فراخوان ثبت‌نام راهنمای‌زائر افتخاری ویژه دهه پایانی صفر در مشهد درباره محبوبیت مهندس جواد شهرستانی شهردار دهه چهل مشهد بلعیدن موادمخدر در مشهد، سوداگر مرگ را راهی بیمارستان کرد (۱۸ تیر ۱۴۰۳) در یکصدوهجدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس (دوشنبه، ۱۸ تیر ۱۴۰۳) چه گذشت؟ | موحدیان: رئیس‌جمهور منتخب توجه ویژه به مشهد داشته باشد + فیلم سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد: رئیس جمهور منتخب همانند شهید جمهور به جبهه مقاومت کمک کند تعامل با مردم و دفاع از مدیریت شهری | ماموریت‌های اداره کل حقوقی شهرداری مشهد «تقاطع چهارسطحی آزادگان» در مشهد؛ کلان‌پروژه‌ای بی‌نظیر در شرق کشور ترافیک سنگین در بزرگراه شهید چراغچی، خیابان شیرازی و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۱۸ تیر ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۱۶۳۶ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۰ نفر در تصادفات ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۸ تیر ۱۴۰۳) کیفیت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز «پاک» است (۱۸ تیر ۱۴۰۳) علت لغو قطار مشهد به سرخس در شامگاه گذشته (۱۷ تیر ۱۴۰۳) چه بود؟  پلمب واحد‌های صنفی مزاحم و انبار‌های ضایعات متخلف در مشهد انتصاب سرپرست اداره کل حوزه شهردار و امور شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ثبت نام بیش از ۲۹ هزار خانواده مشهدی در سامانه سرویس مدارس «سپند» (۱۷ تیر ۱۴۰۳) آمادگی مشهد برای برگزاری مراسم‌های دهه اول محرم اکران تصاویر خادمان حسینی در قاب مفاخر در مشهد حمایت از ۵٠٠ ایستگاه صلواتی در قالب طرح «حسینیه‌ای به وسعت شهر» در مشهد روایتی تاریخی از هجوم به زائران و مجاوران حرم‌رضوی در محرم ۹ قرن پیش برگزاری جلسه هماهنگی ستاد اربعین شهرداری مشهد شهروند خبرنگار | درخواست بهسازی پیاده رو بین سیدرضی ۲۵ و ۲۷ مشهد + پاسخ بهره‌برداری از مرکز دندانپزشکی شهرداری مشهد تا یک ماه دیگر
سرخط خبرها
پاسخ شهردار منطقه به نارضایتی مردم از طولانی شدن عملیات بهسازی این کوچه

گلایه کسبه از پروژه کوچه شاهین فر

  • کد خبر: ۳۵۹۶۶
  • ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
گلایه کسبه از پروژه کوچه شاهین فر
شکل هندسی و عرض محدود کوچه شاهین فر یا همان بازارچه سراب مسئله اجرای عملیات عمرانی در آن را با چالش‌های متعددی مواجه کرده است؛ مشکلاتی که دود آن بی شک در وهله اول به چشم کاسبان این محل می‌رود.
امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ کمتر از ۷ ماه پیش پروژه بهسازی معابر کوچه شاهین فر آغاز شد؛ پروژه‌ای که با توجه به پیشینه تاریخی این خیابان از اهمیت بالایی برخوردار است. اما شکل هندسی و عرض محدود کوچه شاهین فر یا همان بازارچه سراب مسئله اجرای عملیات عمرانی در آن را با چالش‌های متعددی مواجه کرده است؛ مشکلاتی که دود آن بی شک در وهله اول به چشم کاسبان این محل می‌رود.

شیوع کرونا و تعطیلی موقتی که در فعالیت برخی اصناف ایجاد کرد فرصتی برای شهرداری به وجود آورد تا با کاهش ترددها، عملیات ساماندهی این منطقه را به پایان برساند، اما با گذشت ۵ ماه از شروع شیوع کرونا و بازگشایی صنوف، هنوز این پروژه با اینکه پیشرفت‌های چشمگیری به ویژه در اجرای سنگ فرش و مبلمان شهری داشته، به خان آخر و زمان افتتاح نزدیک نشده است. همین مسئله فعالیت کسبه این کوچه را در این اوضاع نابسامان اقتصادی، بیش از پیش مختل کرده و به کما برده است.

در اوج ناهماهنگی

برای بررسی میدانی وضعیت کوچه بازارچه سراب (شاهین فر) راهی می‌شویم. در ابتدای ورود با یکی از کاسبان قدیمی بازار هم کلام می‌شویم. پرسش ما از وضعیت بهسازی، انگار داغ دلش را تازه کرده است؛ می‌گوید: بین دستگاه‌های مختلف ذره‌ای هماهنگی نیست. شرکت آب خیابان را حفاری می‌کند، کارش که تمام شد نوبت شرکت گاز است و خلاصه همین مسئله کار را خیلی طولانی کرده است.
یکی دیگر از غرفه داران این خیابان از قطعی مکرر برق گله و ادعا می‌کند که از صبح تا عصر در جریان بهسازی ها، ۴ مرتبه برق مغازه اش قطع شده است. او برای تصدیق کلامش به لامپ‌های سوخته گوشه مغازه اشاره می‌کند.

قرار بود تا عید تمام شود

در مسیر کوچه که پیش می‌رویم، سنگ فرش معابر کوچه شاهین فر تا حدود ۲۰ متر مانده به خیابان بهجت کامل شده است، اما هنوز محوطه مجاور به دانشکده پزشکی و بیمارستان شاهین فر و قسمت انتهایی این خیابان نیمه تمام است. از صاحب مغازه سماورفروشی که غرفه اش روبه روی خرابی‌های کنونی این منطقه واقع شده است درباره وضعیت این پروژه می‌پرسیم و او می‌گوید: اگر این خرابی‌ها ادامه داشته باشد، مجبور می‌شوم همانند مغازه بغل دستی، کاروکاسبی ام را جمع کنم و بروم. قرار بود پروژه تا عید نوروز تمام شود. پس از سررسید این زمان شهردار منطقه گفت که در نهایت تا پایان اردیبهشت بازگشایی انجام می‌شود.

او در حالی که انگشتش را روی قفسه پر از خاک مغازه می‌کشد، ادامه می‌دهد: کار ما شده است تمیز کردن روزانه قفسه‌ها و گردگیری مغازه و در کنار کسادی بازار، جنس‌های مغازه ام هم آسیب دیده است. این فروشنده به کانال بتنی جمع آوری آب‌های سطحی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: لوله ۶۰۰ در این کانال گذاشته اند، درحالی که لوله ۳۰۰ برای این خیابان کافی بود و همین مسئله تخریب‌های خیابان را بیشتر کرده است. علاوه بر آن سطح لوله داخل کوچه پایین‌تر از لوله اصلی در خیابان بهجت است و این نگرانی وجود دارد که آب‌های سطحی در این قسمت جمع شود.

با اینکه هنوز گا م‌هایی تا آماده سازی کامل این پروژه باقی مانده است، نمی‌توان از زیبایی بصری ایجادشده در این کوچه قدیمی هم چشم پوشید؛ مسئله‌ای که بیشتر کسبه بازارچه سراب هم به آن اذعان دارند، اما طولانی شدن این پروژه همه را کلافه کرده است.

اقدام زیربنایی علت تأخیر در پروژه

این موضوع را با شهردار منطقه ۸ در میان می‌گذاریم تا بتوانیم پاسخی برای برخی از دغدغه‌های کاسبان این محله بیابیم. قربانعلی شیرازی هزینه پروژه کوچه شاهین فر را ۳ میلیارد تومان اعلام می‌کند و به شهرآرا می‌گوید: این پروژه در آخرین وضعیت خود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و با جای گذاری «کارگیت» نهایی، اتصال این منطقه به خیابان بهجت فراهم خواهد شد.

شیرازی درباره علت تأخیر به وجود آمده در این پروژه نیز می‌گوید: شروع این پروژه در ایام محرم و صفر بود که به تقاضای اهالی منطقه به انتهای ماه صفر موکول شد و در گام اول پروژه ۲ ماه به تعویق افتاد. قولی که ابتدای شروع به کار دادیم این بود که فاز اول پروژه از ابتدای کوچه شاهین فر تا نرسیده به بیمارستان شاهین فر، یعنی کوچه فتاح خان، را تا پایان اسفندماه تکمیل کنیم که این وعده در تاریخ مقرر محقق شد. فاز دوم این پروژه نیز باید مطابق با قرارداد پیمانکار تا ۱۵ خردادماه به پایان می‌رسید.

وی با بیان اینکه شهرداری در ابتدای پروژه فقط کف سازی ها، تجهیز مبلمان و نصب کارگیت این منطقه را برعهده داشت افزود: اشکالی که در جریان این پروژه با آن مواجه شدیم این بود که تجهیزات زیربنایی شامل آب، برق و گاز با توجه به گذشت زمان به نوسازی احتیاج داشت. دلمان نیامد روی آن را بپوشانیم و کار زیربنایی در این منطقه را فدای زمان کنیم. با اینکه شهرداری تعهدی در این زمینه ندارد، اگر کار براین اساس پیش می‌رفت تا اسفندماه پروژه را تحویل داده بودیم، اما با موافقت شهردار مشهد، به این نتیجه رسیدیم که کاری زیربنایی و ماندگار در منطقه انجام دهیم.

شیرازی می‌افزاید: متأسفانه سازمان‌های خدماتی زیربار هزینه نوسازی کامل شبکه آب، گاز، برق و مخابرات نرفتند و با تقبل کامل این هزینه، شهرداری کار زیربنایی در این منطقه را شروع کرد. این مسئله مشکلاتی در زمان بندی اتمام پروژه به وجود آورد و از طرفی یک میلیارد تومان هزینه بیشتر به پروژه تحمیل کرد؛ هزینه‌ای که چندماه درگیر مناسبات اداری آن شدیم. به همین دلیل نتوانستیم تا ۱۵ خرداد پروژه را تحویل دهیم و برای بستن قرارداد درگیر بروکراسی اداری شدیم.

وی ادامه می‌دهد: اگر کمیسیون ماده ۱۴ این پروژه تشکیل شود درخواست خواهیم کرد که قرارداد متمم با ترک برخی از تشریفات اداری منعقد شود تا فرایند اداری بیش از این کار را با وقفه مواجه نسازد.

لوله گذاری‌های این منطقه با نظر متخصصان است

شیرازی در رابطه با دغدغه‌های شهروندان در زمینه لوله کارگیت و شیب بندی آن می‌گوید: اندازه لوله دفع آب‌های سطحی این خیابان، حدود یک سال ونیم پیش براساس محاسبات دبی آب و حوضه آب ریز و حداکثر باران‌های احتمالی طراحی شده است. شاید در برخی از زمان‌ها لوله ۶۰۰ حجم بیشتری از ظرفیت را پوشش دهد، اما محاسبات براساس ظرفیت حداکثری است و بیشترین بارش باران در دوره ۲۵ ساله را در نظر می‌گیرد که ازاین رو کارشناسان حوزه آب، حجم لوله را پیشنهاد داده اند. خیابان امام خمینی (ره) ۲ شیب دارد. در یک بخش از مسیر کارگیت آب را به سمت خیابان امام خمینی (ره) و بخش دیگر آب را به سمت خیابان خزعل هدایت می‌کند. شیب بندی این منطقه با استقرار نقشه بردار انجام شده است و کف سازی بر مبنای این نقشه‌ها صورت گرفته است. پس شهروندان نگران شیب لوله‌ها و تخلیه آب‌های سطحی نباشند.

مشکل پارک خودرو‌ها به زودی حل می‌شود

شهردار منطقه ۸ با اشاره به اینکه این خیابان برای گذر خودرو‌ها طراحی شده است گفت: متأسفانه بسیاری از افراد خودرو شخصی خود را در قسمت عابر پیاده این منطقه پارک می‌کنند که این مسئله موقت است. با نصب تیر‌های جدید برق خیابان شاهین فر این مشکل رفع خواهد شد و خودرو‌ها نمی‌توانند در پیاده رو‌های این خیابان پارک کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->