به گزارش شهرآرانیوز؛ سیدحسن موسوی چلک در جلسه دوره آموزشی کارشناسان بهزیستی و مثبت زندگی سراسر کشور با موضوع بازگشت و تداوم تحصیل کودکان بازمانده از تحصیل خانوارهای زن سرپرست با تاکید بر اهمیت و ضرورت این برنامه، استمرار و پایداری آن را در سراسر استانها خواستار شد.
وی با اشاره به قوانین مصرح در جمهوری اسلامی ایران، بهویژه قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و اصل ۲۱ قانون اساسی مبنی بر رایگان بودن آموزش، اظهار کرد: هیچ کودک ایرانی نباید به دلیل شرایط جغرافیایی، اقتصادی یا خانوادگی از تحصیل محروم بماند.
معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: آموزش نباید به مکان و زمان محدود شود و لازم است متناسب با شرایط زیستبومی کودکان، امکانات آموزشی به محل زندگی آنان آورده شود.
موسوی چلک با تاکید بر ضرورت گسترش دامنه طرح بازگشت و تداوم تحصیل کودکان بازمانده از تحصیل خانوارهای زن سرپرست، خاطرنشان کرد: پس از اجرای مرحله نخست، سازمان بهزیستی باید این طرح را از خانوادههای تحت پوشش فراتر برده و به فرزندان نیازمند جامعه، بهویژه در مناطق محروم، تسری دهد.
وی بر لزوم پرهیز از هرگونه برچسبزنی به کودکان بازمانده از تحصیل تاکید کرد و آن را مانعی جدی در مسیر بازگشت آنان به آموزش دانست.
معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: مواجهه با مسئله بازماندگی از تحصیل باید در قالب «مدیریت مورد» و با جلب حمایتهای مختلف اجتماعی، بینبخشی و مشارکت نهادهای مدنی انجام شود.
موسوی چلک درباره برگزاری جلسه دوره آموزشی کارشناسان بهزیستی و مثبت زندگی سراسر کشور با موضوع بازگشت و تداوم تحصیل کودکان بازمانده از تحصیل خانوارهای زن سرپرست گفت: این جلسه با هدف بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل در خانوادههای زن سرپرست تحت پوشش به سیستم آموزشی و تضمین تداوم تحصیل آنها با کمک وزارت آموزش و پرورش توسط مددکاران اجتماعی، مراکز دولتی و غیر دولتی سازمان بهزیستی اجرا خواهد شد.
مددکار اجتماعی و مدرس دوره آموزشی کارشناسان بهزیستی و مثبت زندگی با تشریح رویکرد طرح ملی بازگشت به تحصیل کودکان بازمانده، تاکید کرد: بازماندگی تحصیلی پدیدهای چندبعدی و نیازمند برنامههای متنوع و ترکیبی است.
ایوب اسلامیان افزود: در این طرح، مددکاران اجتماعی با استفاده از مدیریت مورد، برای هر کودک برنامه اختصاصی تدوین میکنند و مداخلات در حوزههای حمایتی و معیشتی، خانوادهمحور، مشاورهای و روانشناختی، آموزشی، مدرسهمحور، اجتماعمحور، حقوقی-قضایی و مدیریت موارد پیچیده پیشبینی شده است.
وی افزود: این مداخلات از ارائه کمکهزینه تحصیلی، بستههای آموزشی و خدمات مشاورهای گرفته تا حمایتهای حقوقی، جلب مشارکت اجتماعی و همکاریهای بینبخشی را شامل میشود تا مسیر بازگشت پایدار کودکان به تحصیل هموار شود.
مدیرکل دفتر خانواده و بانوان بهزیستی نیز در این جلسه با اشاره به اجرای طرح ملی بازگشت به تحصیل و تداوم تحصیلی فرزندان بازمانده از تحصیل در خانوادههای زن سرپرست تاکید کرد که این پدیده چندبعدی و چندعلتی است و نمیتوان برای همه کودکان از یک رویکرد واحد استفاده کرد.
مریم خاکرنگین افزود: سازمان بهزیستی با تکیه بر نقش محوری مددکاران اجتماعی تلاش میکند برای هر کودک متناسب با شرایط فردی و خانوادگی، برنامه اختصاصی بازگشت به تحصیل طراحی کند.
وی بر ضرورت پایش و نظارت مستمر تحصیلی و استفاده از ظرفیتهای محلی و ملی تاکید کرد و هشدار داد که حمایتهای اجتماعی باید بهگونهای طراحی شوند که خود به عامل تشویق آسیبهای اجتماعی تبدیل نشوند.
براساس این گزارش، در انتهای جلسه با پاسخگویی به سوالات شرکت کنندگان و کارشناسان استانها، چالشهای احتمالی طرح مورد بحث و بررسی دقیق قرار گرفت.
منبع: ایرنا