به گزارش شهرآرانیوز، مجتبی یوسفی، امروز (۲۷ آذر ۱۴۰۴) در سیوهشتمین نشست معاونین حملونقل و ترافیک مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، با تأکید بر ضرورت اصلاح قوانین حوزه حملونقل اظهار کرد: در حوزه حملونقل باید قوانین بهروز شود و به سمت حملونقل ترکیبی، هوشمند و توسعه حملونقل عمومی حرکت کنیم. امروز حملونقل مسئلهای تشریفاتی و لوکس نیست و اگر تا دیروز تنها تهران با معضل ترافیک مواجه بود، اکنون این ترافیک به دیگر شهرها نیز سرایت کرده است.
وی با اشاره به روند بررسی لوایح مربوط به حملونقل عمومی در مجلس افزود: لایحه حملونقل عمومی و نوسازی مصرف سوخت در کمیسیون عمران مجلس قبل به دستور صحن رسید، اما بررسی نشد و اکنون با تغییر نگاه، برخی از بندهای آن با برنامه هفتم توسعه منطبق شده است. لایحهای که دولت به مجلس ارائه کرد، در اصل ناظر بر خروج دولت از مسئله حملونقل عمومی و پرداخت یارانه حملونقل به شهرداریها بود و مسئولیتها به شهرداریها سپرده شده بود؛ درحالیکه این موضوع تجربه موفق دنیاست و دولتها در این حوزه سرمایهگذاری میکنند و یارانه میدهند.
رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با این حال، ساختار اصلی لایحه کاملاً تغییر پیدا کرده و نقش دولت دوباره بازگشته است و نقشی که پیشتر کمرنگ شده بود، اکنون دوباره احیا شده است. در این قانون، رویکرد تغییر کرده است. در چارچوب این لایحه، بخشی برای نوسازی ناوگان پیشبینی شده و در صورت تصویب، برای اتوبوسرانی و مترو نیز اجازه واردات اتوبوس و خرید واگن داده شده است.
یوسفی با بیان اینکه نقش دولت در حمایت از حملونقل عمومی و ناوگان، از طریق تسهیلات، کمکهای بلاعوض و سایر حمایتها پررنگتر شده است و این یارانه پیش از خرید به شهرداریها داده میشود، گفت: استفاده از ظرفیت بورس برای تأمین مالی و اوراق صرفهجویی موضوعات دیگری است که در این لایحه به آن اشاره شده است.
وی تصریح کرد: در بودجه سال آینده نیز برای حمایت از حملونقل عمومی، پنجاه هزار میلیارد تومان اوراق پیشبینی شده است تا گره مشکلات شهرها در این حوزه باز شود.