«نشان مشهدالرضا (ع)»، یک الگوسازی فرهنگی در تراز ملی است رویداد نشان مشهدالرضا(ع) انگیزه فعالان اقتصادی را تقویت می‌کند مشاهده موقعیت و زمان رسیدن اتوبوس‌ها در سطح منطقه ۱۱ مشهد توسط کد QR بازدید از موزه‌ها و بناهای تاریخی مشهد در روز ملی این شهر رایگان شد گره پروژه‌های برزمین‌مانده شهر با عزم جدی شهرداری مشهد باز شد | ۷۰ پروژه بزرگ در مسیر احیا پیشرفت ۴۵ درصدی در احداث تقاطع غیرهم‌سطح انقلاب اسلامی مشهد شهردار مشهد مقدس: ایمنی مردم، خط قرمز مدیریت شهری است | بهره‌برداری از ساختمان فرماندهی آتش‌نشانی در دهه فجر ۱۴۰۳ + فیلم هوای کلانشهر مشهد برای نهمین روز پیاپی، آلوده است (۹ دی ۱۴۰۳) مروری بر وقایع ۹ دی ۱۳۵۷ مشهد از دریچه گزارش‌های ساواک | روز خون و آتش شناسایی ۱۳۰ نفر جهت دریافت نشان مشهد الرضا(ع) منصوریان: فلسلفه نشان مشهد الرضا (ع)، مردمی بودن آن است شهردار مشهد مقدس: نشان مشهدالرضا (ع) در تاریخ به یادگار خواهد ماند تاریخ‌گردی ۹۰ ساله در خیابان دانشگاه مشهد ثبت‌نام بیش از ۲۲۰۰ نفر برای عضویت در شورای اجتماعی محلات مشهد | احتمال تمدید مهلت نام‌نویسی مشهدی‌ها فعلاً نفس عمیق نکشند | آسمان در هاله‌ای از غبار از ماجرای نهر قدیمی منطقه تا مشکل ساخت وساز، در ملاقات مردمی شهردار منطقه  ۷  مشهد دستاورد‌های کلان مدیریت شهری مشهد در حوزه‌های زیرساختی حمل‌ونقل شهری آیین تودیع و معارفه فرماندار مشهد برگزار شد | قدردانی از «داوری»، آرزوی موفقیت برای «حسینی» + فیلم
سرخط خبرها

وجود ۳۵۰۰ تاکسی فرسوده در مشهد

  • کد خبر: ۴۱۴۳۸
  • ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
وجود ۳۵۰۰ تاکسی فرسوده در مشهد
مدیر عامل سازمان تاکسی رانی شهرداری مشهد می‌گوید: تعداد ناوگان فرسوده این سازمان که سال ساخت آن‌ها مربوط به قبل از سال ۸۸ است، حدود ۳۵۰۰ دستگاه از بین ۱۱‌هزار دستگاهی است که اکنون در شهر تردد می‌کند.
لیلی رحمانی | شهرآرانیوز؛ استهلاک و ازکارافتادگی وسایل نقلیه عمومی از جمله مواردی است که اهمیت بسزایی در آلودگی محیط زیست دارد و طبق آمار‌های رسمی ناوگان حمل و نقل عمومی سهم زیادی در آلایندگی عمومی شهر دارد. ازاین رو در کنار لزوم تسریع در نوسازی بخشی از این ناوگان اعم از اتوبوس و مینی بوس و افزودن به شماره قطار‌های خطوط قطارشهری و همچنین خروج بخش فرسوده این ناوگان از مدار خدمت رسانی که طبعا با هزینه‌های دولتی و مدیریت شهری باید تأمین شود، نباید از ضلع دیگر ناوگان حمل و نقل عمومی که تاکسی‌ها هستند نیز غافل شد. مسئله تاکسی ها، اما قدری متفاوت است و این ناوگان عمومی در مالکیت بخش خصوصی است و با توجه به کثرت حضور تاکسی‌ها در شهر، ضروری است همراهی برای نوسازی این بخش از ناوگان حمل و نقل عمومی نیز گسترش یابد.

از سویی نیز هزینه جایگزینی این بخش از ناوگان حمل و نقل عمومی هزینه‌ای گزاف است که با محاسبات ریالی درآمد ماهانه و سالانه رانندگان تاکسی هم خوانی ندارد و همیشه این مسئله جزئی از دغدغه‌های مالکان تاکسی‌های فرسوده و البته مدیریت شهری است. به همه این دغدغه ها، شیوع کرونا از انتهای سال گذشته و در طول امسال را هم اضافه کنید؛ مسئله‌ای که توان رانندگان تاکسی را برای تعویض خودرو فرسوده، باز هم کمتر و کمتر از قبل کرده است.

۳۵۰۰ تاکسی فرسوده در شهر

مدیر عامل سازمان تاکسی رانی شهرداری مشهد نیز با اشاره به همین دغدغه ها، در مورد ناوگان فرسوده تاکسی‌ها در مشهد به شهرآرا می‌گوید: تعداد ناوگان فرسوده این سازمان که سال ساخت آن‌ها مربوط به قبل از سال ۸۸ است، حدود ۳۵۰۰ دستگاه از بین ۱۱‌هزار دستگاهی است که اکنون در شهر تردد می‌کند و این تعداد شامل اخذ تسهیلاتی برای جایگزینی می‌شود.

احمد محبی می‌افزاید: طبق مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد، مشمولان دریافت تسهیلات می‌توانند تا پایان شهریور ماه برای ثبت درخواست اقدام و از تسهیلات ۵۰ به علاوه ۲۰ میلیون تومانی استفاده کنند. مبلغ مذکور شامل ۵۰ میلیون تومان وام متداول و ۲۰ میلیون تسهیلاتی است که شورای شهر مشهد با در نظر گرفتن افزایش قیمت‌ها به تاکسی رانان اختصاص داده است.

وی در مورد وام ۲۰ میلیون تومانی نیز این گونه می‌گوید: اقساط این وام پنج ساله و کارمزد آن ۱۸ درصد است که این سازمان ۱۴ درصد آن را تقبل کرده است و فقط ۴ درصد آن توسط رانندگان پرداخت می‌شود.
به گفته وی مشهد در بحث بازسازی ناوگان تاکسی رانی در میان دیگرشهر‌های کشور پیشگام بوده و مصوبات شورای شهر در این زمینه بی نظیر است.

محبی همچنین در ادامه با توجه به شرایط چندماه گذشته و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط افراد، می‌گوید: در این راستا مواردی شامل تشکیل یک ستاد برای پیگیری موضوعات به عنوان اولین گام در دستور کار قرار گرفت و انجام شد و در مرحله بعد، رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی که شامل توزیع ماسک، دست کش و مواد ضدعفونی کننده می‌شود، در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون نیز اجرا می‌شود.

وی می‌گوید: این سازمان در بحث مبارزه با کرونا در میان دیگرشهر‌ها پیشگام بوده و از ابتدای شروع شیوع کرونا برای صدور قوانینی درباره حفظ رعایت فاصله گذاری اجتماعی و همچنین نصب کاور در تاکسی‌ها اقدام کرده است. طبق این قوانین همچنین هیچ تاکسی‌ای امکان سوار کردن بیش از ۳ مسافر را نیز ندارد. با رعایت این موارد شرایط تحت کنترل بوده و به همین دلیل طی این مدت تنها یک مورد فوتی در میان فعالان این حوزه ثبت شده است.

محبی می‌افزاید: راه اندازی سیستم‌های پرداخت الکترونیک نیز از دیگرموارد شایان توجه بوده که امکان انتقال آلودگی از طریق پول را تا حد بسیار زیادی کاهش داده است.
به گفته مدیرعامل سازمان تاکسی رانی مشهد، با حمایت‌های شورای شهر، طی سال‌های آینده نیز حمایت از ناوگان تاکسی رانی در دستور کار قرار خواهد گرفت تا مشهد در نوسازی این ناوگان همچنان شهر پیشتاز کشور باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->