افزایش تعداد جان‌باختگان حادثه معدن طبس به ۵۲ نفر دستگیری ۵ جوان شرور در شهرک رجائی مشهد (۱۱ مهر ۱۴۰۳) مسمومیت الکلی در مازندران ۱۳ فوتی برجای گذاشت (۱۱ مهر ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: خودکفایی در تأمین مواد اولیه دارویی نیازمند سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است کمبود نیروی متخصص بیهوشی، از بزرگ‌ترین چالش‌های حوزه بیهوشی کشور است تیم دانش‌آموزان مخترع ایران در مسابقات جهانی علوم و اختراعات انگلستان ۲ مدال نقره کسب کردند ترافیک نیمه‌سنگین در بولوار سجاد، میدان قائم(عج) و تقاطع خسروی در مشهد (۱۱ مهر ۱۴۰۳) حدود ۷۰ درصد سهم مالیات مودیان مالیاتی به مدرسه‌سازی اختصاص داده شده است تذکر دوباره قالیباف: دولت باید قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را اجرا کند + فیلم (۱۱ مهر ۱۴۰۳) درباره مهم‌ترین پیامد‌ منفی استفاده زیاد از گوشی تلفن همراه | همراه آزار چرا مردم از دسترسی به نان سالم و استاندارد، محروم هستند؟ چرا در فصل پاییز پوستمان خشک می شود؟ انتقاد وزیر سابق بهداشت از مصوبه افزایش ظرفیت رشته های پزشکی دست کوتاه بازنشستگان تأمین‌اجتماعی از متناسب‌سازی حقوق | بازنشستگان کشوری ۶ بر ۳ از بازنشستگان کارگری جلو افتادند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (چهارشنبه، ۱۱ مهر ۱۴۰۳) | کاهش محسوس دما از بعدازظهر جمعه مصوبه کنکوری شورای انقلاب فرهنگی بدون تغییر تا سال ۱۴۰۵ اجرا می‌شود صدور اجرائیه مهریه الزاماً به معنای طلاق نیست | کاهش ۱۳ درصدی درخواست ثبت اجرای مهریه در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته تأکید دوباره مجلس بر لزوم اجرای قانون متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی دولت (۱۱ مهر ۱۴۰۳) نمونه‌برداری دامپزشکی از گوشت‌های ارزان یک فروشگاه در مشهد | دست‌های لرزان برای خرید گوشت ارزان سرانه فضای آموزشی در خراسان رضوی ۳۰ درصد افزایش یافته است راهکارهای جلوگیری از جعل گذرنامه‌های بین‌المللی از زبان رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا پرداخت یک میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری تا زمان صدور احکام پیش‌بینی بارش باران، همراه با رعد و برق و وزش باد برای استان‌های ساحلی خزر و شمال شرق در روز شنبه (۱۴ مهر ماه ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

خانواده صادق

  • کد خبر: ۳۸۸۶۹
  • ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
خانواده صادق
غلامرضا بنی اسدی - روزنامه نگار
تکریم خانواده را به‌عنوان یک نهاد راهبردی، برای رسیدن به جامعه سالم و پویا باید در نظر داشته باشیم، زیرا در نگاه جبهه‌ای، خانواده یک سنگر کلیدی است؛ سنگری که می‌تواند خاکریز‌های آسیب‌دیده را ترمیم و خط را برابر دشمن حفظ کند. این سنگر می‌تواند از دل شکست پیروزی بیافریند. می‌تواند از پس زلزله هشت‌ریشتری هم دوباره قد علم کند و علم حق‌خواهی برافرازد. از این روست که بیگانگان برای فتح خاکریزها، مدام این سنگر را بمباران می‌کنند. طبیعی هم هست، آنان کار خود را می‌کنند، اما دریغ و افسوس زمانی از جان برمی‌خیزد که ما خود هم در این سنگر نارنجک می‌اندازیم و غافلیم که ترکش‌ها در جان خود ما می‌نشیند. غافلیم که اگر این سنگر سقوط کند، ایران فرومی‌ریزد و از اسلام جز نامی نمی‌ماند. امروز باید همه توانمان را بگذاریم تا این سنگر بماند و آن را با همه «مصالح» مجهز و مسلح کنیم تا بتوانیم رستگار شویم. مصالح این بنا نیز از جنس صداقت است؛ باید راستی و راست‌گویی و صدق را در همه شعوب و شئون آن به‌کار بست تا «خانواده صادق» شکل بگیرد؛ خانواده‌ای که ترازوی تعامل زن و شوهر، پدر و فرزند، فرزند و مادر، خواهر و برادر بر محور صداقت استوار باشد.

صداقت سرمایه ماندگاری است که تمسک به آن ماندگاری جوامع و ملل را در پی دارد و آنانی که از صداقت دست کشیدند، در حقیقت بر حیات خود چشم پوشیدند. پر بیراه نیست اگر بگوییم که فروپاشی و پایایی تمدن‌ها نیز بسته به صداقت است. آنجا که مردمان متمدنی بر مدار راستی و درستی باشند، خواهند ماند و آنجا که دروغ در اشکال گوناگون خود سکه رایج شود، فرو خواهند پاشید؛ حتی اگر همه برای ماندگاری‌اش تلاش کنند. صداقت یک تاکتیک نیست که گاهی بدان متوسل شویم و روز دیگر به‌فراموشی‌اش بسپاریم، یک راهبرد است که همیشه باید مد نظر باشد؛ مانیفست است که باید پایه‌های رفتاری و سیاست‌گذاری‌های اجتماعی را بر آن اساس تنظیم کرد. در این رهگذار هم باید نقش همه نهاد‌ها و تشکل‌های اثرگذار و حتی افراد دارای کاریزما را مشخص کرد. باید پوشه‌هایی با عناوین زیر گشود: ۱) صداوسیما و خانواده صادق؛ ۲) رسانه‌های رسمی و خانواده؛ ۳) شبکه‌های اجتماعی؛ ۴) گروه‌های هنجارفرست؛ ۵) گروه‌های مرجع؛ ۶) عالمان و فرهیختگان؛ ۷) سلبریتی‌ها و هنرمندان و ورزشکاران؛ ۸) معلمان مقاطع گوناگون به‌ویژه دبستان و...
باید همه تلاش کنیم تا صداقت به‌عنوان نقطه کانونی و معناساز خانواده مطرح شود و همه رفتار‌ها با محوریت آن تنظیم شود. باید تعاملات بر این اساس باشد تا جایی که بتوان به تبادل گوشی‌های همراه، برای مثال، با آرامش‌خاطر پرداخت. در کنار ارتقای صداقتی چنین است که بنیان‌های خانواده قوام می‌یابد و می‌توان به صداقت حرفه‌ای در محیط کسب‌وکار هم رسید که در واقع عامل اصلی پیشرفت جوامع است؛ حتی جوامعی که نگاه دینی هم ندارند، بلکه صرفا همه رفتار‌ها را در راستای منافع تعریف می‌کنند و در نظم لیبرال زندگی به‌دنبال دنیای بهتر برای زندگی هستند. ضریب‌دادن به صداقت است که بنای جامعه را حفظ می‌کند. در مطالعه کشور‌ها می‌توانیم این را ببینیم. باری، باید سنگر صداقت را حفظ کرد. باید حریم قائل شد برای آن تا به تیروتیغ آسیب‌ها زخم نخورد. بلندشدن برج‌وباروی صداقت در نهاد خانواده و جامعه می‌تواند ما و کشور ما را از خطر‌ها برهاند. پس مراقب این سرمایه تمدنی و فرهنگی و معنوی و اقتصادی خود باشیم. هم برای امروز و هم فردا‌هایی که در راه است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->