تغییرات دفترچه‌ انتخاب رشته‌ کنکور ۱۴۰۴ منتشر شد + مشاهده (۱۶ شهریور ۱۴۰۴) جراحی کوتاه کردن قد، عمل زیبایی عجیب زنان در استانبول ! نقشه ایران در ۲۸۶ سال قبل شامل کدام کشورهای همسایه بود؟ برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد روی میز ایران و چین جان باختن ۲ کارگر بر اثر جان باختن در چاه افزایش چشمگیر روز‌های هوای ناسالم مشهد در نیمه اول سال ۱۴۰۴ کاهش ۲۵ درصدی آب سد‌های مهم کشور افزایش ظرفیت کاروان‌های حج عمره مهر ۱۴۰۴ در برخی استان‌ها خواب نوجوان را پیش از آغاز مدارس اصلاح کنید افزایش اهدای عضو از بیماران مرگ مغزی در مشهد وزارت بهداشت: فرصت طلایی جبران عقب‌ماندگی جمعیت فقط ۵ سال است برگزاری جشن عاطفه‌ها برای رفع نیاز دانش‌آموزان + شرایط مشارکت در طرح درباره رانندگی با خشم و عصبانیت که حال دیگر کاربران ترافیکی را ناخوش می‌کند | خشمگین نرانیم! ساعت کار مراکز تعویض پلاک کشور تغییر کرد + جزئیات رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش: طبیعی است سهم مدارس سمپاد از رتبه‌های برتر کنکور بیشتر باشد؛ اصلاً خلاف عدالت نیست! + ویدئو ضرایب دروس کنکور ۱۴۰۵ چه تغییری خواهد کرد؟ + جزئیات رواج مصرف بی‌رویه دارو‌های کورتونی در کشور پیوند قلب با موفقیت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد (۱۶ شهریور ۱۴۰۴) اهدای عضو جوان مرگ مغزی در مشهد به ۷ بیمار زندگی دوباره بخشید (۱۶ شهریور ۱۴۰۴) مشارکت بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز در امتحانات نهایی ۱۴۰۴ نیمی از دانش‌آموزان استعداد‌های درخشان خراسان رضوی در مشهد تحصیل می‌کنند هیچ کودکی نباید به دلیل فقر از پیش دبستانی جا بماند دستگیری دزد خودروی همراهان بیماران با ردیابی «جی‌پی‌اس» نتایج نهایی آزمون ارشد علوم پزشکی چه زمانی اعلام می‌شود؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (یکشنبه، ۱۶ شهریور ۱۴۰۴) | تداوم آلودگی هوای مشهد تا روز‌های پایانی هفته درباره سهم دانش‌آموزان غیردولتی از رتبه‌های برتر کنکور | رتبه‌های طلایی از مدارس پولی واکنش ناسا به بحران جهانی آب | چقدر آب روی کره زمین باقی مانده است؟ + عکس افزایش ۷ درصدی مشارکت بانوان در اهدای خون و نیاز مداوم به خون در کشور معاون وزیر آموزش و پرورش: همه کلاس‌ها باید تا مهر آماده شوند، هیچ بهانه‌ای پذیرفته نیست
سرخط خبرها

برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد روی میز ایران و چین

  • کد خبر: ۳۵۶۹۱۳
  • ۱۶ شهريور ۱۴۰۴ - ۲۱:۳۰
برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد روی میز ایران و چین
برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد که از ۱۴ سال پیش در مجلس تصویب شده، هنوز به مرحله اجرا نرسیده و موانعی پیش رو دارد که به گفته مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، رایزنی‌ها برای نهایی شدن قرارداد بین ایران و چین برای اجرای این پروژه در حال انجام است و در صورت نهایی شدن فاینانس آن حل و فصل و عملیات اجرایی آغاز می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ پروژه برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد یکی از طرح‌های مهم و قدیمی کشور است که از سال ۱۳۵۴ کلید خورده و در سال ۱۳۸۷ هم در قالب قانون توسعه حمل و نقل عمومی به تصویب مجلس رسید.

از اهداف پروژه برقی‌سازی می‌توان به پاسخگویی به تقاضای سفر در مسیر تهران - مشهد و بالعکس، به عنوان یکی از پرترددترین مسیرها، کاهش زمان سیر، جابه‌جایی مسافران بیشتر در زمان کمتر، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش آلاینده‌ها اشاره کرد.

این پروژه در این سال‌ها با فراز نشیب‌های فراوانی مواجه شده و با وجود مناقصات و تفاهم‌نامه‌های منعقده با برخی شرکت‌های خارجی، اما بنابر دلایل مختلف، پروژه به مرحله اجرا نرسیده است.

آن طور که برخی مسئولان استان خراسان رضوی اعلام کرده‌اند در سال ۱۳۸۷ تصویب طرح برقی‌سازی راه‌آهن تهران - مشهد صورت گرفت. این طرح در سال ۱۳۸۹ برنده مناقصه مشخص شد. در سال ۱۳۹۰ تجدید مناقصه به واسطه ورود سازمان بازرسی کشور برگزار شد و در سال ۱۳۹۳ واگذاری پروژه به قرارگاه خاتم الاوصیا انجام شد. در سال ۱۳۹۵ قراردادی به صورت Epc-f با کنسرسیوم متشکل از یک شرکت ایرانی و یک شرکت چین شامل مجموعه‌ای از اقدامات مرتبط با تأمین مالی، طراحی، تأمین و ساخت منعقد شد و در سال ۱۳۹۶ امضای تفاهم نامه تأمین مالی طرح از محل منابع دولتی چین در حضور روسای جمهور دو کشور صورت گرفت و قرارداد جدیدی با شرکت چینی با تغییر منابع مالی طرح منعقد و در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۳ نیز امضای تفاهم‌نامه برای اجرای فاز نخست انجام شد.

براساس پیش‌بینی‌ها با برقی‌سازی این قطار، سرعت قطار برقی ۲۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود که زمان سیر را میان دو شهر تهران و مشهد به شش ساعت کاهش می‌دهد. این قطار سالانه ظرفیت جابه‌جایی ۲۰ میلیون مسافر را دارد و همچنین در بخش باری نیز می‌تواند پنج میلیون تن بار در کوتاه مدت و ۱۰ میلیون تن بار در بلند مدت جابه‌جا کند.

در این میان روز گذشته مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که یکی از موانع اصلی اجرای این پروژه، اصلاح مصوبه شورای اقتصاد است که حدود ۲۰ روز قبل اصلاحیه آن انجام شد. اکنون رایزنی‌ها برای نهایی شدن این تفاهم‌نامه و قرارداد بین ایران و چین جاری است و امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن مسائل مالی و فاینانس آن حل و فصل و عملیات اجرایی آغاز شود.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->