به گزارش شهرآرانیوز؛ در آخرین گزارش منتشر شده از سوی گروه ویژه اقدام مالی این نهاد در بخشهای مختلف گزارش خود از گروهها و نهادهای نزدیک و مرتبط با ایران با عناوینی نظیر تروریست و قاچاقچی یاد کرده است.
نکته دیگر این است که گزارش حاضر در بخشهای متعددی به گزارشات و اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی استناد کرده؛ بهگونهای که میتوان آنها را برای این گروه متقن تلقی کرد.
در موارد متعددی در گزارش حاضر، از حزبالله با عنوان گروه تروریستی و گروهی تعیین شده تحت رژیمهای مقابله با تروریسم یاد شده است. این اقدام در موارد متعددی صورت گرفته که در ادامه به مواردی از آن میپردازیم.
به طور مثال در صفحه ۶۰ این گزارش که به مطالعه موردی یک پرونده تروریستی میپردازد از حزبالله لبنان به عنوان «سازمانی تعیین شده تحت رژیمهای فراملی و ملی برای توقیف داراییها براساس قطعنامه ۱۳۷۳ مصوب سال ۲۰۰۱» نام برده است.
قطعنامه ۱۳۷۳ شورای امنیت، کشورها را ملزم به جلوگیری و سرکوب تأمین مالی تروریسم، از جمله مسدود کردن داراییهای افراد درگیر در اقدامات تروریستی، میکند. بدین ترتیب گزارش FATF حزبالله را سازمانی مشمول یک قطعنامه مبارزه با تروریسم معرفی میکند.
در مثالی دیگر گزارش که در حال بررسی استفاده سازمانهای تروریستی از ابزارهای خاص تبلیغاتی و انتقال پول است، با صراحت بیشتری از حزبالله به عنوان یک سازمان تروریستی نام میبرد. این مورد که در خلاصه اجرایی ۲۳۱ واقع در صفحۀ ۷۴ گزارش قابل مشاهده است؛ اینگونه به حزبالله اشاره میکند:
«برخی از موارد گروههای تروریستی، از جمله سازمانهای EoRMT (سازمانهای تروریستی با انگیزه قومی و نژادی) و همچنین حزبالله، که بازیهای ویدیویی خود را برای اهداف تبلیغاتی و مالی میسازند و میفروشند، را میتوان در منابع تحقیقاتی متنباز یافت.»
همچنین در بخش دهم گزارش که به استفاده از ابزارهای حقوقی در فعالیتهای تروریستی اشاره میکند به مورد حزبالله میپردازد. در خلاصه اجرایی ۳۲۲ در صفحۀ ۱۰۱، گزارش به استفاده شاخه نظامی حزبالله از شرکتهای پوششی و فراملی برای انتقال وجوه بینالمللی اشاره دارد سپس این اقدام را به داعش نیز نسبت میدهد.
در بخش یازدهم گزارش و در خلاصه اجرایی ۳۴۰ واقع در صفحۀ ۱۰۷ گزارش، گروه ویژه اقدام مالی به گزارشی از مقامات کانادایی استناد میکند که معتقد است حزبالله لبنان از ابزار تجارت کالاهای خاص بهره برده.
در این گزارش آمده است:
«مقامات کانادایی گزارش دادند که بخش قابل توجهی از جریانهای مالی خروجی به حزبالله اغلب با تجارت خودرو مرتبط بوده است. به طور خاص، طبق گزارشها، حزبالله از اخاذی برای مجبور کردن افراد در کانادا به خرید متقلبانه خودروهای لوکس و ارسال آنها به لبنان از طریق بندر مونترال استفاده کرده است.»
نکته حائز اهمیت دیگری که در گزارش گروه ویژه اقدام مالی قابل توجه است قاچاقچی دانستن نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. در خلاصه اجرایی شماره ۲۴۹ در صفحۀ ۸۱، هنگامی که گزارش حاضر به موضوع قاچاق و خرید و فروش طلا از برای تامین مالی تروریسم میپردازد به گزارشی از رژیم صهیونیستی استناد میکند. در این گزارش آمده است که:
«نیروی قدس طلا را در ونزوئلا بدست آورده سپس از طریق خطوط هوایی آنها را قاچاق میکند و در خاورمیانه میفروشد و سود آن را برای تامین مالی به حزبالله میدهد.»
بدین ترتیب در گزارش حاضر از نیروی قدس به عنوان یک نیروی قاچاقچی طلا و تامین کننده یک گروه تروریستی یاد میکند.
در گزارش حاضر بارها به دیگر گروههای فعال در جبهه مقاومت اشاره کرده است. از جمله میتوان به حماس و به خصوص گردان القسام و همچنین به حوثیها در یمن اشاره کرد. در صفحه ۳۴ گزارش گروه ویژه اشاره شده است که حماس به عنوان یک گروه تروریستی تعیین شده ذیل قطعنامه ۱۳۷۳ شورای امنیت هستند. همچنین اشاره شده است که براساس تصمیم شماره (S/۲۰۲۱/۷۹) هیئت کارشناسان یمن و قطعنامه ۲۶۲۴ شورای امنیت حوثیهای یمن به عنوان یک گروه تروریستی شناخته شدهاند.
گزارش حال حاضر گروه ویژه اقدام مالی (FATF) مواضع این گروه را به طور آشکاری مشخص ساخته است. گزارشی که به طور آشکاری گروهها و اعضای جبهه مقاومت را تروریستی مینامد و یا نیروی قدس را شبکهای قاچاقچی و فعال در تامین مالی تروریسم معرفی میکند.
از این رو افزایش همکاری و پیوستن کامل به سازوکارهای این گروه نتیجهای جز توقف همکاری ساختارهای مالی ایران با این گروهها و حتی پذیرش فعالیت نهادهای رسمی ایرانی در تامین مالی تروریسم و فعالیت در شبکه قاچاق جهانی است. از این رو همکاری کامل با FATF مساوی با خود تحریمی است.
از سویی دیگر گزارش مذکور در چندین نوبت به گزارشات رژیم صهیونیستی و مقامات آن استناد نمود. از این رو عدم استقلال گروه ویژه اقدام مالی نسبت به رژیم صهیونیستی و جانبداری آن در مسائل احتمالی آینده به طور کامل اشکار است.
در این نقطه بایستی تامل نمود که چگونه میتوان بر طبل همکاری و لزوم گسترش و ارتقا همکاریهای موجود با این گروه کوبید بدون آن که به تبعات آن توجه داشت. درحالی که با توجه به موضعگیری اشکار این گروه در گزارش اخیر، گسترش همکاری ناممکن به نظر میرسد.
منبع: فارس