به گزارش شهرآرانیوز؛ در روزهایی که هزینههای زندگی هر روز فهرست بلندتری از افزایش قیمت را تجربه میکنند، گرانی انشعاب برق نیز به فهرست گلایههای شهروندان اضافه شده است. گلایههایی که این بار نه درباره قطعی برق که درباره قیمت سرسام آور گرفتن یک کنتور جدید است.
شروع این گلایهها به افزایش تقاضاهای مردی برای خرید انشعاب و کنتور برق برمی گردد. شرکت برق چند سالی است که به مشترکان کم مصرف تخفیفاتی ارائه میدهد. همین تخفیفات سبب شده است که تقاضا برای تفکیک انشعاب برق و خرید کنتور مجزا افزایش یابد. افزایش قیمت به دلیل افزایش تقاضاها یکی از نکات بارز گلایههای مردمی است. شفاف نبودن شرایط خرید کنتور و بلاتکلیفی در جبران خسارت دیگر نکاتی است که در یک نیم روز بازدید سرزده ما از شرکت برق مطرح شدهاند.
بررسیهای میدانی خبرنگار شهرآرا از شرکت برق منطقه ۶ مشهد نشان میدهد که هزینه دریافت انشعاب برق که تا همین چند ماه پیش حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان بود، حالا در برخی مناطق شهر به بیش از ۳۰ میلیون تومان رسیده است، آن هم در شرایطی که نه تنها هزینه کنتور به این مبلغ اضافه نمیشود، بلکه خود مشترک باید آن را جداگانه و از شرکتهای خصوصی تهیه کند.
مراجعه کنندگان به اداره برق، عمدتا از شفاف نبودن پاسخ گوییها و مشخص نبودن قیمت نهایی گلایه دارند. یکی از شهروندان که برای گرفتن انشعاب یک واحد مسکونی تازه ساز مراجعه کرده است، به خبرنگار ما این طور میگوید: به ما گفته بودند هزینه دریافت کنتور ۱۳ تا ۱۵ میلیون تومان است، ولی حالا میگویند که منطقه ما، چون برخوردار محسوب میشود، باید بیش از ۳۰ میلیون تومان فقط برای برقراری انشعاب پرداخت کنیم.
بعد از آن هم باید خودمان دنبال خرید کنتور برویم. مشکل دیگری که داریم این است که هیچ کس به صورت شفاف و دقیق نمیگوید این کنتور را از کجا بخریم و چقدر هزینه اش میشود. شهروند دیگری که تجربه مشابهی دارد شرایط را این طور توضیح میدهد: توضیح اول و نخست شرکت برق مشابه همه مواردی است که با آن درگیر هستیم؛ «قیمت دلار بالا رفته است.» بیشتر که میپرسیم، میگویند؛ شرکت برق توپ را به زمین وزارت نیرو انداخته و گفته تعرفه مشخص شده وزارت نیروست و آنها دخل و تصرفی ندارند.
یکی دیگر از کارشناسان شرکت برق گلایه ما را این طور پاسخ میدهد: کنتورسازها نرخ را بر اساس بازار آزاد بالا میبرند. مردم بین این دو نهاد گیر کردهاند که چه کنند، گلایه خود را از شرکت برق پیگیری کنند یا از شرکت خصوصی سازنده کنتور؟ چالش دیگری که مردم دارند این است که هیچ نظارتی وجود ندارد تا بفهمند چه چیزی واقعا قانون است و چه چیزی نه؟
گلایههای مردمی را خبرنگار شهرآرا با علیرضا کاشی، مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق درمیان میگذارد. او درباره دلایل این افزایش قیمت و فرایند خرید کنتور این طور توضیح میدهد: هزینه فروش انشعاب برق
بر اساس ضوابطی است که وزارت نیرو تعیین و شرکت توانیر به ما ابلاغ میکند. شرکت برق صرفا مجری این دستورالعمل هاست. در شهر مشهد، مناطق شهری بر اساس طرح شهرداری به دو گروه برخوردار و کم برخوردار تقسیم شدهاند. در مناطق کم برخوردار مثل شهرک شهید رجایی یا شهرک شهید باهنر، هزینه انشعاب ۳۲ آمپر تک فاز حدود ۱۳ میلیون تومان است.
در مناطق برخوردار، این هزینه به حدود ۳۲ میلیون تومان میرسد. او میافزود: مبلغ مذکور صرفا برای برقراری انشعاب برق از سوی شرکت برق دریافت میشود. هزینه لوازم اندازه گیری یا همان کنتور، بر عهده مشترک است.
این تجهیزات از سوی شرکتهای خصوصی کنتورساز تأمین میشود. ما پس از ثبت نام، پیامک راهنما ارسال میکنیم و مشترک باید از طریق سامانه اعلام شده اقدام کند. شرکت برق هیچ گونه مداخلهای در قیمت گذاری کنتور ندارد، اما قیمتها بر اساس ضوابط قانونی تعیین میشود و خارج از کنترل نیست. با این حال، به گفته شهروندان نبود نرخ ثابت یا جدول مشخص قیمتها از سوی شرکتهای خصوصی باعث سردرگمی متقاضیان شده است. بسیاری از شهروندان میگویند نمیداننداز کجا باید این کنتورها را تهیه کنند و قیمتها نیز گاهی به طرز چشمگیری متغیر است.
در کنار گلایه از گرانی انشعاب برق، بخش دیگری از تماسها و پیامهای مردمی به موضوع خسارات ناشی از نوسانات برقی مربوط میشود. یکی از مخاطبان روزنامه با ارسال پیامک گلایه اش را این طور مطرح میکند: فریزر خانه ما به خاطر نوسان برق سوخته. آیا شرکت برق پاسخ گوست؟ چگونه میتوانیم پیگیری کنیم؟
پاسخ مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق مشهد به این پرسش نیز چنین است: شهروندانی که بر اثر نوسانات برقی وسایل برقی شان آسیب میبیند باید به سایت شرکت توزیع نیروی برق مشهد به آدرس www.meedc.ir مراجعه کنند و پس از ثبت درخواست، کارشناس مربوط درخواست را بررسی میکند و اگر مشکل از سوی شرکت برق باشد در سوختگیهای جزئی مبلغی را پرداخت میکند.
این توضیح شرکت برق مشهد در شرایطی است که برخی از شهروندان این مسیر را سپری کردهاند، از روند طولانی بررسی و پرداخت گلایه دارند و میگویند پیگیریها به نتیجه مشخصی منتهی نشده است.