به گزارش شهرآرانیوز؛ چندی پیش بود که در صفحه صدای مردم از مشکلات موجود در مسیر ارائه خدمات از سوی تاکسی رانها نوشتیم، در آن گزارش تاکسی رانها به وجود معضل تاکسیهای فرسوده و عدم تخصیص وامهای نوسازی ناوگان تاکسی رانی اشاره داشتند که نیازمند تدبیر جدی است.
جدای از انعکاس درخواستهای تاکسی رانها در آن گزارش، در چندین گزارش پیگیرانه دیگر نیز مطالبه عمومی تاکسی رانها با عنوان اختصاص تسهیلات با شرایط راحتتر بانکی، برای نوسازی ناوگان را به عنوان رأس مطالبه درخواستهای این قشر زحمت کش معرفی کردیم. حالا، اما دوباره و در جریان مطالبهای دیگر، این بار موضوع تجهیز و نوسازی ناوگان تاکسی رانی هم از سوی تاکسی رانها و هم ازسوی شهروندان و حتی از سوی برخی زوار حرم رضوی به روزنامه مردم مشهد منتقل شده است.
شهروندی با ارسال پیامکی به ستون حرف مردم برایمان نوشت: کاش سازمان تاکسی رانی موضوع اختصاص وام بانکی با قیمت قابل توجه را در دستور کار پیگیری و تخصیص به تاکسی رانها قرار بدهد. با این کار ما میتوانیم هم تاکسی هایمان را نوسازی کنیم و هم خدمات مطلوب تری به مردم ارائه دهیم.
شهروند دیگری هم با ارسال پیامکی به ستون حرف مردم برایمان نوشت: موضوع نوسازی ناوگان تاکسی رانی تنها معطوف به قشر رانندگان تاکسی نیست اگر رانندگان تاکسی بتوانند از مزیتهای وامهای نوسازی خودرو با شرایط آسان تری استفاده کنند هم شهروندان و هم زائران حضرت رضا (ع) از این مزیت بهره خواهند برد.
یکی از زائران بارگاه منور رضوی نیز در تماس با تحریریه صدای مردم گفت: در ایام دهه پایانی صفر مهمان حضرت رضا (ع) در مشهد بودیم خداروشکر همه برنامه ریزیها از اسکان و خدمت رسانی به زائران پیاده منسجم و هدفمند بود، اما مسئلهای که خیلی در آن روزهای گرم کمی ناراحت کننده بود، موضوع تاکسیهای فرسودهای بود که در برخی خطوط منتهی به حرم و بولوارهای پرتردد مشهد به چشم میخورد.
این زائر حرم رضوی در ادامه طرح گلایه خود بیان کرد: در آن روزهای گرم دهه پایانی صفر بسیاری از تاکسیهای خطی مشهد کولرشان خراب بود زمانی هم که گلایه میکردیم، رانندگان از خرابی کولر تاکسی و قدیمی بودن مدل آن گلایه داشتند. کاش مسئولان و متولیان شهری مشهد برای این موضوع تدبیری بکنند تا هم زائران و هم مجاوران از این مسئله منتفع شوند.
شهروند دیگری هم در این باره نوشت: سهم خودروها در آلایندگی هوای مشهد رتبه نخست است. کاش مسئولان به این فکر بیفتند که واقعا تمام خودروهای فرسوده را از رده خارج کنند و جای آن خودروهای جدید به رانندگان بدهند. این پیشنهاد به ویژه در میان تاکسیهای خطی مشهد باید با قوت بیشتری پیگیری شود. بسیاری از رانندگان مایل به نوسازی ناوگان به صورت شرایطی هستند، اما تسهیلات و وام نوسازی به آنها تعلق نمیگیرد.
این موضوع را پیگیری کنید. شهروند دیگری هم در این باره نوشت؛ از سازمان تاکسی رانی پیگیری کنید برای ثبت نام نوسازی ناوگان مراجعه کردم تا بتوانم خودرو جایگزین در طرح جدید و با استفاده از تسهیلات تاکسی رانی خریداری کنم، اما هنگام مراجعه بیان کردند خودرو من مدل سال ۱۳۹۴ است و مشمول جایگزینی نمیشود. چرا حالا که یک نفر با تمام هزینههای جانبی حاضر است خودرو خود را در ناوگان نوسازی کند با این قوانین دست و پاگیر روبه رو میشود؟
یکی از رانندگان تاکسی هم با بیان اینکه برای ثبت نام نوسازی ناوگان تاکسی رانی هنوز اقدام نکردهام برایمان نوشت: کاش مدیران متولی از طریق جراید و رسانهها اعلام کنند تا چه زمانی برای ثبت نام در این طرح فرصت داریم؟
به دنبال پیگیری این مطالبات مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی مشهد در این باره میگوید: ثبت نام طرح نوسازی ناوگان فرسوده تاکسی رانی مشهد از مرداد آغاز شده و قرار است در این برنامه تسهیلات پانصد میلیون تومانی به متقاضیان اعطا شود.
به گفته مرتضی چایچی مبلغ تسهیلات این طرح ۵۰۰ میلیون تومان است که برای دریافت تسهیلات بیش از ۲۰۰ میلیون تومان، یک فقره چک صیادی از وام گیرنده و سه نفر کارمند یا کاسب معتبر البته به تشخیص بانک به عنوان ضامن به همراه گواهی کسر از حقوق یا چک صیادی به عنوان وثیقه از سوی بانک عامل دریافت میشود.
وی ادامه میدهد: تاکسی رانها باید پس از ثبت نام در سامانه و افتتاح حساب و اعتبارسنجی بانک عامل، ظرف ۱۰ روز کاری برای ارائه تضامین و وثایق مورد نیاز اقدام کنند. لازم به ذکر است که مراجعه نکردن یا عدم ارائه درست مدارک در مدت ۱۰ روز، به منزله انصراف از ادامه فرایند است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی مشهد یادآور شد: ثبت نام طرح نوسازی ناوگان فرسوده تاکسی رانی از ماه گذشته کلید خورده و در این طرح قرار است تاکسیهای سمند، سورن پلاس دوگانه سوز به چرخه خدمات اضافه شوند.
چایچی ادامه میدهد: ثبت نام برای متقاضیان هنوز ادامه دارد و مالکان تاکسیهای فرسوده میتوانند در روزهای اداری از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۱ به اداره امور ناوگان سازمان تاکسی رانی واقع در انتهای خیابان فداییان اسلام، ساختمان قطارشهری غدیر، طبقه اول مراجعه کنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی رانی مشهد با بیان اینکه فعلا در این مرحله پیش ثبت نام نوسازی خودروهای فرسوده هیچ گونه حقی برای تحویل یا جایگزینی تاکسی فرسوده، تخصیص تسهیلات و ... برای متقاضیان ایجاد نمیکند اظهار میکند: در این طرح، جایگزینی برای تاکسی هایِ با عمر بالای دوازده سال است به این معنا که تاکسیهای مدل ۱۳۹۲ و پایین تر، در این طرح شـامل تعویض میشوند.