نماینده ایران در سازمان ملل: نقض تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه یمن از سوی ایران کذب است معاون رئیس‌جمهور در مشهد: ویژگی خاص شهید رئیسی، مردمی‌بودن و صمیمی‌بودن ایشان بود+ فیلم سرلشکر باقری: طرح انسداد مرزهای شرقی کشور باجدیت در حال اجراست دیدار ظفرقندی با وزیر بهداشت ایتالیا | چالش‌های مشترکی در حوزه سلامت بین دو کشور وجود دارد دولت ترامپ پناهندگی شهروندان اوکراین را لغو می‌کند استاندار خراسان رضوی: شهید رئیسی یک انقلابی واقع‌بین بود+ فیلم اتحادیه اروپا تحریم‌های سوریه را لغو می‌کند پزشکیان: امروز به اهالی علم و دانشمندان نیاز داریم لغو تحریم‌های اقتصادی سوریه از سوی اتحادیه اروپا همه مراکز نظامی و انتظامی خراسان رضوی از شبکه برق شهری خارج می‌شوند ولایتی به تناقض‌گویی‌های مقامات آمریکا در مذاکرات واکنش نشان داد بازداشت ۲۰ نفر دیگر به اتهام انتقال ۶۰ زائر غیرمجاز به مکه وزیر خارجه آمریکا: امیدواریم به توافق با ایران دست یابیم ولی آسان نیست دستگاه‌های دولتی تنها ۳ ماه برای اتصال به سامانه پنجره واحد زمین فرصت دارند حمله مسلحانه به پایگاه روسی حمیمیم در سوریه| چند نیروی روس کشته شدند (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) وزیر دفاع راهی ارمنستان شد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) ترامپ: پول زیادی از خاورمیانه جمع کردم معاون سیاسی وزیر کشور از احتمال برگزاری هم‌زمان انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس و خبرگان خبرداد عارف: دولت اجازه نمی‌دهد حقی از خانواده‌های جان‌باختگان و مصدومان حادثه بندرعباس تضییع شود عراقچی: مواضع غیرمنطقی آمریکا باعث شد که زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات را تعیین نکنیم پزشکیان: سرمایه‌گذاری‌های مشترک و متقابل میان ایران و ترکمنستان راهبردی برای تامین رفاه دو ملت است آیت‌الله علم‌الهدی: مشکل جمعیت با فرهنگ‌سازی قابل حل است روسیه برای کمک به دستیابی اجماع میان ایران و آمریکا اعلام آمادگی کرد قالیباف در بزرگداشت شهدای خدمت: شهید رئیسی روح انقلاب را در فضای مدیریتی کشور زنده کرد عارف وارد بندرعباس شد (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴) آژانس امدادرسانی سازمان ملل در فلسطین، از گسترش سوءتغذیه در نوار غزه خبر داد قدردانی پاکستان از چین برای حمایت قاطع پکن از تمامیت ارضی این کشور ویدئو | سخنان رهبر معظم انقلاب درباره حق غنی‌سازی ایران در مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا و توصیه ایشان به طرف مقابل
سرخط خبرها

غیبت ساختار و رواج اندرز

  • کد خبر: ۳۳۷۶۷
  • ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
غیبت ساختار و رواج اندرز
روح‌ا... اسلامی - عضوهیئت علمی دانشگاه فردوسی
زمانی که مشکلات ایجاد می‌شود، سیاستمداران برای حل آن می‌توانند به دو شکل عمل کنند. در زمانه بحران وقتی که اوضاع به‌هم می‌ریزد نمی‌توان برنامه‌ریزی کرد و ناچار باید از اندرز استفاده کرد؛ گزاره‌های بایدگونه و تکیه بر اعتقادات و در نهایت التماس و خواهش از شهروندان برای آنکه مواردی را رعایت کنند. هرچه مشروعیت نظام سیاسی بیشتر باشد و شهروندان به نهاد‌ها و نخبگان سیاسی باور داشته باشند، اندرز‌ها و خواهش و تمنای کارگزاران حکومت بیشتر مشروعیت خواهد داشت و اجرایی می‌شود. معمولا در ابتدای شکل‌گیری بحران با تمرکز رسانه‌ها و غیرقابل‌پیش‌بینی‌بودن رویدادها، شهروندان تا مدتی اندرز‌ها و التماس‌های نظام سیاسی را باور می‌کنند و انتظار دارند پس از چندی شرایط عادی بازگردد.
 
در ابتدای بحران کرونا، شهروندان با اراده سیاسی و تمنای آن‌ها میزان حضور خود در اجتماع را کاهش دادند. کاهش حضور در ادارات دولتی، کم‌شدن خرید و فعالیت‌های اقتصادی، تعویق سفر و کنارگذاشتن فعالیت‌های اجتماعی و کوچ‌کردن شهروندان به فضای مجازی برای برآوردن نیاز‌های خود امری طبیعی بود. این فرایند به‌مرور زمان پس از چند ماه از شکل بحرانی خارج می‌شود و مردم به زندگی عادی خود برمی‌گردند. در زمان عادی‌شدن بحران، اگر سیاست پند و اندرز و التماس و خواهش دوباره پدیدار شود، کارایی چندانی نخواهد داشت. شهروندان انتظار دارند پس از چندی که حضور خود را کاهش داده‌اند، ساختار‌ها و رویه‌هایی ایجاد شود که جایگزین اندرز و التماس باشد. اکنون میزان مبتلایان و مرگ بر اثر کرونا افزایش دوباره یافته است و نمی‌توان با سیاست اندرزگونه بحران را مدیریت کرد. اکنون نیاز به ساختار‌هایی است که جایگزین اندرز شود.

بخش عمومی و خصوصی در این مدت فرصت داشت امکانات مجازی و خدمات سایبری را افزایش دهد. حتی قبل از کرونا، اگر شهروندی قصد حضور در ادارات دولتی یا نهاد‌های عمومی را داشت، به‌علت ناشناخته‌بودن مراحل، شرح خدمات و زیادبودن مراجع تصمیم‌گیری و حتی موازی‌کاری آن‌ها با تنش و فشار روحی و جسمی مواجه می‌شد. یکی از عذاب‌های شهروندان در ایران زمانی است که قصد گرفتن مجوز، حضور در دادگاه و شکایت و دادخواهی یا اقدامات مربوط به شهرداری دارند. اغلب روند‌های اداری در ایران طاقت‌فرسا، ناشناخته، موازی‌کار و حضوری است. سیستم ارائه خدمات همانند ماشینی است که مرتبط به عصر مکانیکی با نیرو‌های سنتی است. کرونا فرصتی برای آرشیوسازی، ایجاد بانک داده، ارتباط نهاد‌های دولتی و عمومی و ارائه خدمات الکترونیک فراهم کرد. الزام‌آور بود که اکنون شهروندان تحولی در ساختار‌های دولت الکترونیک مشاهده کنند و آنچه از خدمات دولتی و نهاد‌های عمومی مطالبه دارند، شبیه قبل نباشد.
 
تقریبا هیچ تحولی صورت نگرفت و بعد از آنکه عادی‌سازی کرونا با ارائه آمار ناقص که صورت‌های تفکیکی استانی و اطلاعات جزئی نداشت صورت گرفت و هیمن‌طور مفسران و سیاست‌گذاران جدی‌بودن بازگشت پیک‌های مجدد را نادیده گرفتند، اکنون با همان مکانیک آرام و کند و دولت ماشینی وابسته به زمان و مکان و شهروندانی که برای گرفتن خدمات باید پرونده‌به‌دست با استرس در نهاد‌های عمومی پاس‌کاری شوند، مواجه هستیم. سقف نقل و انتقال بانکی برداشته شد. هر بانک برای خود نرم‌افزاری جدا دارد. دسته‌چک‌ها و خدمات بانکی اغلب حضوری است. پیشخوان خدمات دولت که قرار بود ارائه‌دهنده خدمات دولتی به‌صورت آنلاین و پشتیبانی از حضور مجازی شهروندان باشد، در فضا‌های کوچک با تراکم بالای جمعیت مرکز انتقال کروناست.
 
شهرداری، پلیس، قوه‌قضاییه و همه نهاد‌ها به‌روال قبل فعالیت می‌کنند. کرونا فرصتی بود که از شکل مکانیکی و نیرو‌های انسانی سنتی به‌شکل کوانتومی و دولت الکترونیک حرکت کنیم. شهروندان را نمی‌توان نقد کرد که چرا ماسک نمی‌زنند و چرا حضور اجتماعی دارند، بلکه آنچه قابل نقد است، غیبت ساختار‌هایی است که ارائه اطلاعات، آرشیو و ذخیره‌سازی داده‌ها، ایجاد زیرساخت‌های سایبری، شکل‌دهی به فرایند‌های خدمات الکترونیکی عمومی، اتصال و یک‌پارچه‌سازی درگاه‌های دولتی در آن‌ها دیده نمی‌شود و به‌جای آن اندرز و پند و التماس روزانه به‌مردم تحویل می‌دهند. در غیبت ساختار‌ها سیاست‌گذاری‌های سنتی و ناقص با اندرز‌ها و التماس‌های پراکنده و بی‌اثر شایع می‌شود. ما در عصر اطلاعات هستیم و شهروندان نیاز به حکومتمندی دیجیتال دارند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->