به گزارش شهرآرانیوز؛ علی فرهادی در سیوهشتمین اجلاس روسای آموزش و پرورش سراسر کشور اظهار کرد: مأموریتهای این معاونت در بخشهای مختلف برنامهریزی، بودجه، پشتیبانی، امور مالی و منابع انسانی تدوین و در اختیار مدیران کل و روسای مناطق قرار گرفته است و انتظار میرود مورد توجه دقیق آنان قرار گیرد.
وی با تأکید بر لزوم توجه مدیران مناطق به «مسائل رفاهی فرهنگیان» افزود: در حوزه وام و تسهیلات باید بر اساس شاخصها عمل شود نه بر مبنای چانهزنی، تا عدالت در توزیع برقرار شود، برخی فرهنگیان امکان پیگیری مستمر ندارند، بنابراین دستگاه موظف است به سراغ آنان رفته و تسهیلات را عادلانه تقسیم کند.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، ارتباط مستمر با واحد فناوری را برای تسهیل کارها و تعامل نزدیک با حراست برای شفافیت و جلوگیری از فساد ضروری دانست و تصریح کرد: واحدهای ارزیابی عملکرد نیز موظفند فعالیتها را رصد و بازخوردهای لازم را ارائه کنند.
فرهادی با اشاره به رونمایی از کتاب برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۴ در کنار سه اثر دیگر در این اجلاس گفت: هیچ طرحی بدون پیشینه مطالعاتی و منبع تأمین مالی نباید آغاز شود، چرا که سیستم را دچار مشکل خواهد کرد.
وی تأکید کرد: پروژههای نیمهتمام باید در اولویت باشند و تا زمانی که این طرحها تکمیل نشده، نباید پروژه جدیدی آغاز شود.
وی اولویتبندی برنامهها، کمیسازی اهداف سالانه، نظارت پیوسته مدیران، رعایت قوانین در اجرای طرحها و خودداری از ایجاد تعهدات مازاد را از دیگر اصول مهم دانست و گفت: مدیران باید گزارشهای مدیریتی مبتنی بر سامانههای الکترونیکی تهیه کنند تا از سردرگمی در انبوه کارها جلوگیری شود.
وی همچنین با اشاره به رشد درآمدهای اختصاصی وزارتخانه گفت: در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ هدفگذاری سهبرابری در این حوزه داشتیم که در بسیاری از استانها تحقق یافت، این روند امسال نیز ادامه خواهد یافت.
فرهادی بهرهوری را یکی از حلقههای اصلی مدیریت عنوان کرد و گفت: اگر در بهرهوری کوتاهی شود، پاسخگوی اتلاف منابع نخواهیم بود.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات انجام شده در حوزه پرداختها و رفاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: در مهر ۱۴۰۲ بخش قابل توجهی از پاداشهای پایان خدمت سنوات قبل پرداخت نشده بود، اما اکنون بیش از ۶۰ درصد پاداش سال ۱۴۰۳ نیز تسویه شده و آموزش و پرورش در این حوزه از بسیاری دستگاهها جلوتر است.
وی ترمیم حقوق نیروهای خدماتی، تبدیل وضعیت ۲۳ هزار نیروی خرید خدمات، پیشبینی پرداخت پاداش پایان خدمت به صورت دوسالانه، فروش ۳۵ هزار میلیارد تومان اوراق بدون تنزیل در سال گذشته و هدفگذاری فروش ۶۰ هزار میلیارد تومان اوراق در سال جاری، افزایش مزایای جانبی فرهنگیان به میزان بیش از ۵ هزار میلیارد تومان و راهاندازی «سپاس کارت معلم» برای خرید اعتباری را از جمله اقدامات شاخص این معاونت برشمرد.
فرهادی افزود: قرارداد بیمه تکمیلی فرهنگیان در سال ۱۴۰۳ با ۲۴۰۰ میلیارد تومان کمتر از سقف تکلیف قانونی منعقد شد و این امر یکی از افتخارات آموزش و پرورش در تنظیمگری هوشمندانه است.
وی درباره شفافیت مالی گفت: وزارت آموزش و پرورش به عنوان نخستین دستگاه اجرایی کشور، حقوق کارکنان را تحت وب پرداخت میکند که این اقدام تحولی در سرعت و شفافیت پرداختها به شمار میرود.
فرهادی با قدردانی از تلاش شبانهروزی مدیران و معلمان، از آنان خواست فرصت خدمت به فرهنگیان را غنیمت بشمارند و گفت: در شرایطی که کشور با مشکلات و حتی حملات دشمنان مواجه است، آموزش و پرورش وظیفه دارد با اتکا به منابع انسانی و مالی به شکلی کارآمد و شفاف، رسالت خود را در خدمت به آیندهسازان کشور ایفا کند.
مدیر حراست وزارت آموزش و پرورش گفت: حراست آموزشوپرورش با رویکردی ایجابی، مشارکتمحور و هوشمند، به صیانت از هویت دینی، اخلاقی و فرهنگی دانشآموزان و معلمان در برابر تهدیدات فکری، اجتماعی و رسانهای متعهد است.
سید مجتبی هاشمی با گرامیداشت یاد شهدای فرهنگی و دانشآموزانی که در جنگ تحمیلی ۱۲روزه رژیم صهیونی به شهادت رسیدند، «امنیت» را زیرساخت همه ابعاد زندگی جامعه دانست.
وی تأکید کرد: امنیت نه تنها یک نیاز، بلکه الزام راهبردی برای حفاظت از داراییهای هر سازمان یعنی تضمین نظم، سلامت، پایداری و رفاه و پیشگیری از وقایع ناگوار در سطوح فردی، اجتماعی، ملی و بینالمللی است.
هاشمی افزود: امنیت سازمانی مجموعهای هماهنگ از سیاستها و فرایندها برای حفاظت همهجانبه از اطلاعات، داراییهای مادی و معنوی و سرمایه انسانی است.
رئیس مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه «امنیت فرهنگی» در راس هرم سیاست گذاری آموزش و پرورش قرار دارد، گفت: حراست آموزشوپرورش با رویکردی ایجابی، مشارکتمحور و هوشمند، به صیانت از هویت دینی، اخلاقی و فرهنگی دانشآموزان و معلمان در برابر تهدیدات فکری، اجتماعی و رسانهای متعهد است و از تبدیل پدیدههای اجتماعی به موضوع صرفا امنیتی پرهیز میکند.
وی حراست را نهادی حمایتی و مشاور امین برای دانشآموزان، معلمان و خانوادهها دانست و با اشاره به نقش محوری آموزش و پرورش در شکلگیری شخصیت نسل آینده، گفت: در تلاشیم تا فضایی امن و سالم برای رشد فکری، فرهنگی و اجتماعی دانشآموزان فراهم کنیم.
هاشمی گفت: در سازمان بزرگ آموزشوپرورش، بزرگترین سرمایههایمان، معلمان و دانشآموزانی هستند که امانتهای مردم پیش ما هستند لذا ایجاد اعتماد نسبت به دستگاه بزرگ آموزش و پرورش، مفهوم بسیار موثقی دارد و تلاش ما این است که در مجموعه حراست آنها را جاری کنیم.
وی با تأکید بر اینکه در مجموعه حراست با نگاه فرهنگی و تربیتی فعالیت میکنیم، افزود: در حوزه امنیت فرهنگی در آموزش و پرورش، اقدامات نظارتی پیشگیرانه و حمایتی را داریم و بر همین اساس هم تمام تلاش مجموعه این است که بتواند با این سلسله ارزشها خودش را تطبیق کند و کارها را پیش ببرد و هدف صیانت از هویت دینی و ملی و دستاوردهایی است که آموزش و پرورش در حوزههای اخلاقی و اعتقادی دانشآموزان دارد.
رئیس مرکز حراست آموزشوپرورش با اشاره به پنج محور سیاستهای اجرایی مرکز حراست، گفت: محور حقوقی و اخلاقی شامل رعایت حقوق شرعی، قانونی و اخلاقی جامعه هدف، پایبندی به مأموریتهای قانونی و پاسخگویی به مطالبات، محور رویکردها و راهبردهای اجرایی شامل تقدم پیشگیری ایجابی بر اقدامات سلبی، تعامل هوشمند با سطوح مدیریتی، پرهیز از افراط و تفریط و حفظ تعادل، محور صیانت و امنیت نرم شامل صیانت اعتقادی، اخلاقی، فرهنگی و هویتی و حفاظت از منافع ملی و حقوق دستگاه، محور ارتقای آگاهی و دانش تخصصی شامل روزآمدسازی اطلاعات و ابزارها، ارتقای تخصص کارکنان و افزایش آگاهی عمومی نسبت به آسیبها و محور منابع انسانی و سرمایه اجتماعی نیز شامل بهبود جذب و نگهداشت نیرو، ظرفیتسازی برای جوانان، بهرهگیری از تجربه پیشکسوتان و ترویج همپیمانی و انسجام میان ذینفعان است.
منبع: ایرنا