سرخط خبرها

کتاب برای همه

  • کد خبر: ۴۰۴۲
  • ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۲
کتاب برای همه
کتابخانه‌ای که جای خالی فرهنگ سرا را برای محله پر می‌کند

بخشنده - کتابخانه شهید مطهری واقع در محله سیدی به مناسبت دهه ولایت برنامه‌ا‌ی پرنشاط و فرهنگی برای اعضا و شهروندان این محله برگزار کرد که با استقبال خوب شهروندان به‌ویژه گروه سنی کودک و نوجوان مواجه شد.
به همین بهانه این مرکز که به نوعی در تلاش است افزون بر علاقه‌مند کردن شهروندان به کتابخوانی، نبود فرهنگ‌سرا در منطقه را جبران کند، معرفی می‌کنیم.
کتابخانه شهید مطهری در خیابان خلج محله سیدی و در بوستان شادی واقع شده است. مساحت این کتابخانه 700 و زیربنای آن 600متر است. این کتابخانه که متعلق به شهرداری مشهد است در گذشته به نام شهرآرا بود تا اینکه در سال 1374شهرداری مشهد اداره این کتابخانه را در تفاهمی به وزارت ارشاد سپرد. در سال 82 با شکل‌گیری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مسئولیت اداره این کتابخانه به این نهاد نوپا سپرده شد و نام آن به شهید مطهری تغییر پیدا کرد. در سال‌های اخیر فعالیت این کتابخانه تا حد زیادی افزایش پیدا کرد و به واسطه همین اقدامات تعداد زیادی از شهروندان محله سیدی با این مرکز آشنا شدند.
مهشید متحدی، مسئول این کتابخانه، درباره شرایط این مرکز فرهنگی گفت: خوشبختانه سیاست‌های جدید اداره نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به سمت فعال کردن کتابخانه‌ها در بخش‌های فرهنگی رفته که این امر توانسته است تا حد بسیاری در پویا کردن کتابخانه‌های شهر نقش بسزایی ایفا کند.
وی افزود: با توجه به دیدگاه جدید در اداره کتابخانه‌ها ما در این مرکز در راستای تلاش برای دنبال کردن سیاست‌های نهاد کتابخانه‌ها سعی کردیم دیگر تنها به امانت دادن کتاب یا معرفی آن به اعضا اکتفا نکنیم و فعالیت‌های خودمان را در زمینه‌های مختلف فرهنگی گسترش دهیم.
مسئول کتابخانه شهید مطهری در ادامه به فعالیت‌های انجام شده در این مرکز برای علاقه‌مندسازی شهروندان به مطالعه کتاب اشاره کرد و گفت: اکنون هدف اصلی ما علاقه‌مندسازی شهروندان به کتاب و مطالعه آن از شکل‌های مختلف مانند نشست‌های کتاب‌خوانی برای مقاطع سنی کودک و نوجوان و حتی بانوان خانه‌دار است. از دیگر فعالیت‌های ما روی آوردن به فعالیت‌های هنری و برگزاری کلاس‌های خوشنویسی، نقاشی و خلاقیت برای اعضای این مرکز است.


توجه به سهم کودکان و نوجوانان
بهمن سال گذشته بود که با حضور حجت‌الاسلام سبزیان، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان و مسئولان شهرداری منطقه، بخش ویژه‌‌ای مختص به کودکان و نوجوانان در این مرکز افتتاح شد که همین حرکت با گذشت این مدت اندک باعث افزایش خوب تعداد اعضای کودک و نوجوان این کتابخانه شد.
متحدی درباره هدف ایجاد بخش کودک و نوجوان و تأثیر آن در کتابخانه اظهار کرد: متأسفانه در منطقه7 فرهنگ‌سرایی وجود ندارد و برنامه‌ خاصی هم برای کودکان و نوجوانان به صورت دائمی اجرا نمی‌شود از این‌رو تصمیم گرفتیم بخش ویژه‌‌ای را در کتابخانه برای کودکان محله سیدی ایجاد کنیم. ما فضایی در حدود 60متر برای کودکان و نوجوانان تجهیز و در بهمن ماه افتتاح کردیم. با آغاز به کار این بخش اعضای کتابخانه در رده سنی کودک و نوجوان 40درصد افزایش پیدا کرد و کل تعداد اعضای فعال ما از 2200عضو به 3600 عضو رسید.
کتابخانه‌های شهرها بر اساس مساحت و اعضای آن از 1 تا 9درجه‌بندی می‌شوند. هر چه کتابخانه‌ها به عدد یک نزدیک‌تر باشد بیشتر به آن‌ها توجه می‌شود و کتاب‌ها و امکانات بیشتری در اختیارشان قرار خواهد گرفت. مسئول کتابخانه شهید مطهری از ارتقای درجه این مرکز خبر داد و گفت: این کتابخانه در ابتدای فعالیتش درجه 6 بود اما با توجه به مراجعان خوبی که داشت درجه 5 را به دست آورد. خوشبختانه در سال گذشته با افزایش چشمگیر تعداد اعضای فعال ما که به بیش از 3هزار نفر رسید، این کتابخانه به درجه4 ارتقا پیدا کرد. اکنون این مرکز تنها کتابخانه در منطقه است که دارای این درجه است.


قفسه‌های پری که همواره خالی می‌شوند
آمار بالای به امانت بردن کتاب در این کتابخانه، نام آن را جزو کتابخانه‌های فعال شهر قرار داده است. متحدی در این باره گفت: در تیرماه بیش از 7هزار و مردادماه بیش از 5هزار جلد کتاب به امانت دادیم.
با وجودی که بیش از 72 هزار جلد کتاب در قفسه‌های این کتابخانه قرار دارد اما ما با حجم بالای امانت در رده سنی کودک و نوجوان بسیار دچار کمبود کتاب هستیم و به همین دلیل در جست‌وجوی خیرانی هستیم که برای تأمین کتاب‌های این رده سنی ما را یاری کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->