تابستان فصلی پر از فرصت | نگاهی به برنامه‌های کانون پرورش فکری در تابستان ۱۴۰۴ شهاب موسوی‌زاده هنرمند نقاش درگذشت برنامه استعدادیابی بین‌المللی «ستاره شو» در راه نمایش خانگی جایزه بهترین فیلم جشنواره رینبو لندن در دستان «ایار» ایرانی نگاهی به سریال وحشی به بهانه پایان فصل اول گزارشی از آمار فروش گیشه جهانی | «لیلو و استیچ» پیشتاز در گیشه سروش جمشیدی: تانک‌خور‌ها یک چیز دیگر برای من بود «افسانه سپهر» به سینماها می آید درباره محمدرضا حیاتی که خبر رحلت امام خمینی (ره) را به اطلاع مردم رساند درباره گونه «خاطره نویسی»، با نگاهی به کتاب تازه «روزنگار میرممتاز» | یادداشت های نماینده مشهد در مجلس شورای ملی برگزیدگان رویداد ملی کتاب‌خوانی «خط امین ۱» در مشهد معرفی شدند + فیلم همه چیز درباره سریال دستچین + خلاصه داستان، بازیگران و تیزر اصحاب فرهنگ و هنر چگونه از خدمات حمایتی برخوردار شوند؟ وزیر ارشاد: باید معلوم کنیم چه انتظاراتی از سند هنرهای تجسمی داریم بازگشت خونین سریال «دکستر» | رستاخیزی در قلب نیویورک
سرخط خبرها

سریال سووشون یا سوء‌استفاده از نام یک شاهکار؟

  • کد خبر: ۳۳۵۹۱۴
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۸:۵۱
  • ۹
سریال سووشون یا سوء‌استفاده از نام یک شاهکار؟
وقتی نام «سووشون» شنیده می‌شود، ذهن هر مخاطب اهل ادبیاتی فوراً به سیمین دانشور گره می‌خورد؛ نویسنده‌ای که با خلق زری، نه‌تنها نخستین زن داستان‌نویس حرفه‌ای ایران شد، بلکه برای نخستین‌بار، تصویر زنی اندیشمند، مستقل، ریشه‌دار و درگیر با تحولات سیاسی-اجتماعی را در ادبیات معاصر نشاند، اما نرگس آبیار در چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای از محتوای داستان و گذشته متعهد خود، آن را آلوده ابتذال کرد.

وقتی نام «سووشون» شنیده می‌شود، ذهن هر مخاطب اهل ادبیاتی فوراً به سیمین دانشور گره می‌خورد؛ نویسنده‌ای که با خلق زری، نه‌تنها نخستین زن داستان‌نویس حرفه‌ای ایران شد، بلکه برای نخستین‌بار، تصویر زنی اندیشمند، مستقل، ریشه‌دار و درگیر با تحولات سیاسی-اجتماعی را در ادبیات معاصر نشاند.

زری، زن خانه‌داری صرف نبود؛ او صدای خاموش اما عمیق زن ایرانی در دل تاریخ بود. حالا وقتی این شخصیت، با نام همان رمان ماندگار، در فیلمی ظاهر می‌شود که بیشتر از روایت، گرفتار نگاه اروتیک و تزیینی به زن است، پرسش‌ها جدی‌تر از آن است که بشود از کنارش گذشت.

سریال «سووشون» نه‌تنها وفادار به درون‌مایه اثر نیست، بلکه دقیقاً در نقطه مقابل آن ایستاده است. تصویری که فیلم از زن ارائه می‌دهد، بیشتر به «زن تماشایی» شباهت دارد تا «زن اندیشمند». این مسئله، از منظر مطالعات بازنمایی، نوعی تقلیل زن به ابژه دیداری است؛ ابژه‌ای که با عناصر تحریک‌آمیز بصری، نگاه مردانه و بیرونی را تغذیه می‌کند، نه با شخصیت‌پردازی درونی و تفکرمحور.

از نگاه جامعه‌شناسی ارتباطات، چنین‌بازنمایی‌هایی در رسانه نه خنثی‌اند و نه بی‌پیامد. بازتولید تصویر زن در قالب‌های جنسی‌شده، تزیینی و کم‌عمق، دقیقاً همان کاری‌ست که در طول سال‌ها، رسانه‌های مصرف‌گرا و فرهنگ تصویرمحور انجام داده‌اند: «زن» را از کنشگر به نمایشگر، و از معنا به بدن تقلیل دادن. اینکه نام سیمین دانشور و زریِ او، خرج چنین‌‌برداشتی شود، نشان می‌دهد با یک «بحران معنایی» روبه‌رو هستیم؛ بحرانی که حتی هویت زن ایرانی را، با چاشنی ابتذال، به سخره می‌گیرد.

سؤال اصلی این است: آیا سیمین دانشور، زنی فرهیخته و روشنفکر، اگر زنده بود، چنین‌بازتابی از اثرش را می‌پذیرفت؟ آیا زری، با آن سکوت متفکرانه، نجابت اجتماعی و درک پیچیده‌اش از زمانه، در چنین‌تصویری قابل‌شناسایی است؟

توقیف این سریال، برخلاف آنچه برخی مدعی‌اند، نه محدودیت آزادی بیان، که پاسخی اجتماعی به‌نوعی انحراف فرهنگی‌ست. این نوع بازنمایی، نه‌تنها کمکی به شناخت زن ایرانی نمی‌کند، بلکه تصویری تحریف‌شده، اغراق‌شده و گاه معکوس از او ارائه می‌دهد و این، درنهایت، به تخریب سرمایه نمادین زن ایرانی در ذهن نسل‌ها منجر خواهد شد.

سینما و نمایش خانگی اگر قرار است وام‌دار ادبیات باشد، باید شأن آن را حفظ کند؛ نه‌اینکه مفاهیم والای آن را دستاویز جذابیت‌های سطحی و نگاه‌های بیرونی کند. «سووشون» اگر قرار است بر پرده باشد، باید آینه زن ایرانی باشد، نه سایه‌ای کمرنگ از آن.

چرا سووشون در دستان نرگس آبیار، از اصالت تهی شد؟

نرگس آبیار را با آثاری چون «شیار ۱۴۳»، «نفس» و «شبی که ماه کامل شد» می‌شناسیم؛ فیلم‌سازی دغدغه‌مند که تا امروز تصویر زن ایرانی را با احترام، شأن و معنویت به قاب کشیده است. اما در «سووشون»، او از مسیری عبور کرده که نه با عرف جامعه سازگار است، نه با شاکله شخصیتی زنِ رمان سیمین دانشور، و نه با کارنامه خودش!

زری در رمان، زنی است با ذهنی پرتلاطم، زبانی فروخورده و قلبی آگاه. سریال می‌توانست این ذهن را تصویر کند؛ نه با اغراق در نمای نزدیک و نه با زبان بدن، که با زبان تصویر، فضاسازی، استعاره و مونولوگ درونی. سینمای متفکر، زن را از درون روایت می‌کند، نه از سطح و ظاهر.

آبیار پیش‌تر نشان داده بود که می‌تواند بدون بهره‌گیری از بدن زن، قهرمان بسازد. اما در «سووشون»، روایت به‌جای آنکه از ساحت اندیشه و هویت فرهنگی عبور کند، به دام کلیشه‌های تصویری و اغواگری بصری افتاده؛ چیزی که نه در شأن زری است، نه در شأن مخاطب ایرانی.

اقتباس از یک اثر ادبی ماندگار، نیازمند درکی عمیق از متن، بستر فرهنگی و شأن تاریخی آن است. رمان سووشون، صدای زن ایرانی در دل استعمار و مقاومت است، نه روایتی از یک زن زیبا در میان عاشقانه‌ای آمیخته با اروتیسم. بازنمایی زن در چنین‌متنی، باید بر پایه معنا و درون‌مایه باشد، نه بدن و جلوه‌های بصری تحریک‌آمیز.

آنچه در «سووشون» دیده شد، نه ادامه مسیر نرگس آبیارِ متعهد، که چرخشی نگران‌کننده در نگاه او به تصویر زن بود؛ و همین، نه‌تنها مخاطب سنتی و فرهنگی را دل‌آزرده کرد، بلکه به حذف اثر از چرخه اکران انجامید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۱
3
4
در حالی که فقط یک قسمت از سریال منتشر شده چطور شخصیت زن داستان رو اینقدر دقیق تحلیل کردید؟؟
ناشناس
Germany
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۱
0
4
ابتذال بهترین واژه برای توصیف این سریال بود حیف از اون قلم خوب سیمین
سیده مریم رسولی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۱
1
4
تحلیل واقع بینانه و کاملی بود از اتفاق ناخوشایندی که برای زن در سینما و همینطور کارگردان خوبی مثل آبیار افتاد....
فرزند ایران
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۱
0
5
در خود رمان هم همه این صحنه ها توصیف شده چطور میشه فیلم ساخت و این چیزها رو حذف کرد؟
جلال صبوری
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۱
0
3
چرخش خانم آبیار خیلی هوشمندانه بوده زمانی که شرایط جامعه کشش شیار 143 داشت با ساخت اون فیلم به شهرت و محبوبیت رسید حالا هم که حس کرده بخشی از جامعه دنبال رقص و آواز و بی حجابی شده رفته اینو ساخته که دل این جور مخاطبها رو هم بدست بیاره، اما خب ریسک زیادی کرد چون ته مایه این جامعه جون به جونش کنیم سنتیه و حیا هنوز برای همه مهمه حتی افرادی که شاید خیلی مذهبی هم نباشن
بی نام
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۱
0
3
متاسفانه سریال سووشون نتوانست ترسیم گر اثر سیمین دانشور باشه و با دنیای واقعی زری خیلی فاصله داره
رها
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۱
1
3
این سبک هم بهرحال طرفدارهای خودشو داره در جامعه، هنرمند باید هنرش در خدمت همه سلیقه ها باشه
دکتر مرادیان
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۱
0
4
چرخش ۱۸۰ درجه ای خانم نرگس آبیار یا چرخش ۱۸۰ درجه ای ذائقه مخاطب یا چرخش ۱۸۰ درجه ای سیاستهای فرهنگی؟
سعیده نظری
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۳/۱۱
0
4
بنظر من خانم آبیار با قسمت اول فیلم شخصیت های اصلی رو دارک کرده از اول تا آخر فیلم داره صحنه مرده دائم الخمری رو نشون میده که رفت و آمد خانگی دلرن و از دوستان نزدیک زری و همسرش و این اصلا صدق نداره به چه قیمتی میخوان فیلمشون دیده بشه با خراب کردن شخصیت‌های محبوب سووشون؟؟؟؟؟
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->