیت را بپذیریم که در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش از نظر کیفی، به اندازه کافی چالش نیروی انسانی وجود دارد، هرچند کار‌های قابل تقدیری در این زمینه انجام شده، اما کافی نیست.

تغییر نگاه از کتاب محوری به سمت برنامه محوری از ماموریت‌های سازمان پژوهش در دوره جدید

لطیفی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره تغییرات کتب درسی گفت: یکی از ماموریت‌های سازمان پژوهش در دوره جدید، تغییر نگاه از کتاب محوری به سمت برنامه محوری است، زیرا مطالبات و نیاز‌های جامعه فراتر از آن است که بتوان تنها با کتاب آنها را برآورده کرد. باید فرصت‌های غنی یادگیری و تربیتی در قالب برنامه‌درسی طراحی شود تا مدرسه به محیطی اثرگذار و تربیتی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین محور‌های سند تحول، چرخش از تمرکز صرف بر کتاب درسی به سمت برنامه درسی در مدرسه است افزود: از آنجا که اقلیم‌ها و بوم‌های متفاوتی در سراسر کشور وجود دارد، باید چارچوب‌هایی تدوین کنیم که امکان بومی‌سازی بخش‌هایی از محتوا و تنوع در یادگیری فراهم شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدیران و معلمان مدارس نباید صرفاً مجری کتاب‌های درسی باشند، بلکه باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که بتوانند سطح‌هایی از برنامه را با شرایط منطبق کرده و متناسب با نیاز‌های متنوع مناطق و تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان کار را پیش ببرند ادامه داد: بر همین اساس، طرحواره «اجرای برنامه درسی تا سطح مدرسه» در نظر گرفته شده که قرار است به صورت آزمایشی در دوره اول ابتدایی و در چند مدرسه اجرا شود. در این طرح، نقش مدرسه به عنوان محور تصمیم‌گیری و اجرای برنامه‌ها، ارتقاء یافته است.

لطیفی با بیان اینکه در این طرح، «برنامه درسی مدرسه‌ای»، «بسته‌های یادگیری جدید» و «نظام پشتیبانی علمی از مدرسه» سه خدمت اساسی است که به مدرسه ارائه می‌شود عنوان کرد: هدف این است که در آغاز، به صورت آزمایشی محدود در پایه اول ابتدایی اجرا و نظارت و ارزشیابی‌های مستمر نیز انجام شود، زیرا دوره اول ابتدایی حساس‌ترین دوره است.

وی با بیان اینکه یکی از کاستی‌های فعلی، فاصله میان برنامه درسی قصدشده و برنامه درسی در صحنه اجرای واقعی است اظهار کرد: دلیل این مسئله هم معمولا بی‌توجهی به نیاز‌های دانش‌آموز و مهم‌تر از آن، شکل نگرفتن فهم مشترک درباره اهداف و محتوای برنامه بین برنامه‌ریز و عوامل مدرسه به خصوص معلم است. برای رفع این نقص، امسال برای پایه اول ابتدایی اجرای آزمایشی به صورت محدود در تعداد بسیار محدودی از مدارسی خواهد بود که به صورت مستمر در طول سال ارتباط، پشتیبانی و رصد با آنها داشته باشیم.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->