مشاهده سه قلاده یوزپلنگ در جاجرم خراسان شمالی مدارس کدام شهرستان‌های خراسان رضوی فردا (شنبه ۱۵ دی ۱۴۰۳) تعطیل است؟ تلف شدن یک گوسفند توسط پلنگ در نیشابور پاپ فرانسیس: همیشه برای برقراری صلح و دوستی در جهان تلاش می‌کنم شکارچی زخمی از حمله خرس در لرستان پیدا شد (۱۴ دی ۱۴۰۳) توضیحات سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص اعتراض مسافران به شرکت‌های هواپیمایی کیش و کاسپین کدام شهر امروز (۱۴ دی۱۴۰۳) آلوده‌ترین نقطه کشور بود؟ + عکس حکم اعدام محیط‌بان کرمانی صادر شده است؟ مدارس در ۴ شهر خراسان جنوبی، فردا (شنبه، ۱۵ دی ۱۴۰۳) غیرحضوری شدند خارج کردن ۱۰۰ بسته موادمخدر از بدن یک جوان ۲۲ ساله کمک ۱۸ هزار میلیارد تومانی خیران در حوزه سلامت در خراسان رضوی عاملان زورگیری ۱۰ هزار دلاری در مشهد به دام افتادند (۱۴ دی ۱۴۰۳) تصادف در مسیر زابل به زاهدان| یک نفر کشته و ۱۷ تن مجروح شدند (۱۴ دی ۱۴۰۳) صدور گواهی ولادت الکترونیکی شد (۱۴ دی ۱۴۰۳) بارش برف و کولاک در برخی از جاده‌های خراسان رضوی (۱۴ دی ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: ۸۰ درصد پزشکانی که مهاجرت می‌کنند، مجبورند طبابت را کنار بگذارند اثرات خوش قلبی بر کاهش اضطراب و افزایش شادی | حال نیک و احوال نیکو آرزو‌های شکستنی شانزدهمین جلسه رسیدگی به پرونده چای دبش برگزار شد معاون وزیر بهداشت خبر داد: رشد شاخص امید به زندگی در ایران هشدار درباره عدم واکسیناسیون ۱۵ تا ۲۵ هزار کودک در کشور پژمان‌فر: ۳۴ درصد تخت‌های ۲ بیمارستان بزرگ مشهد در اختیار بیماران سایر استان‌هاست راه‌های کنترل چربی خون فعالیت بدنی چه تاثیری بر ادراک کودکان دارد؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (پنجشنبه، ۱۳ دی ۱۴۰۳) | دمای مشهد به ۱۱ درجه می‌رسد صدای مردم شنیده شد | افتتاح غیررسمی مدرسه علی پیوندی در حاشیه شهر مشهد قتل هولناک شوهر | مثله با ساطور تصمیم اشتباهی که حق مادری را می‌گیرد زمان طلایی تشخیص تنبلی چشم آیا نور مقصر اصلی ابتلا به سرماخوردگی در زمستان است؟ آیا آنتی‌بیوتیک‌ها خطر زوال عقل را افزایش می‌دهند؟ آیا سویه جدید کرونا به کشور رسیده است؟
سرخط خبرها

آثار «حسد» در کلام امام هادی(ع)

  • کد خبر: ۳۵۴۶
  • ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹
آثار «حسد» در کلام امام هادی(ع)
حجت الاسلام محمدرضا جواهری | عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی

«حسد» از رذایل اخلاقی است و آثار زیان‌باری دارد. راغب اصفهانی در تعریف حسد نوشته است: «الحسد تمنی زوال نعمةٍ من مستحقٍ لها و ربما کان مع ذلک سعیٌ فی ازالتها» (المفردات من غریب القرآن، ص 118، ماده حسد)؛ حسد آرزوی زوال و نابودی نعمت از کسی است که استحقاق آن نعمت را دارد، چه بسا همراه با این آرزو در جهت از بین بردن آن نعمت سعی و تلاش گردد.
پیشوایان دینی حسد را نکوهش کرده‌اند و زیان‌های آن را یادآوری نموده‌اند.
امام هادی علیه‌السّلام فرموده‌اند: «الحسد ماحی الحسنات» (بحارالانوار، جلد 75، ص 109 و جلد 78، ص 369)؛ حسد محوکننده کارهای نیک است. امام دهم در این موعظه حکیمانه با تبیین لوازم حسد در راه درمان آن گام برداشتند. آری حسادت هر انسان حسنات و کارهای نیک وی را نابود می‌کند و بیش از اینکه بخواهد و بتواند نعمت‌ها و امتیازات و نیکی‌های دیگران را از بین ببرد، خودش زیان می‌بیند و کارهای نیک او را از پرونده اعمالش محو می‌گرداند و بدون حسنات می‌ماند! در حدیث دیگری امام هادی علیه‌السّلام درباره‌ اثر حسد چنین هشدار داده‌اند: «ایّاک و الحسد، فإنّه یبیّن فیک و لایعمل فی عدوّک.» (بحارالانوار، جلد 78، ص 370)؛ از حسد دوری‌کن و بپرهیز، زیرا آثار رنج‌آور حسد، خود را در تو آشکار می‌سازد و در دشمنت اثر نمی‌کند.
بر اساس این حدیث امام دهم نیز حسد ورزیدن صفت خطرناکی است. چون در دشمن عمل نمی‌کند و در خود حسود عمل می‌کند و اثر منفی می‌گذارد و او را پیوسته می‌آزارد و می‌رنجاند. در این 2حدیث لوازم و پیامدهای حسد یادآوری گردیده است تا حسودان بدانند حسادت بیش از دیگران برای خودشان ضرر دارد. اگر نعمتی در دوست یا دشمن انسان نمایان شود و او سزاوار آن نعمت باشد، حسد ورزیدن و آرزوی نابودی آن نعمت و اقدام عملی برای زوال آن نعمت، برای خود حسود آثار هلاک‌کننده‌ای دارد و بار گناهانش را افزایش خواهد داد؛ زیرا حسدورزیدن اثر منفی بر انسان می‌گذارد و حسود را نابود می‌کند. امام هادی علیه‌السّلام در این 2حدیث بر زیان و ضرر حسادت بر شخص و شخصیت حسود تأکید دارند. آری حسادت عامل محو حسنات است. انسان با زحمت زیاد کار نیک‌ انجام می‌دهد و با حسادت آن را نابود می‌کند. راغب اصفهانی نوشته است: «المحو ازالة الاثر» (المفردات من غریب القرآن، ص 464، ماده محو)؛ «محو» از بین بردن و پاک کردن اثر است. «ماحی» اسم فاعل کلمه محو است و به معنای از بین برنده اثر و نابودکننده آن است. حسادت آثار حسنات در پرونده اعمال انسان را می‌زداید و خوبی‌های انسان را از بین می‌برد. حسد دشمن انسان را از پا درنمی‌آورد، مگر اینکه حسود با زور و ابزارهایی که در اختیار دارد، درصدد نابودی نعمت از دیگران برآید که در آن صورت جنایت و خیانت اتفاق خواهد افتاد و باید در دنیا و آخرت و در پیشگاه خدا و خلق مجازات گردد. حسادت درونی بی اقدام و تلاش عملی نیز به بیان امام هادی علیه‌السّلام «ماحی الحسنات» است و حسود خوبی‌ها و حسنه‌هایی را که با سعی و کوشش فراوان به دست آورده است، با حسادت از دست می‌دهد و حسادت وی حسنات او را نابود می‌سازد. افسردگی و عقب‌ماندگی و عذاب درونی و رنج روانی نیز همواره حسود را نگران می‌سازد و مانع نشاط اجتماعی و آزادگی و فداکاری و پیشرفت وی می‌گردد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->