مدیرعامل شرکت توانیر: سال ۱۴۰۴، حدود ۲۴ هزار مگاوات کمبود برق داریم استاندار خراسان رضوی: زنجیره تولید و ارزش افزوده در استان تکمیل شود دور جدید پیش فروش محصولات سایپا از دوشنبه آینده (۱۷ دی ۱۴۰۳) لزوم هم‌فکری و تصمیم‌سازی برای اجرایی‌شدن پروژه‌هایی که در مشهد متوقف شده‌اند نمایشگر جایگاه‌های سوخت تغییر کرد + جزئیات معاونت علمی ریاست جمهوری و بانک مرکزی برای امنیت و شفافیت رمزپول و پرداخت‌یاری‌ها تفاهم‌نامه امضا کردند جزئیات عرضه اولیه «نبابک» یکشنبه آینده (۱۶ دی ۱۴۰۳) بزرگ‌ترین مجتمع فرآوری کائولن شرق کشور در تربت‌حیدریه با حضور رئیس مجلس افتتاح شد (۱۳ دی ۱۴۰۳) قیمت مرغ کاهش یافت | قیمت امروز گوشت قرمز، مرغ و دام زنده (۱۳ دی ۱۴۰۳) + جدول قیمت قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۳ دی ۱۴۰۳) | افت ۱۸ میلیونی تیگو ۷ قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۳ دی ۱۴۰۳) | دنا پلاس توربو یک میلیارد و ۶۹ میلیون تومان اولویت بازرسی اصناف مشهد، نظارت بر کالا‌های اساسی و درج قیمت بر روی آن‌ها است فرصت تکمیل اطلاعات حقوق کارمندان در سامانه ثبت حقوق و مزایا تمدید شد (۱۳ دی ۱۴۰۳) نفت، سال ۲۰۲۵ میلادی را با افزایش قیمت آغاز کرد نرخ امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۳ دی ۱۴۰۳) | دلار ۸۱ هزار و ۷۰۰ تومان روغن ۱۵ درصد گران شد (۱۳ دی ۱۴۰۳) ۵ شاخصه اصلی حذف یارانه‌بگیران اعلام شد | دهک‌بندی‌ها تغییر می‌کند؟ پاتک کریسمس به بازار طلا و سکه ایران | بازار طلا از سکه افتاد (۱۳ دی ۱۴۰۳) ۲۰۲۵؛ سال انفجار ثروت میلیاردر‌ها | برندگان و بازندگان چه کسانی هستند؟ مصرف برق ۲ هزار مگاواتی ماینرهای غیرمجاز نگرانی تازه خریداران مسکن | نوسانات ارزی بر بازار مسکن اثر دارد؟ نرخ امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۱۳ دی ۱۴۰۳) | فلفل دلمه از ۲۵ تا ۱۰۰ هزار تومان جای خالی رفتارشناسی در تدوین و اجرای قوانین واریز سود سهام عدالت در راه است | میزان سود جدید چقدر است؟ ثبت رکورد جدید در تحویل گاز به نیروگاه‌های حرارتی تولید برق خراسان رضوی رقیب خودروهای چینی از راه رسید | بنز و تویوتا به زودی در بازار خودرو ایران دریافت حق ترانزیت در قبوض برق صنایع؛ مانع‌زدایی یا مانع‌تراشی؟ وزیر نفت خبر داد: تولید حداکثری گاز برای عبور از زمستان بیست و پنجمین نمایشگاه لوازم خانگی مشهد | قیمت‌های نجومی و گلایه تولیدکنندگان از نوسانات ارز
سرخط خبرها

ضرورت همکاری خودروسازان با شرکت‌های دانش‌بنیان

  • کد خبر: ۳۳۶۶۴
  • ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۱
ضرورت همکاری خودروسازان با شرکت‌های دانش‌بنیان
دبیر کل سازمان ملی کارآفرینی ایران معتقد است که اعتماد به شرکت‌های دانش‌بنیان بایستی در یک مسیر دو سویه صورت گیرد و خودروسازان بایستی برای واگذاری بخشی از فعالیت‌های خود به شرکت‌های دانش‌بنیان اقداماتی انجام دهند. با ورود دانش‌بنیان‌ها و حمایت نهاد‌های تسهیل‌گر و بالادستی، می‌توان دریچه‌های جدیدی در صنعت خودرو ایجاد کرد.
به گزارش شهرآرانیوز، در ادامه سلسله مراتب بررسی و طرح موضوع  " ضرورت همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و خودروسازان" و اعلام آمادگی نخبگان، شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها برای همکاری با خودروسازان و ساخت قطعات استراتژیک خودرو، احسان جهانی- با بیان اینکه طی سال‌های اخیر صنعت خودرو در دنیا دستخوش تغییرات و تحولات عظیمی شده است، اظهار کرد: این موضوع را در ورود خودرو‌های الکتریکی، خودرو‌های خودران و به کارگیری هوش مصنوعی و IOT در این صنعت برای بهبود تجربه رانندگی، رضایت مشتریان و همچنین حفظ محیط زیست می‌توان دید.

دبیر کل سازمان ملی کارآفرینی ایران با اشاره به اینکه، آنچه که در دنیا نقش چشمگیری در سرعت بخشیدن به ورود این صنعت به دنیای نوآورانه داشته، ارتباط سازنده با افراد و شرکت‌های تکنولوژیک، دانش بنیان و درگیر کردن  آنان در حل مسائل بوده است؛ تاکید کرد: در ایران نیز ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به حوزه خودرو ضرورتی است که نه تنها نهاد‌های نظارتی و تصمیم گیر، تردیدی در آن ندارند، بلکه به عنوان یک الزام نیز از آن یاد می‌کنند. قطعا استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان به واسطه کوچک بودنشان چابکتر و پویاتر عمل خواهند کرد و از تصمیمات بروکراتیک کمتری برخوردار هستند.

وی افزود: در کشور‌های توسعه یافته از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و تکنولوژی پایه به عنوان موتور محرک و نوآوری صنعت در لایه‌های مختلف استفاده می‌شود و عملا شرکت‌های بزرگ با بررسی جامع شرکت‌های چابکتر و با پیشینه خوب یا وارد سرمایه‌گذاری در آن مجموعه می‌شوند یا به صورت کامل آن را خریداری کرده و تحت مالکیت خود قرار می‌دهند؛ این موضوع را در شرکت‌های خودروسازی مختلف از قبیل هیوندای، کیا، فولکس واگن و سایر برند‌ها می‌توان دنبال کرد.

جهانی با بیان اینکه در سال‌های گذشته اکوسیستم فناوری و نوآوری نتوانسته در کنار کارخانجات خودروسازی به درستی شکل بگیرد؛ تصریح کرد: این بدین معناست که نیاز واقعی صنعت به بخش دانش بنیان به درستی منتقل نشده و متقابلا توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان برای بخش صنعت مشخص نشده است. این ارتباط نیازمند آشنایی بیشتر و بهادادن به شرکت‌های دانش بنیانی است که علی‌رغم اینکه سابقه فعالیت کمتری نسبت به خودروسازان کشور دارند، اما با توجه به انگیزه، پشتکار، دانش و نیرو‌های توانمند خود می‌توانند مسیر‌های جدید نوآوری را ایجاد کنند.

دبیر کل سازمان ملی کارآفرینی ایران یادآور شد: طی دو سال اخیر سعی شده است این دو گروه بتوانند به یک گفتمان مشترک دست یابند و حتی مدیران ارشد خودروسازان نگاه مثبتی به برقراری این ارتباط دارند؛ اما یکپارچگی و انسجام عملکردی میان این گروه‌ها نیازمند ایجاد ساز و کار اجرایی مستحکم برای پیشبرد بهتر این موضوع است؛ فضایی که بتوان به صورت عملیاتی شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز را در کنار شرکت‌های دانش بنیان قرار داد و نیاز صنعت به تفکیک و دسته بندی مشخص در اختیار شرکت‌های دانش بنیان توانمند قرار گیرد.

وی در  پایان خاطرنشان کرد: اعتماد به شرکت‌های دانش بنیان، مسیری است که قطعا یک روزه حاصل نمی‌شود  بلکه در یک مسیر و همکاری دو سویه، صورت خواهد پذیرفت. از این رو خودروسازان برای واگذاری بخشی از فعالیت‌های خود به شرکت‌های دانش بنیان باید اقداماتی را انجام دهند. با ورود شرکت‌های دانش بنیان و حمایت نهاد‌های تسهیل‌گر و بالادستی می‌توان دریچه‌های جدیدی در صنعت خودرو ایجاد کرد. امید است خودروسازان با اتکا به توان داخلی و ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان بتوانند در تحقیق و توسعه، طراحی محصولات و تولید قطعات گام‌های روشنی بردارند.

ایجاد همکاری و انگیزه برای دانش‌بنیان‌ها؛ مانع وابستگی به شرکای خارجی

همچنین در این زمینه، مصطفی طاهری- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس- نیز معنقد است که از آنجا که کشور‌های مختلف همکاری خودرویی خود با ایران را به صفر رسانده یا تقلیل داده‌اند، ما باید به خود تکیه کنیم. این خوداتکایی با همکاری دانش بنیان‌ها به دست می‌آید. قطعه‌سازان داخلی با توجه به امکانات و دانش خود توانسته‌اند بخشی از نیاز صنعت خودرو را مرتفع کنند، اما هنوز وابستگی به دانش خارجی و تامین قطعات از خارج از مرز‌های کشور به حداقل ممکن نرسیده است.

وی با بیان اینکه شرایط موجود تولید خودرو، دلیلی شده تا تولیدکنندگان خودرو بیش از گذشته بخواهند در جهت خوداتکایی گام بردارند، افزود: برای آنکه بتوان بدون نیاز به شرکت‌های خارجی به تولید خودرو پرداخت، باید به سمت مجموعه‌های دانش بنیان که برای رشد صنعت خودرو آمادگی لازم را دارند، رفت.

خودروسازان نیاز صنعتی خود را اعلام کنند

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، توسعه و رشد صنعت خودروی داخلی را امری اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: خودروسازان باید نیاز‌های خود را به شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها اعلام کنند و از ظرفیت‌های بالقوه علمی و تخصصی نیرو‌های جوان و سختکوش کشور بهره‌برداری مناسبی کنند. شرکت‌های دانش بنیان با ارائه راهکار و طرح‌های تخصصی خود می‌توانند نقش به سزایی در ارتباطی موثر و دو سویه با صنعت خودرو ایجاد کنند.

طاهری ضمن ابراز خرسندی از اعلام آمادگی خودروسازان در جهت همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، تاکید کرد: همه باید در مسیر توسعه و پیشرفت کشور تلاش کنند و با ایجاد حس همکاری و انگیزه، مانع از فرار مغز‌ها و وابستگی به دانش شرکت‌های خارجی شوند.
 
منبع:ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->