بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی از فرودگاه بین‌المللی مشهد (یکم شهریور ۱۴۰۴) | تأکید بر ارتقای خدمات به زائران رضوی استقرار ۵۰۰ نیروی داوطلب مردمی و ۱۰۰ امدادگر مترو برای تأمین امنیت زائران در دهه پایانی صفر زیرساخت‌های خدمت به زائران رضوی فراتر از ماموریت‌های مدیریت شهری است قلندرشریف: زائران و مجاوران برای تردد در محدوده حرم مطهر رضوی از خط ۳ قطار شهری استفاده کنند توزیع بسته‌های غذایی و خدمات گسترده به زائران پیاده در موکب آرامستان بهشت رضا(ع) مشهد انتقال زائران پیاده به مشهد با سرویس دهی ویژه اتوبوسرانی شهردار مشهد مقدس: خط قرمز شهرداری در حوزه خدمت‌رسانی، تکریم و ایمنی و سلامت زائران است + فیلم نظارت ۲۴ ساعته بر پارکینگ‌های شهرداری مشهد در دهه پایانی صفر اسکان ۳۲ هزار زائر در مراکز اسکان شهرداری مشهد در دهه پایانی صفر نائب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مطرح کرد: افزایش چشمگیر خدمات مشهد به زائران پیاده امام رضا (ع) در دهه پایانی ماه صفر انتقال زائران پیاده خسته و بیمار از ورودی ملک‌آباد توسط اتوبوس‌های شهرداری مشهد تاکسی‌های مشهد در روز‌های پایانی صفر ۱۴۰۴ تا چه محدوده‌ای به سمت حرم رضوی امکان تردد دارند؟ شهردار مشهد مقدس: خدمات‌رسانی به زائران در دهه پایانی صفر، یک تکلیف جهادی است تعطیلی مراکز تعویض پلاک خراسان رضوی تا دوشنبه (۲ شهریور ۱۴۰۴) اجرای فضاسازی ویژه مشهد همزمان با دهه پایانی ماه صفر آبرسانی به ایستگاه‌ها و موکب‌های خدمت‌رسانی به زائران امام رضا (علیه‌السلام) در منطقه ۶ مشهد انسداد معابر فرعی خیابان امام رضا(علیه‌السلام) مشهد در روزهای آخر دهه صفر هوای مشهد در وضعیت «ناسالم» برای گروه‌های حساس (۳۱ مرداد ۱۴۰۴) پارکینگ‌های هسته مرکزی مشهد تکمیل است (جمعه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۴) | شهروندان برای زیارت از خودروی شخصی استفاده نکنند درخواست رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران مشهد: برای رفاه زائران در روزهای پایانی صفر، برق هتل‌ها را قطع نکنید (۳۱ مرداد ۱۴۰۴) ورود بیش از ۳ میلیون و ۷۲۲ هزار زائر و مسافر به مشهد و خراسان رضوی (۳۱ مرداد ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

رسیدگی به ۲۰۰ پرونده اختلافی شهرداری مشهد در ۶ ماه نخست امسال

  • کد خبر: ۴۸۱۳۰
  • ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
رسیدگی به ۲۰۰ پرونده اختلافی شهرداری مشهد در ۶ ماه نخست امسال
دبیر کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری مشهد از رسیدگی به ۲۰۰ پرونده اختلافی میان شهرداری و مودیان به ارزش ۵۶۲ میلیارد تومان در ۶ ماه ابتدایی امسال خبر داد.
ظهیری | شهرآرانیوز؛ سعیده شکاری در گفتگو با خبرنگار ما، با بیان اینکه کمیسیون ماده ۷۷ مرجعی برای حل‌وفصل بی‌طرفانه مشکلات میان شهرداری و مودیان شهرداری است، افزود: عملکرد این‌کمیسیون بر مبنای اصل بی‌طرفی و متشکل از نمایندگان وزارت کشور، دادگستری و شورای شهر است.

وی در مورد شیوه کار این‌کمیسیون نیز بیان کرد: این‌کمیسیون اختلافات مربوط به مودیان و شهرداری‌ها را بابت عوارض و بهای خدمات شهری حل‌وفصل می‌کند؛ ضمن اینکه تصمیمات این‌مرجعِ شبه‌قضایی پس از صدور آرای قطعی است و قابل تجدیدنظرخواهی نیست و به سرعت در فرایند اجرایی قرار می‌گیرد؛ بااین‌حال این‌رویه سبب منع اعتراض ۲ طرف به دیوان عدالت اداری نخواهد شد، اما در مجموع پس از صدور حکم، ۲ طرف برای اجرای آن از طریق ضمانت‌های اجرایی پیش‌بینی‌شده مکلف‌اند.


مرجع شبه‌قضایی برای رسیدگی به اختلافات

به گفته شکاری، این‌کمیسیون اکنون در حوزه مدیریت شهری مشهد هم به شکل شایان‌توجهی فعال است و علاوه بر ورود این‌کمیسیون در بحث اختلافات عوارض و بهای خدمات شهری، موضوع استنکاف از پرداخت عوارض و بهای خدمات شهری نیز می‌تواند در این‌مرجع شبه قضایی طرح شود.
وی ادامه داد: مدل کاری این‌کمیسیون همانند دادگاه است و تشریفات دادرسی در آن انجام می‌شود. این‌کمیسیون با رویکرد اصل بی‌طرفی علاوه بر پذیرش دعاوی مطرح‌شده از سوی شهرداری، دعاوی شهروندان و دیگرارگان‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌ها را در مباحث مربوط به عوارض و بهای خدمات شهری اختلافاتی با شهرداری بررسی می‌کند.


استنکاف از پرداخت عوارض، بیشترین پرونده‌های کمیسیون

دبیر کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری مشهد با بیان اینکه بیشترین موارد مطرح‌شده در این‌کمیسیون مربوط به استنکاف از پرداخت عوارض بوده است، تصریح کرد: البته بیشتر مواردی که وارد این‌کمیسیون می‌شود، با رفع ابهام برای افراد، در فرایند بررسی در کمیسیون قرار نمی‌گیرد و موضوع پرونده با رفع ابهامات در کمیته‌های مربوط و با حضور کارشناسان حل‌وفصل می‌شود.

شکاری در ادامه به میزان پرونده‌های بررسی‌شده از زمان حضورش در این‌کمیسیون پرداخت و گفت: طی دو‌سال‌ونیم گذشته این‌کمیسیون با حجم بالایی از پرونده‌های مربوط به سال‌های گذشته مواجه بود و ازاین‌رو اولین اقدام ما حل‌وفصل پرونده‌های مربوط به گذشته بود که دراین‌راستا در سال ۹۷ حدود ۱۲۰۰ پرونده بررسی شد.

وی افزود: همچنین در سال ۹۸ پرونده‌های مطرح‌شده در این‌کمیسیون به‌روزرسانی شد و برهمین‌اساس طی سال گذشته به ۵۰۰ پرونده در کمیسیون رسیدگی شد. رقم اعتباری پرونده‌های رسیدگی‌شده در این‌سال به عدد ۳۵۹ میلیارد تومان می‌رسد که از این‌تعداد ۴۳ میلیارد تومان مربوط به ۴۰ پرونده برای حوزه درآمدی شهرداری وصول شده است.


فراوانی پرونده‌های مالی ارگان‌ها

دبیر کمیسیون ماده ۷۷ شهرداری مشهد با بیان اینکه در این‌کمیسیون پرونده‌های مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی بررسی می‌شود و از نظر تعداد، پرونده اشخاص حجم بالایی دارد و از نظر مالی پرونده‌های ارگان‌های دولتی درصدر پرونده‌ها قرار دارند، ادامه داد: ازاین‌رو در ۶ ماه ابتدایی امسال تعداد ۱۰۶ پرونده از سوی شهرداری برای شهروندان و اشخاص حقیقی باز شده است و ۱۰۷ پرونده هم مربوط به دعاوی شهرداری با ارگان‌های دولتی بوده است. همچنین رقم مطرح‌شده در این‌پرونده‌ها بالغ بر ۵۶۲ میلیارد تومان بوده است که تا به امروز مبلغ ۳۱ میلیارد تومان آن وصول شده است.
وی در ادامه افزود: یکی دیگر از اقداماتی که این‌کمیسیون در سال گذشته انجام داد، مربوط به موضوع بند «و» بود که بر مبنای این‌بند قانونی، بخش شایان‌توجهی از مطالبات شهرداری از شرکت‌های دولتی وصول شد.


کاهش پرونده‌ها در ایام کرونا

شکاری در ادامه به موضوع کرونا اشاره کرد و گفت: با فراگیر شدن این‌ویروس، جلسات کمیسیون با حضور ۲ طرف دعوا به صورت مجازی برگزار شده است و البته باید اذعان کرد که با توجه به مصوبات شورای شهر مبنی بر اعمال برخی تخفیفات و مدارا کردن با شهروندان، از حجم ورودی پرونده‌ها در حوزه عوارض مربوط به کسب‌وکار کاسته شده و بیشتر پرونده‌های ورودی، مربوط به پرونده‌های معوقات ۱۰ سال گذشته بوده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->