کاهش مصرف گاز در صنایع، توقف تولید را در پی دارد تأمین گوشت مرغ ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۴ در مشهد و خراسان رضوی کلید خورد (۸ دی ۱۴۰۳) درباره مرحوم مهندس باقر مستوفی، پدر صنعت پتروشیمی ایران | مرد چالش‌های بزرگ ساعات کاری بانک‌ها تا پایان بهمن‌ماه ۱۴۰۳ اعلام شد نقش صادرکنندگان در جهش نرخ ارز چیست؟ بررسی قیمت امروز موبایل (۸ دی ۱۴۰۳) | شیائومی نوت ۱۳ چند؟ افزایش ۲ تا ۴۰ میلیون تومانی قیمت خودرو‌های خارجی (۸ دی ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۸ دی ۱۴۰۳) | سورن پلاس ۸۴۱ میلیون تومان شد برنامه قطعی برق در مشهد تغییر کرد (۸ دی ۱۴۰۳) طلا در مشهد از مرز ۵.۲ میلیون تومان هم عبور کرد (۸ دی ۱۴۰۳) موتور سهام کوچک بازار سرمایه روشن شد | افت ۲۱ هزار واحدی شاخص بورس (۸ دی ۱۴۰۳) وزیر نفت خبر داد: افزایش ظرفیت تولید نفت تا حدود ۲۵۰ هزار بشکه در روز برای خرید عرضه اولیه «آواک» فقط ۲ ساعت فرصت دارید (۸ دی ۱۴۰۳) هر باک بنزین سوپر، ۱.۶ میلیون تومان! فاصله کوتاه نرخ طلا در مشهد با ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی شدن (۸ دی ۱۴۰۳) قیمت بنزین سوپر وارداتی اعلام شد (۸ دی ۱۴۰۳) | عرضه بنزین سوپر وارداتی تا آخر سال صعود سه‌پله‌ای تولید فولاد ایران در دنیا بیش از نیمی از کل سپرده‌های بانکی کشور، در استان تهران قرار دارد! خانه‌های کلنگی در تهران نجومی شد دلار بازار آزاد در محدوده ۸۱ هزار تومان (۸ دی ۱۴۰۳) | سکه از ۵۶ میلیون تومان عبور کرد اعتمادسازی، پیش‌نیاز توسعه اقتصادی سود سهام عدالت خود را چگونه یک‌جا دریافت کنیم؟ طلای جهانی یخ زد | قیمت طلا در بازار جهانی امروز (۸ دی ۱۴۰۳) چند؟ اعلام جزئیات پیش‌فروش برخی از محصولات سایپا از روز دوشنبه (۱۰ دی ۱۴۰۳) آخرین مهلت ثبت درخواست محصولات ایران‌خودرو اعلام شد علت مسدودی صرافی‌های رمزارز چیست؟ آخرین قیمت ارز توافقی نیما در مرکز مبادله امروز (۸ دی ۱۴۰۳) چند؟ دلارحواله ۶۴ هزار و ۵۹۵ تومان شد هشتمین عرضه اولیه امسال بازار سهام امروز (۸ دی ۱۴۰۳) انجام می‌شود + جزئیات فروش ۵ محصول مدیران خودرو ویژه دی ۱۴۰۳ آغاز شد + جدول و قیمت خودرو‌ها
سرخط خبرها

تولید ال ۹۰ ایرانی توسط سایپا + تصاویر خودرو

  • کد خبر: ۴۸۷۷۸
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳
  • ۵
تولید ال ۹۰ ایرانی توسط سایپا + تصاویر خودرو
مدیرعامل سایپا به شکل رسمی خبر تولید نسخه ایرانی ال ۹۰ در داخل کشور را تایید کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، ماجرای تولید نسخه ایرانی ال ۹۰ به یک پروژه دانشگاهی برمیگردد که چندین سال قبل توسط دانشگاه علم و صنعت آغاز شده بود، اما طی ماه‌های اخیر و در اثر خروج کامل رنو از بازار ایران، زمزمه‌های تجدید حیات این پروژه شنیده می‌شد و حالا مدیرعامل سایپا نیز به شکل رسمی این خبر را تایید کرده است.

 

تولید ال ۹۰ ایرانی توسط سایپا + تصاویر خودرو

 

سیدجواد سلیمانی در این رابطه گفته است: «تا قبل از تحریم‌ها در تولید رنو L۹۰ وابستگی داشتیم و ۴۵درصد قطعات مورد نیاز از طریق رنو تامین می‌شد. اما با آغاز تحریم‌ها که رنو از ایران رفت در عمل امکان تولید خودرو را نداشتیم از این رو در گروه سایپا برنامه ریزی کردیم که در مدت ۱۸ ماه خودروی جدید ال ۹۰ با استفاده از امکاناتی که در داخل کشور ایجاد شده از جمله موتور و گیربکس و بخشی از قطعات وارداتی در گروه سایپا تولید شود و با تغییراتی که روی آن اعمال می‌کنیم بر روی خودرو نصب شود تا بتوانیم این خودرو را به تولید انبوه برسانیم ضمن اینکه میزان ساخت داخل را از حدود ۵۵درصد به بیش از ۸۵درصد ارتقا دهیم.»

 

تولید ال ۹۰ ایرانی توسط سایپا + تصاویر خودرو

تصویر مربوط به پروژه دانشگاه علم و صنعت

 

سلیمانی اضافه کرد: «تولیدات قبلی خودروی ال ۹۰ با استاندارد‌های فعلی کشور همخوانی ندارد، زیرا استاندارد‌های ما ۸۵ گانه است، اما استاندارد ال ۹۰ با استاندارد‌های ۶۵ گانه انطباق داشت از این رو مجبور شدیم تغییرات عمده در این خودرو ایجاد کنیم و یک برنامه زمانبندی کامل تعریف شده تا تغییرات در خودرو با شکل جدید انجام شود. البته امکان ساخت داخل برخی قطعات از جمله کاتالیست وجود ندارد، زیرا جنس آن از فلزاتی است که در ایران تولید نمی‌شود و به طور انحصاری در یک یا دو کشور تولید می‌شود، اما در مجموع برنامه ما این است که تا حد ممکن‏، خودرو را ساخت داخل کنیم یعنی در مجموع بیش از ۸۵درصد ساخت داخل باشد.»

سایپا در رابطه با پروسه داخلی سازی قطعات مورد نیاز خود از کمک شرکت‌های دانش بنیان نیز استقبال می‌کند.

 

تولید ال ۹۰ ایرانی توسط سایپا + تصاویر خودرو

تصویر مربوط به پروژه دانشگاه علم و صنعت

 

کاهش قیمت ال ۹۰ ایرانی با احتمال استفاده موتور خانواده تیبا

به گفته مدیرعامل سایپا: با «داخلی سازی‌های انجام شده در مقایسه با قطعاتی که از خارج وارد می‌شود کاهش قیمت خواهیم داشت.»

 

این مورد در حالی مطرح می‌شود که پیش از آغاز تحریم ها، شاهد مونتاژ موتور رنو توسط خطوط داخلی مگا موتور بودیم، اما در شرایط فعلی به نظر می‌رسد که نسخه از سری پیشرانه‌های خانواده تیبا (و حتی شاید موتور توربوچارجر مشترک با شاهین) بتواند نقش قلب تپنده تندر ۹۰ ایرانی را بازی کند.

 

تولید ال ۹۰ ایرانی توسط سایپا + تصاویر خودرو

تصویر مربوط به پروژه دانشگاه علم و صنعت

 

از طرف دیگر مدیرعامل سایپا در صحبت‌های خود به نهایی شدن این پروژه تا ۱۸ ماه آینده اشاره کرده است که به معنای احتمال عرضه این خودرو در سال ۱۴۰۱ خواهد بود. با این حساب می‌توان گفت که طبیعتا مشخصات محصول نهایی می‌تواند ارتباط تنگاتنگی به شرایط سیاسی و اقتصادی کلی کشور تا آن زمان داشته باشد و در صورت بازگشت رنو به بازار کشور، این احتمال وجود دارد که در نهایت این پروژه به نسخه ارتقا یافته تندر ۹۰ (براساس استاندارد‌های ۸۵ گانه) مبدل شده و یا به کلی از دستور کار خارج شود.

 

تولید ال ۹۰ ایرانی توسط سایپا + تصاویر خودرو

 

در نسخه اولیه مربوط به دانشگاه علم و صنعت از چراغ‌های خودرو جک s۵ استفاده شده بود.

 

منبع: دیجیاتو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
1
1
این چه مسخره بازی دارین اول ماشین بسازید بعد ازش تعریف کنید
Mamn
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
0
2
خوبه این تحریمها اومد که کسی پیدا بشه به پروژه‌های دانشگاهی اهمیت بده وبه قول نویسنده محترم این متن ،حیاتی دوباره پیدا کنه،البته مطمئن باشید اگه تا هجده ماه دیگه اگه تحریم ها کنار رفت ومثلا همین رنو دوبار راه افتاد اومد،همین پروژه تو هر مرحله‌ای که باشه کنار گذاشته خواهد شد و اولین خودتحریمی از پروژه‌های دانشگاهی آغاز خواهد شد!!؟؟
ج
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
1
2
چقدر زشت بود شکل بدنه
حاج حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
0
0
دوسال گذشت خب ساختید؟ تولید انبوه بماند
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
0
0
اگر بجاش از اتاق مگان یا سراتو ۲۰۱۳ که خط تولید اتاقش در ایران هست استفاده می‌کردند خیلی بهتر بود
از نظر بهای تمام شده هم تقریبا همانقدر در می آمد
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->