«پوست شیر» رقیب سریال‌های ترکی در برزیل شد + عکس پائولو سورنتینو: سینما در برابر نسل‌کشی غزه ناتوان است جایگزین سریال هاتف از شبکه آی فیلم مشخص شد + زمان پخش و خلاصه داستان تولیت آستان قدس رضوی: نقش اهالی رسانه در امیدآفرینی و تقویت همبستگی ملی بی‌بدیل است | هر سخنی علیه وحدت ملی، خیانت به کشور است ویدئو | جدیدترین فیلم از پشت صحنه سریال هری پاتر در خیابان‌های لندن بازسازی حریم تئاتر شهر وارد مرحله جدید شد آرنولد شوارتزنگر: ترامپ مثل رشته فرنگی خیس بود! + فیلم پلاسکو در کمین کنسرت‌ها | ایمنی سالن‌ها زیر سوال است مجید قیصری به عنوان دبیر علمی جایزه جلال آل‌احمد منصوب شد انتقاد محمود پاک‌نیت از روند تولید سریال‌ها: کیفیت قربانی سرعت شده است برد پیت با «F۱» به پلتفرم‌های دیجیتال می‌آید حضور بانیپال شومون و کاظم سیاحی در «الیور توئیست» قطعی شد یوتیوب برای اولین بار خواهان پخش مراسم اسکار شد سعید چنگیزیان در کنار سحر دولتشاهی در نمایش «رامسس دوم» درباره کتاب «پاسیاد پسر خاک» و آشنایی با زندگی و مبارزات سیدعلی اکبر ابوترابی فرد | مرد جنگ و صلح نمایش آئینی «آسمان هشتم» در حرم مطهر امام رضا (ع) روی صحنه می‌رود مراسم تشییع پیکر مرحوم استاد فرشچیان در اصفهان برگزار شد + عکس و فیلم
سرخط خبرها

نوجوانان مشهدی در برنامه گروهی «مرز پرگهر» تصویرگر مقاومت شدند + فیلم

  • کد خبر: ۳۴۷۷۴۱
  • ۰۵ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۷
نوجوانان مشهدی در برنامه گروهی «مرز پرگهر» تصویرگر مقاومت شدند + فیلم
نوجوانان مشهدی در برنامه «مرز پرگهر» با هنر تصویرگری، روایتگر مقاومت ایران شدند.

به گزارش شهرآرانیوز، نوجوانان مشهدی با همراهی مصطفی شفیعی‌کدکنی، تصویرگر برجسته، امروز ۵ مرداد ۱۴۰۴ در برنامه «مرز پرگهر» که با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی و مجموعه فرهنگی شهرآرا برگزار شد، در هتل پردیسان گرد هم آمدند.

در این رویداد فرهنگی‌هنری، نوجوانان با اتحاد و همدلی دیوارنگاره‌ای ۲۰متری خلق کردند که نماد پیروزی و مقاومت مردم ایران در جنگ ۱۲روزه با رژیم غاصب اسرائیل است.

لیلا قوامی، کارشناس مسئول آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، اظهار کرد: مجموعه‌ای که هم‌اکنون بچه‌ها در آن حضور دارند، درواقع پایه کار یک ورکشاپ تصویرسازی است که می‌توان آن را نوعی پرده‌نگار با موضوع «۱۲ روز جنگ» دانست.

وی با اشاره به نقش انجمن‌های تخصصی در واکنش فرهنگی به رویداد‌ها افزود: در هر کشوری ممکن است اتفاقاتی رخ دهد، و در کانون پرورش فکری نیز بلافاصله پس از وقایع اخیر، اعضای انجمن تصویرگری پای کار آمدند و کار تولید آثار را آغاز کردند.

کارشناس مسئول آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی ادامه داد: پس از گفت‌و‌گو‌هایی که با مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی انجام شد و تصمیماتی که در این خصوص اتخاذ گردید، مقرر شد همین موضوع دست‌مایه برگزاری یک ورکشاپ تصویرگری قرار گیرد. در واقع این برنامه به یک ورکشاپ فرهنگی‌‌هنری تبدیل شد که با حضور یکی از اساتید هنری استان، طراحی اولیه انجام شد و بچه‌ها امروز در حال تکمیل آن هستند.

قوامی اضافه کرد: دو نفر از نقال‌های کانون نیز قرار است پس از اتمام پرده‌نگار، روایت تصویرشده را برای حاضران نقالی کنند. همچنین بنا داریم این اثر در مکان‌های مختلف به نمایش گذاشته شود تا دیگران نیز با آثار نوجوانان و نسل جدیدی که پای کار آمده‌اند، آشنا شوند.

وی ادامه داد: این‌گونه فعالیت‌ها ضمن آگاهی‌بخشی، موجب کاهش فاصله بین نسل‌ها و تقویت حس مسئولیت‌پذیری در نوجوانان می‌شود.

ترکیبی از قهرمان اسطوره‌ای و قهرمان عاشورایی

مصطفی شفیعی‌کدکنی، با اشاره به تصویرسازی پرده‌نگاری با موضوع جنگ دوازده‌روزه، اظهار کرد: پروژه «مرز پرگهر» نیز به سفارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شکل گرفته است.

وی ادامه داد: اگر حمایت مدیران و مجموعه کانون پرورش فکری نبود، این کار با چنین‌کیفیتی پیش نمی‌رفت. از کانون تشکر می‌کنم که بستری فراهم کرد تا نسل جدید در یک مشارکت هنری، ذهنشان به مفاهیم جنگ و دفاع نزدیک شود.

این تصویرگر با اشاره به اتود‌های اولیه این اثر گفت: در این کار تأکید داشتیم که ایران همواره در مقام دفاع بوده؛ چه در دوران باستان، چه امروز. تمدن ما از آغاز تاکنون بر پایه دفاع از هویت و خاک خود استوار بوده و همین نگاه، اساس طرح را شکل داد.

شفیعی افزود: اثر ما از فردوسی آغاز می‌شود، با صحنه‌ای که رستم، دیو سپید را به زمین می‌زند؛ نماد آغاز تمدن ایران. سپس با عبور از گنبد حضرت رضا(ع)، وارد فضای تمدن اسلامی می‌شویم. در ادامه، دست مقام معظم رهبری به عنوان نماد هدایت معنوی در تصویر قرار گرفته و یک کبوتر صلح، از این مسیر عبور می‌کند.

وی درباره مسیر نمادین پرواز این پرنده گفت: کبوتر صلح از کنار گنبد و پرچم و نماد انرژی هسته‌ای عبور می‌کند، در میانه راه زخمی و خونین می‌شود، اما ادامه می‌دهد تا درنهایت به سیمرغ عرفانی می‌رسد؛ سیمرغی که در قله ایستاده و نماد کمال و عرفان است؛ کمالی که عطار در منطق‌الطیر از آن سخن گفته است.

این تصویرگر ادامه داد: در این اثر، هم نگاه اسطوره‌ای شاهنامه‌ای وجود دارد، هم مفاهیم عاشورایی مثل «هیهات منا الذله» و هم مضامین دفاع امروز کشور با نماد‌هایی مثل موشک و پرچم.

شفیعی اضافه کرد: ما مدافع امروز را ترکیبی از قهرمان اسطوره‌ای و قهرمان عاشورایی معرفی کرده‌ایم. یک بال این قهرمان ریشه در شاهنامه دارد و بال دیگرش در کربلا و مقاومت. در بخش‌های پایانی تصویر، حمله‌های هوایی و موشکی دشمن به نمایش درآمده و در ادامه، رستم امروز ما، همان قهرمان مدافع، دیو سپید معاصر را شکست می‌دهد؛ همان‌طورکه رستم در گذشته این کار را کرده بود.

شفیعی در پایان گفت: سرانجام، تصویر به نماد سرو ایرانی ختم می‌شود؛ نماد ایستادگی، انعطاف‌پذیری و شکست‌ناپذیری ایران. همه این‌ها تلاش دارد ذهن نوجوانان را با ترکیبی از روایت‌های کهن و واقعیت‌های امروز، به هویت ملی و دینی‌شان پیوند بزند.

مهران سپهران
تصویربردار و تدوینگر مهران سپهران
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->