اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در مشهد به ۵ بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) بازسازی صحنه جنایت بعد از ۶ سال در جاده میامی مشهد تجهیز ۲۸۰۰ مدرسه به فضای ورزشی در هفته تربیت بدنی سال ۱۴۰۴ دیابت در کودکان چه علائمی دارد؟ سخنگوی آموزش و پرورش: عمده معوقات فرهنگیان طی ۳ سال اخیر، در سال ۱۴۰۴ پرداخت شده است حذف غذا‌های بسیار فرآوری شده، کلید دوبرابر کردن کاهش وزن همه چیز در مورد مضرات سیگار الکترونیکی ۳۰ درصد کاهش تلفات جاده‌ای اربعین ۱۴۰۴ افزایش چاقی در کودکان | زنگ خطری برای آینده سلامت جامعه اجرای «فوق‌العاده خاص» پرستاران منوط به تصویب دولت و تخصیص بودجه دستگیری ۳ متهم ماجرای تیراندازی در چالوس + ویدئو کمبود ۸۰۰ دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی زائران در دهه پایانی ماه صفر فرمانده انتظامی خراسان رضوی: ورود خودرو از مبادی ورودی مشهد ۱۲ درصد افزایش داشته است| آماده‌باش کامل در ایام دهه آخر ماه صفر رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد: در دهه آخر ماه صفر کمبودی در حوزه‌های بهداشت، درمان و دارو نداریم قتل شریک تجاری در باغ ویلا + انداختن جسد در چاه | متهم در آستانه قصاص آغاز طرح «هم‌محله‌ای امام‌رضا(ع)» با محوریت ارتقای فرهنگ میزبانی زائران در مشهد و خراسان رضوی پیش‌بینی اسکان ۹۶۹ هزار نفرشب زائر در مشهد طی دهه پایانی صفر ۱۴۰۴ حقوق سرایداران مدارس افزایش می‌یابد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) وقتی میراث آینده شهر در خطر است   مدارس از نیمه شهریور ۱۴۰۴ بازگشایی می‌شود؟ واکنش پلیس مازندران به فیلم تیراندازی در چالوس + فیلم (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) لزوم درج نرخ ترک تحصیل در کارنامه عملکرد استان‌ها برای ارزیابی کیفی آموزش منطقه‌ای سال تحصیلی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۴ با ورود فناوری به روش‌های تدریس همراه خواهد بود قرارگیری ۶۱۴ مرکز فنی و حرفه‌ای رایگان در اختیار آموزش و پرورش بازدید و نظارت پیاپی مسئولان آموزش و پرورش از فرآیند ثبت‌نام مدارس عضو کمیسیون آموزش مجلس: طرح آغاز مدارس از ۵ سالگی در راستای افزایش بهره‌وری آموزش است خبر خوش برای بازنشستگان | مابه‌التفاوت حقوق فروردین بازنشستگان تأمین‌اجتماعی با حقوق مردادماه ۱۴۰۴ واریز می‌شود پذیرایی از زائران رضوی، زیر ذره‌بین بازرسان بهداشت و سلامت | زائران دهه آخر صفر مراقب گرمازدگی باشند
سرخط خبرها

خاطره‌نگاری از مرحوم داوود فیرحی به مناسبت هفتمین روز درگذشتش

  • کد خبر: ۵۰۰۰۷
  • ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
خاطره‌نگاری از مرحوم داوود فیرحی به مناسبت هفتمین روز درگذشتش
اولین بار در قطار با او صحبت کردم. کلاس درس تمام شده بود و مانند هر هفته سوار قطار در حال برگشت به مشهد بودم. شماره‌اش را یکی از دوستانم وقتی درباره طرح پایان‌نامه‌ام صحبت کردم به من داد. آن روز‌ها اوج قدرت داعش و رونق عملیات‌های انتحاری بود.
محسن موسوی‌زاده | شهرآرانیوز؛ اولین بار در قطار با او صحبت کردم. کلاس درس تمام شده بود و مانند هر هفته سوار قطار در حال برگشت به مشهد بودم. شماره‌اش را یکی از دوستانم وقتی درباره طرح پایان‌نامه‌ام صحبت کردم به من داد. آن روز‌ها اوج قدرت داعش و رونق عملیات‌های انتحاری بود. این‌گونه موضوعات می‌توانست جذاب باشد، به خصوص اینکه اگر سعی می‌کردی ریشه‌های تاریخی این‌گونه عملیات‌ها را بیابی. توی اینترنت جست‌وجو کردم و دیدم داود فیرحی چند مقاله در این باره دارد.
 
پیش از این او را از طریق کتاب «قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام» می‌شناختم. این کتاب که با الهام از روش‌شناسی فوکو و هرمنوتیک گادامر نوشته شده به بررسی مناسبات قدرت و دانش در دوره میانه اسلام پرداخته و چگونگی زایش دانش سیاسی دوره میانه را کاوش می‌کند. بعد‌ها کتاب دوجلدی «فقه و سیاست در ایران معاصر» از او را خواندم. کتـاب مذکـور، از یـک سو در راستای پاسخگویی بـه رابطه دین و دموکراسی و به گفته نویسنده به دنبال «ارزیابی موقعیت دموکراسی در جامعه دینی، با تکیه بر امکانات دانش فقه» است؛ و از سوی دیگر، این مهم را در دستگاه فقه سیاسی به خصوص فقه سیاسی شیعه کاوش می‌کند. از ایـن رو، درصـدد نشـان دادن سـیر تحـول فقـه سیاسـی شـیعه در بحـث حکومـت کـردن و رابطـه آن بـا دموکراسی از مشروطه تـا جمهوری اسلامی‌اسـت. هر چند می‌توان برخی از ریشه‌های جریان‌های رادیکال در ایران دهه ۴۰ و ۵۰ را نیز در همین کتاب دوجلدی یافت. بعد از چند بوق جوابم را داد.
 
آرام و شمرده حرف می‌زد و با دقت به صحبت‌هایم گوش می‌داد. به برخی نظراتم نقد داشت، اما با وجود جایگاه استادی در نقد یک دانشجو به قدری گزیده از کلمات استفاده کرد که بیش از آنچه گفته شد، شیفته نگرش او در برخورد با اندیشه مخالف شدم. هفته بعد که دانشگاه رفتم، متوجه شدم ترم جدید چند جلسه‌ای را با دکتر فیرحی داریم. طرح پایان‌نامه را هر جلسه با او در میان می‌گذاشتم و همچنان به همان روش خود آرام و متین گوش می‌داد و در نهایت با دادن سرنخ‌هایی دریچه جدیدی را به روی من باز می‌کرد.

هر چند در نهایت طرح پایان‌نامه به دلیل مشابهت با پایان‌نامه دیگری مورد پذیرش دانشگاه قرار نگرفت با این حال چند جلسه گفت و شنود با دکترفیرحی چنان تأثیری بر من گذاشت که همچنان آن‌ها را در خودم حس می‌کنم. پرسش محوری، نقادی و در عین حال احترام گذاشتن به دیگری و پرهیز از جدال‌های کلامی بی‌سرانجام و پرده‌دری نکردن در مباحثه از جمله نکته‌های ارزشمندی بود که از او آموختم. برای او حرمت افراد بر پیروزی در جدال‌های علمی مقدم بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->