به گزارش شهرآرانیوز؛ شادی مالکی در تشریح اقدامات این سازمان برای ساماندهی سرویس مدرسه با بیان اینکه در تهران حدود ۱۷۰ هزار دانشآموز از سرویس مدارس استفاده میکنند، گفت: امروز تنها ۱۰ هزار نفر در سامانه «سپند» که سامانه رسمی وزارت کشور است در تهران ثبتنام کردهاند؛ این یعنی بخش بسیار کوچکی از دانشآموزان در بستر رسمی ساماندهی شدهاند و مابقی خدمات خود را از مسیرهای غیررسمی دریافت میکنند.
وی افزود: در برخی مدارس تنها دو یا سه دانشآموز در سامانه سپند ثبتنام کردهاند، در حالیکه بیش از ۱۰۰ نفر از همان مدرسه در بستر غیررسمی خدمات میگیرند. در تهران دو بستر برای سرویس مدارس وجود دارد؛ یکی بستر رسمی تحت نظارت شهرداری و سازمان تاکسیرانی و دیگری بستر غیررسمی توسط پیمانکاران غیرمجاز که هیچ نظارتی بر آنها نیست.
مالکی با تأکید بر سختگیریهای موجود در بستر رسمی برای شرکتها و رانندگان اظهار کرد: رانندگان ملزم به داشتن حداقل تحصیلات و گواهیهای قانونی هستند و شرکتها نیز باید بیمه و مالیات پرداخت کنند، اما در بستر غیررسمی هیچکدام از این الزامات رعایت نمیشود. در بستر رسمی، سازمان تاکسیرانی بهطور مستمر به مدارس مراجعه کرده، همراه با پلیس راهور و نماینده آموزش و پرورش بازرسی انجام میدهد و گزارشها را به دادستانی ارسال میکند، اما در بستر غیررسمی هیچگونه بازدارندگی وجود ندارد و حتی جریمه ۹۰ هزار تومانی پلیس هم اثرگذار نیست و میبینید که چرا برخیها میخواهند در فضایی غیر از سپند فعالیت کنند.
وی گفت: متأسفانه برخی شرکتها صرفاً برای دریافت مجوز در سامانه سپند ثبتنام میکنند تا فقط مجوز بگیرند؛ اما هیچ ناوگانی را معرفی نمیکنند و تاکنون هیچ الزامی برای فسخ قرارداد یا پلمب این شرکتها در نظر گرفته نشده است. جلسات متعددی نیز با دادستانی داشتهایم، اما نتیجه عملی چندانی حاصل نشده و همچنان مدارس بدون نظارت جدی از سرویسهای غیرمجاز استفاده میکنند. در حال حاضر نزدیک به ۵۰۰۰ مدرسه دولتی و غیردولتی در تهران فعال هستند و امکان بازرسی روزانه از همه آنها توسط تاکسیرانی و حتی پلیس راهور وجود ندارد. پیشنهاد شفاف که با امضای شهردار تهران برای دکتر عارف نیز ارسال شد، این است که همانطور که در مقرره دولت آمده، مدیران مدارس موظف شوند اطلاعات دانشآموزان و شرکتهای ارائهدهنده سرویس را در سامانه سپند ثبت کنند، چرا که تنها مدیر مدرسه است که دقیقاً میداند کدام شرکت در حال ارائه خدمات به دانشآموزان است.
وی با بیان اینکه در نامه به آقای عارف خواستیم که مدیران مدرسه مشخصات پیمانکاران را درج کنند، گفت: تاکنون حدود ۱۴۰ شرکت در سامانه سپند ثبتنام کردهاند که از این میان ۱۱۵ شرکت صلاحیت دریافت کردهاند، اما کمتر از ۲۵۰ ناوگان در سامانه فعال است. اگر شورا مصوبهای برای ثبت حداقل ۲۰ دستگاه به ازای هر شرکت داشته باشد، انتظار میرود این رقم به حدود ۲۰۰۰ دستگاه برسد و بخش قابل توجهی از دانشآموزان ساماندهی شوند.
مالکی با اشاره به نرخ کرایه سرویس مدارس یادآور شد: لایحه نرخ کرایه امسال کمی دیر به شورا رسید، اما رقم پیشنهادی شهرداری افزایش ۳۶.۸ درصدی نسبت به سال گذشته است. این رقم با توجه به افزایش بیش از ۵۰ درصدی هزینههای حوزه حملونقل، برای ایجاد تعادل بین بستر رسمی و غیررسمی پیشنهاد شده تا شرکتها و رانندگان انگیزه لازم برای فعالیت در سامانه سپند را داشته باشند.
وی با بیان اینکه سختی کار سرویس مدارس به ویژه در مقطع ابتدایی بالاست، خاطرنشان کرد: در مناطق پرترافیک شهر لازم است ضریب ترافیکی به نرخ کرایه اضافه شود تا امکان جذب ناوگان وجود داشته باشد.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران در بخش دیگری از سخنانش درباره دانشآموزان استثنایی گفت: تا امروز حدود ۱۷۰۰ دستگاه ناوگان برای ۵۰۰۰ دانشآموز استثنایی تخصیص داده شده و از ابتدای مهر خدمات حملونقل این عزیزان به صورت رایگان ارائه خواهد شد.
وی همچنین درباره سامانه تاکسی اینترنتی «شهرزاد» اظهار کرد: در حال حاضر ۱۱ هزار تاکسی به این سامانه متصل شدهاند و فعالیت میکنند. با وجود استقبال رانندگان و شهروندان، تفاوت قیمت بین این سامانه و سایر پلتفرمهای اینترنتی باعث شده جذابیت آن کمتر باشد. برای رفع این مشکل تاکنون از برخی مشوقهای یارانهای استفاده کردهایم، اما لازم است شورای شهر در یک جلسه اختصاصی به بررسی کارشناسی موضوع بپردازد.
مالکی در پایان گفت: سازمان تاکسیرانی آماده است تا با همکاری آموزش و پرورش، پلیس راهور و شورای شهر، ساماندهی کامل سرویس مدارس را در بستر قانونی محقق کند و از ظرفیتهای ناوگان تاکسیرانی در حوزههای مختلف از جمله سرویس مدارس، حملونقل دانشآموزان استثنایی و تاکسیهای اینترنتی بهرهبرداری بهتری انجام دهد.
منبع: ایسنا