اژه‌ای: فرصت قانونی پیش‌روی شورای رقابت برای انحصارزدایی در بازار مغتنم است کمالوندی: برای تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران تلاش می‌کنیم استاندار خراسان رضوی: صادرات مطلوب نشان‌دهنده مسیر درست تولید است نشست وزیران خارجه کشور‌های عربی - اسلامی در دوحه آغاز شد (۲۳ شهریور ۱۴۰۴) اداره جنگ در کاخ سفید راه اندازی شد نشست اضطراری وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی در دوحه آغاز شد (۲۳ شهریور ۱۴۰۴) اثبات حقانیت هشدارهای ایران درباره خطر اسرائیل عراقچی در کمیسیون امنیت ملی توافق با آژانس را برگ برنده ایران دانست مرکز پژوهش‌های مجلس: بازگشت غیرقانونی قطعنامه‌ها علیه ایران، به تحریم‌های آمریکا مشروعیت حقوقی نمی‌بخشد نماینده رئیس مجلس در شورای عالی نوجوانان و جوانان منصوب شد ویدئو | کارشناسان بی بی سی: خیال حمله قطر به اسرائیل را هم نمی‌توان داشت! اگر اسرائیل مجازات نشود به تجاوز‌های خود ادامه خواهد داد بررسی الگوی عملی شهید رئیسی در پرهیز از اسراف معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور: توجه به اشتغال مردم کویر، امنیت مناطق کویری را تأمین می‌کند + فیلم مجلس در آستانه تصویب قانون صدور گواهینامه موتور برای بانوان شورای عالی امنیت ملی درباره توافق ایران و آژانس بیانیه صادر کرد معاون رئیس جمهور: سیاست دولت توانمندسازی جامعه است برلین میزبان تجمع هزاران نفری در حمایت از مردم غزه نظام بودجه ریزی و اختصاص منابع براساس عملکرد در دستورکار دولت و مجلس دبیر ستاد حقوق بشر: «عفو معیاری» جلوه‌ای از رأفت اسلامی و حقوق بشر است رایزنی‌های فشرده هاکان فیدان با وزرای خارجه قطر و اردن در آستانه نشست دوحه هشدار چین به فیلیپین | اقدامات تحریک‌آمیز را متوقف کنید آغاز بررسی تخلفات در توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل در دیوان محاسبات کشور نخست وزیر پاکستان خطاب به طالبان: میان پاکستان و جنگجویان یکی را انتخاب کنید خروج ۹۴۱ هزار نفر تبعه افغانستانی از طریق مرز دوغارون | ۸۰ درصد مسئله‌های امنیتی با راهبرد‌های اجتماعی قابل‌حل است وزیر خارجه چین: جنگ راه‌حل نیست؛ تحریم‌ها بحران را عمیق‌تر می‌کنند وزارت امور خارجه بیانیه گروه ۷ را ضدایرانی و تلاشی برای انحراف افکار عمومی از جنایت قرن دانست
سرخط خبرها

مرکز پژوهش‌های مجلس: بازگشت غیرقانونی قطعنامه‌ها علیه ایران، به تحریم‌های آمریکا مشروعیت حقوقی نمی‌بخشد

  • کد خبر: ۳۵۸۳۴۷
  • ۲۳ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۴:۲۹
مرکز پژوهش‌های مجلس: بازگشت غیرقانونی قطعنامه‌ها علیه ایران، به تحریم‌های آمریکا مشروعیت حقوقی نمی‌بخشد
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی معتقد است که بازگشت ادعایی و غیرقانونی قطعنامه‌‌های شورای امنیت سازمان ملل با استفاده از سازوکار مکانیسم ماشه، به تحریم‌های آمریکا مشروعیت حقوقی نمی‌بخشد و پیش‌بینی می‌شود تعاملات کلان ایران در صادرات نفت، پتروشیمی و تسویه مالی بدون چالش جدی همچنان ادامه یابد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در گزارش بررسی «سازوکار ماشه و تبعات اقتصادی قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران» و اینکه سازوکار ماشه و تأثیر آن بر اقتصاد ایران به دغدغه‌ای کلیدی برای کنشگران اقتصادی و عموم مردم تبدیل شده‌، یادآور شده است: فارغ از عدم وجاهت حقوقی استفاده از مکانیسم ماشه توسط سه کشور اروپایی و نیز با تأکید بر اینکه باید از همه ابزارهای حقوقی، سیاسی و امنیتی برای پیشبرد دیپلماسی استفاده شود، بررسی قطعنامه‌های سازمان ملل و سازوکارهای اجرایی آن حاکی از آن است که مخاطرات اقتصادی فعال‌سازی ماشه «نه‌چندان قابل‌ توجه و قابل مدیریت» است.

در این گزارش آمده است: تحریم‌های شورای امنیت برخلاف تحریم‌های ثانویه آمریکا (که اقتصادمحور و بخش‌های حیاتی مانند نفت و بانکداری را هدف قرار می‌دهد) اشاعه‌محور بوده و بر محدودسازی برنامه‌های هسته‌ای و موشکی متمرکز است. نکته قابل اهمیت آنکه فعال‌سازی ماشه رژیم تحریمی شدیدتری نسبت به فشارهای کنونی ایجاد نمی‌کند.

اثر اقتصادی ماشه به طور عمده به استقرار رژیم کنترل صادرات فناوری‌های دوگانه محدود می‌شود

در یافته های این گزارش مرکز پژوهش ها آمده که اثر اقتصادی ماشه به طور عمده به استقرار رژیم کنترل صادرات فناوری‌های دوگانه محدود می‌شود که با تجربه ایران در دور زدن محدودیت‌ها و عدم هم‌سویی کامل چین و روسیه، قابل مدیریت است. سازوکار بازرسی محموله‌ها نیز به‌دلیل برخی شرایط، نیاز به رضایت کشور صاحب پرچم و ریسک اقدام‌های متقابل ایران، امکان محاصره دریایی یا توقیف کشتی‌های ایران را منتفی می‌کند.

این گزارش همچنین تصریح دارد که افزودن نام‌های جدید به فهرست تحریم‌ها یا تشکیل مجدد پنل کارشناسان به‌دلیل نیاز به اجماع در شورای‌ امنیت و امکان وتوی چین و روسیه، دشوار است. فشارهای سیاسی آمریکا بر شرکای تجاری ایران، مانند چین، اگرچه محتمل است ولی مستقل از استفاده یا عدم استفاده از سازوکار ماشه است. نقطه امیدآفرین آنکه در جهان چندقطبی ۲۰۲۵، به‌دلیل مخالفت قدرت‌هایی چون چین و روسیه که در نامه بسیار مهم وزیران خارجه سه کشور ایران، چین و روسیه متبلور شده بود، احتمال شکل‌گیری اجماع بین‌المللی علیه ایران بسیار کاهش خواهد یافت.

در بخش دیگری از گزارش این نهاد پژوهشی آمده که بازگشت ادعایی و غیرقانونی قطعنامه‌ها، به تحریم‌های آمریکا مشروعیت حقوقی نمی‌بخشد و پیش‌بینی می‌شود با فرض ثبات سایر شرایط در سطح اقتصادی، تعاملات کلان ایران در صادرات نفت، پتروشیمی و تسویه مالی بدون چالش جدی ادامه یابد، اگرچه ممکن است در کوتاه‌مدت تکانه‌های روانی در بازار دارایی‌ها ایجاد شود که امید است با گذر زمان و اثبات فقدان اثرات واقعی و نیز با سیاست‌های سنجیده اقتصادی و رسانه‌ای کنترل شود.

مخاطرات اقتصادی مکانیسم ماشه، «نه‌چندان قابل‌ توجه و قابل مدیریت» است

در ادامه این گزارش آمده است: هرچند مطابق با نامه مشترکی که وزرای خارجه ایران، چین و روسیه به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت ارسال داشته‌اند استفاده از مکانیسم ماشه توسط کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس فاقد مبنای حقوقی لازم است و باید باطل و بلااثر تلقی شود و پرواضح است که نظام سیاستگذاری کشور باید از همه ابزارهای در دسترس خود برای پیشبرد دیپلماسی استفاده کند، اما بررسی‌های همه‌جانبه و دقیق متن قطعنامه‌ها و سازوکارهای اجرایی آنها و همچنین موشکافی گزینه‌های بدیل، نشان می‌دهد که مخاطرات اقتصادی این رخداد، «نه‌چندان قابل‌ توجه و قابل مدیریت» است.

مرکز پژوهش های مجلس در این گزارش تاکید کرده است: تمایز ماهوی میان تحریم‌های هدفمند شورای امنیت و تحریم‌های جامع ثانویه آمریکا یک اصل بنیادین است. تحریم‌های سازمان ملل، اساساً اشاعه‌محور و بر محدودسازی برنامه‌های هسته‌ای و موشکی از طریق ممنوعیت‌های تسلیحاتی، مسدودسازی دارایی نهادهای مشخص و کنترل صادرات اقلام با کاربرد دوگانه متمرکز شده‌ است. در مقابل، تحریم‌های ثانویه آمریکا اقتصادمحور بوده و با هدف قرار دادن بخش‌های حیاتی اقتصاد ایران مانند نفت و بانک‌داری، به‌دنبال فلج کردن اقتصاد کشور بوده و هست. بنابراین، فعال‌سازی ماشه به‌خودی‌خود، رژیم تحریمی جدیدی شدیدتر از فشارهای اقتصادی فعلی ایجاد نمی‌کند.

عدم هم‌سویی چین و روسیه با اجرای مکانسیم ماشه، فضای قابل‌توجه برای ایران است

همچنین در این گزارش تاکید شده است که اثر اصلی اقتصادی فعال‌سازی ماشه، استقرار یک رژیم کنترل صادرات در حوزه فناوری‌های دارای کاربرد دوگانه است. این ریسک اگرچه محل توجه است، اما با توجه به تجربه کشور در توسعه تکنیک‌های پیشرفته برای عبور از محدودیت‌ها و مصون‌سازی شبکه‌های تأمین، قابل مدیریت است. عدم هم‌سویی کامل قدرت‌هایی مانند چین و روسیه با اجرای این محدودیت‌ها نیز، فضای تنفسی قابل‌توجهی برای ایران فراهم می‌آورد.

در ادامه این گزارش آمده است که سازوکار بازرسی از محموله‌ها، که یکی از نگرانی‌های اصلی مطرح‌شده در فضای عمومی است، در عمل با محدودیت‌های حقوقی و اجرایی جدی مواجه است. قطعنامه ۱۹۲۹ در بند «۱۴»، کشورها را به بازرسی محموله‌های ورودی یا خروجی از ایران در قلمرو خود (بنادر، فرودگاه‌ها و مرزهای زمینی) ملزم می‌کند، اما این الزام مشروط به «وجود دلایل معقول برای باور» به حمل اقلام ممنوعه است. این شرط، از بازرسی‌های بی‌رویه و کور جلوگیری می‌کند و به ارائه اطلاعات مشخص و معتبر نیازمند است.

در جمع بندی گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی آمده که در فضای رسانه‌ای و عمومی این گمانه‌زنی مطرح است که فعال‌سازی ماشه ممکن است با فشار سیاسی آمریکا بر شرکای تجاری ایران، به‌ویژه چین، برای کاهش خرید نفت یا محدودسازی همکاری‌های اقتصادی با ایران هم‌زمان شود. باید توجه داشت که این فشارها ابزارهای کاملاً مستقلی در جعبه‌ابزار سیاست خارجی واشینگتن است و لزوماً به سرنوشت قطعنامه‌های سازمان ملل گره نخورده‌اند. آمریکا حتی در دوران تعلیق تحریم‌های سازمان ملل نیز با تحریم‌های ثانویه و تهدید به اقدام‌های تنبیهی مانند اعمال تعرفه‌های تجاری، تلاش کرده تا همکاری‌های اقتصادی چین با ایران را محدود کند. به‌علاوه جهانِ ۲۰۲۵ از اساس با جهانِ ۲۰۱۰ متفاوت است. در شرایطی که جهان، از منظر اقتصادی، به‌سمت چند تکه شدن در حال حرکت است و از منظر سیاسی، امنیتی و نظامی نیز دستخوش درگیری‌ها، نزاع‌ها و جنگ‌های ادامه‌دار شده تبعاً قطعنامه‌ها، کارایی پیشین را نخواهد داشت. بیانیه مشترک وزرای خارجه چین، ایران و روسیه نمود روشنی از بروز شکاف در سطح حکمرانی جهانی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->