نتفلیکس فیلم هیجان‌انگیز «فرانکنشتاین» را اکران می‌کند طراح لوگوی «۰۰۷» جیمز باند درگذشت رمان «دیوید کاپرفیلد» ترجمه مسعود رجب‌نیا به چاپ سیزدهم رسید آغاز فیلمبرداری فیلم جدید جوئل کوئن در اسکاتلند پخش دوبله فارسی «جاده یخی انتقام» در شبکه نمایش خانگی قاتل «متیو پری» در دادگاه مجرم شناخته شد دوبله فیلم ترسناک «آلوده» برای پخش از تلویزیون مستند «آقای نخست‌وزیر» روی آنتن + زمان پخش وحید تاج و حسام‌الدین سراج در قونیه | حضور گسترده خوانندگان ایرانی در فستیوال بین‌المللی «دولت عشق» در قونیه پژمان بازغی و منوچهر هادی در تیم فوتسال ستارگان هنر ایران + عکس انتشار ۲ آلبوم موسیقی «بانگ عشق» و «کیکاوس» آوازخوانی حسام‌الدین سراج در مراسم تشییع استاد فرشچیان + فیلم فیلم «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» شهرام مکری در جشنواره بوسان ثبت «روز عکاسی» در تقویم ایرانی با درنظر گرفتن یک دوره تاریخی بومی بازیگر نقش جایگزین مصطفی زمانی در نسخه آمریکایی سریال «یوسف پیامبر» چه کسی است؟ + عکس و بیوگرافی سعید روستایی از احتمال اکران «برادران لیلا» خبر داد + عکس «پوست شیر» رقیب سریال‌های ترکی در برزیل شد + عکس
سرخط خبرها

علی وار باید شد!

  • کد خبر: ۳۷۷۵۶
  • ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹
علی وار باید شد!
غلامرضا بنی اسدی - روزنامه نگار
این روز‌ها که هوای غدیر تازه‌تر از همیشه در جان‌ها می‌پیچد، یک دریافت تازه، نگاهم را به‌سوی افق‌های بلند می‌کشاند. فکر می‌کنم اینکه حضرت رسول اعظم الهی (ص) دست حضرت علی (ع) را در دست می‌گیرد و «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» می‌خواند، یک مفهوم بزرگ دارد، حتی گسترده‌تر از ولایت حضرت امیر (ع) در ادامه نبوت حضرت رسول (ص)، فراتر از معرفی، ولی آینده. انگار می‌خواهد همه این‌ها را بگوید. گفتن همه این‌ها هم یک معنای دیگر می‌تواند داشته باشد؛ آی مردم! مردمان امروز و فردا و فرداها! «علی (ع)» فقط «ولی» شما نیست، بلکه به‌عنوان انسان تراز تربیت‌یافته نبی، سنگ محک و سنجه زندگی‌تان هم هست. آن کس که کلام خدا را باور دارد و «ولکم فی رسول‌ا... اسوه حسنه» را ملاک زندگی می‌داند، باید «علی (ع)» بشود. رفتارش، گفتارش و حتی پندارش، چون او باشد. من این گزاره نورانی را از زبان یک واعظ گمنام شنیدم و به‌جان گرفتم که می‌گویند مولا علی (ع) قسیم‌الناروالجنه است. می‌گویند در قیامت آنکه حکم می‌کند، علی است. این نه به‌معنای ترازوداری و بررسی کارنامه افراد، بلکه به این معناست که خداوند علی (ع) را می‌آورد به‌معنای انسان تام، به‌عنوان معیار، به‌عنوان سنجه پذیرفته‌شده و هر کس با ترازکردن خویش با ایشان می‌تواند راه ابدیت خود را در پیش گیرد. مثل خطی که استاد می‌نویسد تا شاگردان نمره خویش را در شبیه‌کردن خط خود با او به‌دست آورند. به‌گمانم پیامبر اعظم (ص) در غدیرخم داشت عیار قیامت و تراز حقیقت را رونمایی می‌کرد. هر کس می‌خواهد در قیامت رستگار شود، باید در زندگی به‌قاعده زیست علوی، زندگی خود را سامان دهد. آنکه در این دنیا که محل کاشت و داشت و برداشت است، به‌سیاق علی بکارد و مراقبت کند و برداشت نماید، در قیامت هم سر فراز خواهد داشت. هر که هم به‌ترازی دیگر زیست کرده است، سرانجامش چیز دیگری است. با این نگاه، راه برای نه‌فقط مردمان آن عصر و نسل که برای مردمان همیشه زمان و همه زمین مشخص است؛ مثل مولا علی (ع) زندگی کنیم! ولایت یعنی اقتدا به ولی.
 
درست همان‌گونه که اقتداکننده به امام در نماز، قیام‌وقعود را با او تنظیم می‌کند، تنظیمات زندگی اهل ولایت با حضرت، ولی ترتیب می‌یابد. با این نگاه می‌توان این پیام را از غدیر گرفت که علی (ع) نه‌فقط، ولی و سرپرست شما که اسوه حسنه و رسم‌الخط حیات شماست. با ترجمه او در زندگی خود می‌توانید به‌رستگاری برسید. این خط صراط مستقیم است، وحدت‌آفرین است برای همه انسان‌ها، همه را از یک مسیر به‌سوی یک مقصد می‌برد؛ مقصدی که خداست. باری، وقتی تکلیف انسان دل‌سپردن به‌ولایت حق و رفتار بر اساس مرام‌نامه حقیقت است، نمی‌تواند سر از صواب برتابد، بلکه در تابش انوار علوی، تکلیف خویش را نسبت به‌خود و دیگران و جامعه و جهان به‌انجام می‌رساند. از تدبیر برای سفره‌های خالی تا پرکردن کاسه‌های سفالی تا مدیریت تمام‌ساحتی برای همه شئون زندگی. جامعه هم با انسان‌های تکلیف‌محور از تکلف و سنگین‌باری افراد خودمحور، شانه سبک خواهد کرد. روح غدیر هم سبک‌بار و سبک‌بال‌شدن است که با بار سنگین و وبال‌شدن آرزو‌های دور و دراز، نمی‌توان پر کشید. به‌سنت علوی باید سبک‌خیز و سبک‌پرواز بود!
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->