روزانه ۱۰۰۰ دستگاه تریلی از مرز ایران و افغانستان تردد می‌کنند یک مقام طالبان: مرز میان افغانستان و ایران از مصون‌ترین مرزهاست سفر جمعی از مدیران اقتصادی خراسان رضوی به ولایت هرات در افغانستان معاون سخنگوی طالبان: ما منزوی نیستیم خلیل‌الرحمان، وزیر مهاجران طالبان، کشته شد (۲۱ آذر ۱۴۰۳) سرپرست جدید سفارت ایران در کابل: مهاجرین قانونی افغانستانی، روی چشم ما جا دارند سرپرست جدید سفارت ایران در افغانستان، وارد کابل شد (۱۰ آذر ۱۴۰۳) + فیلم پیش بینی وضعیت آب و هوایی افغانستان (پنجشنبه ۸ آذر ۱۴۰۳) راشد خان، ستاره کریکت افغانستان، بهترین توپ‌انداز جهان شد از پاریس سن ژرمن تا ابومسلم افغانستان | آرزوی دروازه‌بان تیم ملی فوتبال افغانستان برای بازی در لیگ برتر ایران یاراحمدی: موضوع پناهندگان افغانستانی فقط مسئله ایران نیست تقدیر سخنگوی وزارت خارجه از کاظمی‌قمی | تغییر و تحول در نمایندگی‌های دیپلماتیک امری متعارف است سخنگوی دولت: ۳۲۰ هزار مهاجر غیرمجاز در دولت چهاردهم به کشورشان بازگردانده شدند عکس‌هایی از بازی فوتبال با حداقل امکانات در افغانستان سفر خبرنگار صداوسیما به محل فرود بزرگ‌ترین بمب غیرهسته‌ای آمریکا در افغانستان + فیلم کاظمی‌قمی با نماینده چین در افغانستان دیدار کرد (۵ آذر ۱۴۰۳) قدردانی رئیس اتحادیه شرکت‌های ساختمانی افغانستان از مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی مشهد سیادت: طالبان عملیاتی هستند و حرفی که می‌زنند را انجام می‌دهند نگاهی به دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران در افغانستان | ترافیک دیدار‌های کاظمی قمی در چهارراه شیرپور رئیس اداره راه‌آهن طالبان: هدف ما توسعه تجارت بین ایران و افغانستان است معاون استاندار خراسان رضوی: ما دوست روز‌های سخت افغانستان هستیم | دانشکده راه‌آهن در مشهد افتتاح خواهد شد
سرخط خبرها

نقش مهم خط آهن خواف - هرات در ارتباط ایران و آسیای مرکزی

  • کد خبر: ۴۷۶۱۰
  • ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۹
نقش مهم خط آهن خواف - هرات در ارتباط ایران و آسیای مرکزی
اکبر احمدپور، عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی، با اشاره به وجود معادن بسیار زیاد در خواف، سنگان و همچنین در خاک افغانستان گفت: خط آهن خواف - هرات می‌تواند درباره انتقال مواد خام از افغانستان برای فراوری آن در ایران نقش بسزایی ایفا کند.
به گزارش شهرآرانیوز - نماینده مردم خواف و رشتخوار درباره تأثیرات راه آهن خواف - هرات در روابط اقتصادی ایران و افغانستان، اظهار داشت: قطعا تکمیل راه آهن خواف - هرات مزایای متعددی برای دو کشور ایران و افغانستان دارد، بدون شک راه‌اندازی این خط ریلی به بهبود و تقویت رابطه ایران و افغانستان کمک می‌کند و همچنین می‌تواند در ارتباط کشورمان با آسیای مرکزی بسیار موثر باشد.
 
وی ادامه داد: کشور افغانستان در نقطه ورود به آسیای مرکزی واقع شده است و مطمئناً این اتصال از منظر اقتصادی و سیاسی برای ایران دستاورد‌های مثبت زیادی را خواهد داشت.
 
نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس ادامه داد: یکی از بازار‌های هدف ایران، کشور افغانستان است، هم در بحث صادرات و هم در بحث واردات تبادل خوبی را در مواد پتروشیمی و صنعتی با این کشور داریم و بالعکس در بحث اقلام کشاورزی و مواد خام صنعتی کالا‌های زیادی از افغانستان به کشورمان وارد می‌شوند.
 
وی بیان کرد: با توجه به وجود معادن بسیار زیادی که در خواف و سنگان و همچنین در خاک افغانستان وجود دارد، بدون شک این خط ریلی می‌تواند در رابطه با انتقال مواد خام از کشور افغانستان جهت فراوری آن در ایران نقش بسزایی را ایفا کند.
 
این نماینده مجلس، تکمیل راه آهن خواف-هرات را سبب کاهش بار ترافیکی در مرز زمینی دوغارون دانست و گفت: گلایه‌های بسیاری از ترافیک‌های چند روزه در این مرز زمینی به دستمان رسیده است که این موضوع هزینه‌های سنگینی را بر دوش راننده‌های کامیون وارد کرده است.
 
وی افزود: با تکمیل خط آهن خواف-هرات می‌توان امیدوار بود که  امنیت حمل کالا و جابجایی مسافران ارتقا می‌یابد و دیگر نظیر حمل و نقل جاده‌ای شاهد تلفات سوانح رانندگی نخواهیم بود موضوعی که می‌تواند از این نظر هم مورد توجه تجار و مسافران زیادی قرار گیرد.
 
راه آهن خواف- هرات به طول ۱۳۹ کیلومتر، به صورت یک خطه ساخته شده و آماده افتتاح با حضور مقامات دو کشور است، این خط ریلی خواف در استان خراسان رضوی را به هرات در غرب افغانستان، متصل می‌کند؛ از جمله اهداف راه اندازی این مسیر ریلی، اتصال کشور افغانستان به شبکه ریلی، توسعه اقتصادی، ترانزیت کالا توسط کریدور شرقی-غربی از طریق مرز آستارا به اروپا، تسهیل در ترانزیت و کاهش ترافیک در گمرک زمینی دوغارون عنوان شده است.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->