سرخط خبرها

ازدواج گزینش یا سرنوشت

  • کد خبر: ۳۹۷۴
  • ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۲
ازدواج گزینش یا سرنوشت
مهناز چاهی‌پور کارشناس برنامه سلامت جوانان مرکز بهداشت شماره ۲ مشهد

انتخاب همسر از مهم‌ترین تصمیم‌ها در زندگی انسان است. تشکیل خانواده سالم، متعادل و پایدار مانند هر امر مهم دیگری به تفکر منطقی، تلاش و کوشش نیازمند است. این انتخاب باید بر اساس ملاک‌ها و معیارهای اصولی و منطقی باشد. از حضرت رسول اکرم (ص) حدیثی است با این مضمون: «درهای رحمت آسمان در چهار وقت گشوده می‌شود: موقع بارش باران، زمانی که فرزند به چهره پدر و مادرش می‌نگرد، هنگام گشوده شدن در کعبه و هنگام برپایی مراسم عقد و عروسی»
ملاک‌ها و معیارهای اصولی و منطقی که برای انتخاب همسر ذکر شده است شامل: هم‌کفو بودن خانواده‌ها، اصالت خانوادگی و ملاک‌های روان‌شناختی طرفین، ملاک‌های جسمی و اجتماعی و فرهنگی است. استحکام واقعی خانواده به علل و عوامل متعددی وابسته است بدیهی است هر قدر پیوند روانی، جسمی، فکری، فرهنگی گسترده‌تری بین زن و مرد وجود داشته باشد، استحکام خانواده استوارتر خواهد بود. پس باید دختران و پسران جوان در انتخاب شریک زندگی، قواعد دقیقی رعایت کنند و در این میان نقش والدین همچنان برجسته است. در ادامه توضیحاتی درباره باورهای غلط در ازدواج ارائه خواهم داد. در مقوله ازدواج باورهای غلطی حاکم است که تعدادی از آن‌ها را برمی‌شمارم، اولین مورد که بیشتر شامل حال دختران می‌شود این است که تصور می‌کنند، ازدواج راهی برای فرار از مشکلات خانه پدری است. مورد بعدی به شیوه آشنایی بازمی‌گردد، عده‌ای از جوانان اعتقاد دارند که اساس ازدواج عشق است و این عشق را در روابط دوستی‌های قبل از ازدواج جست‌وجو می‌کنند. مورد دیگر ازدواج به دلیل جلب رضایت پدر و مادر و اطرافیانم است که می‌تواند بسیار آسیب‌زا و خطرناک باشد. لازم است این روشنگری در ذهن جوان انجام شود که ازدواج مقوله ای‌ است که خود جوان باید رضایت قلبی کامل داشته باشد وگرنه موفق نخواهد بود و درصورت ناکامی آسایش اطرافیان را هم مختل می‌کند. مورد بعدی درباره والدین است، پدر و مادرها نباید در تصمیم و انتخاب فرزندشان برای ازدواج دخالت کنند. حتی در مواردی جوان تصمیم می‌گیرد به علت اصرار والدین و به دلیل فشار اطرافیان ازدواج کند که ازدواج موفقی نخواهد داشت. مورد آخر هم درباره تغییر نگاه به پایداری ازدواج است، موارد زیادی است که در آن جوان می‌گوید: «یک ازدواج هرچند ناموفق بهتر از مجرد ماندن است» یا «ازدواج می‌کنم اگر بد بود طلاق می‌گیرم» لازم به توضیح نیست که این نوع نگاه چقدر هزینه‌دار و باعث پیامدهای بد اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی خواهد شد.
ازدواج تنها راه مشروع و سالم تشکیل خانواده است. هر جوانی به تشکیل خانواده و ایجاد زندگی زناشویی علاقه‌مند است. باید با اصلاح فرهنگ جامعه و پرهیز از سخت‌گیری‌ها و کاهش توقعات بیجا، مسیر پیش‌روی جوانان را هموار کرد و به آن‌ها یادآور شد که ازدواج گزینش است نه سرنوشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->