افزایش نرخ سرویس مدارس مشهد در حد میانگین نرخ تورم است | امسال در زمینه تأمین خودرو چالشی نخواهیم داشت + فیلم درخشش خراسان رضوی در جشنواره تعاونی‌های برتر کشور مشهدالرضا؛ غرق شادی و سرور میلاد رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) بهره‌گیری از پساب در آبیاری فضای سبز مشهد با مشارکت بخش خصوصی توسعه زیرساخت‌های اقامتی مشهد طی افتتاحیه‌های هفته دولت شهروند خبرنگار | چالش‌های پارک حاشیه‌ای در خیابان فرهاد مشهد+ پاسخ کیفیت هوای مشهد همچنان در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (۱۸ شهریور ۱۴۰۴) رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد مقدس: قرارگاه ساماندهی ساخت‌وساز شهری تشکیل شود تخریب دامنه شمالی و نوک قله اژدرکوه | جاده شمالی تیر آخر را به قلب اژدها زد! کارگر پاکدست فرودگاه مشهد کیف پول یک میلیاردی را به صاحبش بازگرداند +عکس گره کوهستان پارک شادی کورتر شد | با وجود آمادگی مدیریت شهری مشهد زمین پارک به سازمان دیگری واگذار شد شهردار مشهد مقدس: شهر مشهد در کشور، رتبه‌ اول و در غرب آسیا، رتبه‌ سوم هوشمندسازی را دارد «کینیاز دابیژا»، سرکنسول روسیه تزاری در مشهد متهم ردیف‌اول واقعه به توپ‌بستن حرم رضوی اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش تا پایان شهریورماه پاسخ گویی تلفنی مدیرعامل تاکسی‌رانی مشهد | چند کورس پاسخگویی برای سرویس مدارس گذر از بحران آبی با هم‌افزایی شهرداری مشهد و شرکت آب و فاضلاب علت اختلال در خط یک مترو مشهد چه بود؟ (۱۷ شهریور ۱۴۰۴) مشارکت شهروندان، زمینه‌ساز توسعه شهر انتخاب «رئیس» و «نایب‌رئیس» کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد برای سال پنجم
سرخط خبرها

مشارکت شهروندان، زمینه‌ساز توسعه شهر

  • کد خبر: ۳۵۷۰۹۵
  • ۱۷ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۷
مشارکت شهروندان، زمینه‌ساز توسعه شهر
شهرداری‌ها به‌عنوان نهادی عمومی دارای یک تفاوت عمده با سایر دستگاه‌های اجرایی هستند و آن هم امکان مشارکت‌جویی شهروندان است.
جواد اصغری
نویسنده جواد اصغری

مشارکت به معنی شریک شدن، سهیم بودن در کار یا عقیده‌ای و مترادف واژه‌هایی مانند تعاون، همکاری و مشورت است و در ماهیت، مفهومی اجتماعی است. مشارکت عمومی ابزاری است که اعضای جامعه می‌توانند به‌وسیله آن، در تدوین سیاست‌ها و طرح‌هایی شرکت کنند که بر محیط زندگی آنها تأثیر می‌گذارد.

مشارکت در ایران از دیرباز به‌شیوه سنتی و کاملا خودجوش براساس عرف، آداب و سنت به شکل‌هایی همچون مراسم مذهبی، ساخت اماکن و... تجلی داشته است. آغاز الگو‌های مشارکتی نوین را می‌توان هم‌زمان با انقلاب مشروطه و تشکیل مجلس‌شورای‌اسلامی دانست؛ همچنین تشکیل «انجمن‌های شهری» یا «شورای‌اسلامی‌شهر» مهم‌ترین نمونه‌ای است که امکان مشارکت شهروندان در امور شهری را فراهم می‌کند. 

شهرداری‌ها به‌عنوان نهادی عمومی دارای یک تفاوت عمده با سایر دستگاه‌های اجرایی هستند و آن هم امکان مشارکت‌جویی شهروندان است. از فعالیت‌هایی همچون واگذاری املاک در مسیر، پرداخت عوارض نوسازی و‌... که اولیه‌ترین شکل مشارکت است تا نگهداری فضا‌های سبز عمومی، نظردهی در طرح‌ها و ساخت‌و‌ساز‌ها و تأمین خدمات شهری، نمونه‌هایی از مشارکت شهروندان است و شهرداری باید در حفظ و ارتقای این سرمایه اجتماعی بکوشد. 

عموما شهروندان از فرایند‌های برنامه‌ریزی، تصمیم‌سازی و نظردهی کنار گذاشته شده‌اند و متخصصان هستند که برای شهر تصمیم می‌گیرند، درحالی‌که این تصمیم قرار است بر زندگی روزانه شهروندان اثر بگذارد و، چون با نیاز شهروندان تطابق ندارد، رضایتمندی در سطح پایینی شکل می‌گیرد. از سویی این انتقاد وارد می‌شود که شهروندان از تبعات تصمیمات خود مطلع نیستند و نمی‌توانند تصمیم صحیحی برای شهر بگیرند، زیرا آموزشی در این زمینه ندیده‌اند. 

حتی سازمان‌های مردم‌نهاد هم نمی‌توانند به‌طور‌کامل منعکس‌کننده نظر مردم باشند، لذا برای افزایش تطابق بین طرح‌ها با نیاز شهروندان، ضروری است تا در گام اول آموزش‌های لازم به آنها ارائه شود، همان‌گونه که تئوری نردبان مشارکت نیز مؤید این موضوع است که برای رسیدن به بالاترین سطح مشارکت یعنی مشارکت پله‌ای، که در آن شهروند خود مستقیما مسئول تصمیم‌گیری‌ها و نظارت بر فرایندهاست، باید کار با عبور از پله‌های اطلاع‌رسانی، آموزش و مشاوره باشد. 

معاونت شهرسازی و معماری شهرداری با این دیدگاه که تا پله‌های اولیه آموزش طی نشود، مشارکت حقیقی رخ نمی‌دهد، اقداماتی درراستای افزایش مشارکت‌پذیری شهروندان انجام داده است، از جمله استفاده از همه ابزار‌ها و درگاه‌های اطلاع‌رسانی و پاسخگویی درباره ضوابط و طرح‌ها، به‌نحوی‌که همه ضوابط به‌صورت شفاف بر روی سامانه‌های رو‌به‌شهروند در اختیار عموم مردم قرار دارد. 

ایجاد کارگروه فرهنگ و آموزش شهروندی برای تهیه بروشور‌ها و کلیپ و موشن‌گرافی و تابلو‌های اطلاع‌رسانی که به‌صورت گسترده در مناطق مختلف شهر مشهد توزیع شده است و در مهم‌ترین اقدام عملیاتی اخیر، طرح‌های دو محدوده قلعه وکیل‌آباد و آبکوه از گام اول فرایند، یعنی تهیه طرح تا تصویب، با حضور نمایندگان مردم صورت پذیرفته است، بدین طریق که پس از نظرسنجی اولیه از شهروندان، طرح توسط مشاوران در مساجد به نمایش گذاشته شده است تا انعکاس خواسته‌های آنها در طرح اعمال شود و پس از اخذ تأییدیه لازم از شهروندان، نماینده مردم در جلسات دفاع طرح در کمیسسون ماده‌۵ نیز حضور داشتند.

امسال نیز برنامه‌هایی برای توسعه آموزش و آگاهی‌بخشی و نمونه‌های بیشتری از تهیه طرح‌ها به‌صورت مشارکتی در دست اقدام است که امید می‌رود گام‌به‌گام، این شیوه مشارکتی تعاون‌پذیر تبدیل به یک رویه رسمی و اجتناب‌ناپذیر شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->