نژاد دام و طیور بومی ایران در آستانه انقراض | شغل دامداری در خطر است صفرتاصد افزایش حقوق کارگران و کارمندان در سال ۱۴۰۴ ضرب‌الاجل سازمان بازرسی به مدیران ۷ بانک درباره تسهیلات فرزندآوری | بانک‌های سامان، اقتصاد نوین و رسالت دارای بیشترین صف انتظار متقاضی تبعات افزایش قیمت دلار بر دخل‌وخرج کارگران رشد نرخ ارز رسمی چگونه باعث جهش قیمت دلار در بازار آزاد می‌شود؟ سیر صعودی قیمت خودرو، خریداران و فروشندگان را در حالت آماده‌باش قرار داده است (۹ دی ۱۴۰۳) قیمت تخم‌مرغ تا پایان ماه مبارک رمضان، تغییری نخواهد یافت (۹ دی ۱۴۰۳) آخرین قیمت ارز توافقی نیما امروز (۹ دی ۱۴۰۳) چند؟ | دلار توافقی کاهشی شد پیش‌نویس دستورالعمل حدود تراکنش‌های بانکی اشخاص تصویب شد چشم‌انداز آینده بازار سرمایه | زمستان بورس گرم می‌شود؟ دلایل اصلی رشد شارپی قیمت طلا و دلار در بازار چه بود؟ قیمت جدید گوشی موبایل آیفون ۱۵ و ۱۶ در بازار امروز (یکشنبه، ۹ دی ۱۴۰۳) قیمت بنزین سوپر وارداتی به قیمت روز واردات آن بستگی دارد زمان قرعه‌کشی ایران‌خودرو ویژه دی ۱۴۰۳ مشخص شد | برداشت وجوه بلوکه شده از امروز یکشنبه ۹ دی ۱۴۰۳ ۳۲۴ نقض آتش‌بس با لبنان توسط رژیم صهیونیستی پیش بینی قیمت ارز و دلار (یکشنبه ۹ دی ۱۴۰۳) پیش بینی قیمت طلا و سکه (یکشنبه ۹ دی ۱۴۰۳) پیش بینی بورس (یکشنبه ۹ دی ۱۴۰۳)| بازار وارد فاز خنثی می‌شود؟ کاهش مصرف گاز در صنایع، توقف تولید را در پی دارد تأمین گوشت مرغ ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۴ در مشهد و خراسان رضوی کلید خورد (۸ دی ۱۴۰۳) درباره مرحوم مهندس باقر مستوفی، پدر صنعت پتروشیمی ایران | مرد چالش‌های بزرگ ساعات کاری بانک‌ها تا پایان بهمن‌ماه ۱۴۰۳ اعلام شد نقش صادرکنندگان در جهش نرخ ارز چیست؟ بررسی قیمت امروز موبایل (۸ دی ۱۴۰۳) | شیائومی نوت ۱۳ چند؟ افزایش ۲ تا ۴۰ میلیون تومانی قیمت خودرو‌های خارجی (۸ دی ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۸ دی ۱۴۰۳) | سورن پلاس ۸۴۱ میلیون تومان شد برنامه قطعی برق در مشهد تغییر کرد (۸ دی ۱۴۰۳) طلا در مشهد از مرز ۵.۲ میلیون تومان هم عبور کرد (۸ دی ۱۴۰۳) موتور سهام کوچک بازار سرمایه روشن شد | افت ۲۱ هزار واحدی شاخص بورس (۸ دی ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

سود مشارکت در پیش فروش خودرو تغییر نکرده است

  • کد خبر: ۵۰۲۱۶
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
  • ۷
سود مشارکت در پیش فروش خودرو تغییر نکرده است
قیمت خودرو این روز‌ها روند صعودی دارد، اما سود مشارکت در پیش فروش خودرو تغییر نکرده است.

 به گزارش شهرآرانیوز، اردیبهشت ماه امسال بود که شورای رقابت، کمیته خودرو و سازمان حمایت از مصرف کننده برای سر و سامان دادن به بازار خودرو جلسه‌ای برگزار کردند و در آن بنا شد که برای کنترل بازار خودرو و رسیدن خودرو به دست نیازمند واقعی، خودروسازان روش قرعه کشی را پیش بگیرند. بعد از آن شاهد برگزاری مراسم‌های قرعه کشی بودیم که برخی از آن‌ها مربوط به فروش فوق العاده خودرو و برخی به پیش فروش خودرو بر می‌گردد.

 

در فروش فوق العاده موعد تحویل خودرو، ۳ ماه است که فرد باید پس از قرعه کشی مبلغ را به حساب شرکت‌های خودروساز واریز کند. اما روش دیگری که در نظر گرفته اند، پیش فروش خودرو است که در آن فرد پس از قرعه کشی باید مبلغی تعیین شده از سوی خودروساز را به حساب آن شرکت واریز کند و از آنجایی که موعد تحویل اصولا بازه زمانی یک ساله دارد، سودی را برای فرد در نظر می‌گیرند که اصولا این سود بین ۶ تا ۹ درصد است.

 

در شرایطی که تورم در اقتصاد جامعه یکه‌تازی می‌کند و حجم عظیم نقدینگی موجود ارزش پول ملی را روز به روز رو به افول و کاهش سوق می‌دهد، مردم به دنبال حفظ ارزش سرمایه‌های خرد خود هستند، اما در حالی که بازاری همچون بازار مسکن با رشد غیر قابل باوری طی ۲ سال اخیر به شدت به سمت قیمت‌های نجومی حرکت کرده است و سود بانکی پایین‌تر از نرخ تورم سالانه نیز باعث دلسردی مردم از بانک‌ها شده است بسیاری از افراد بازار‌هایی همچون طلا، دلار و طی سال‌های اخیر بازار خودرو را به‌عنوان محل سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند.

 

متأسفانه در سال‌های اخیر نوسانات بازار خودرو و اختلاف فاحش بین قیمت کارخانه و بازار آزاد درحالی‌که بسیاری از خودرو‌ها در بازار باقیمتی بیش از دو برابر قیمت کارخانه خرید و فروش می‌شوند، باعث شده است حضور مردم علاوه بر تقاضای مصرفی به دید سرمایه‌گذاری در این زمینه بسیار گسترده باشد.

 

حالا با تصمیم شورای رقابت خودروسازان می‌توانند هر سه ماه یکبار باتوجه به افزایش نرخ تورم بخشی، قیمت خودرو را افزایش دهند، اما این در حالی است که سود مشارکت در تولید از اولین قرعه کشی تاکنون تغییر نکرده و همان میزان قبل است.

 

رضا شیوا رئیس شورای رقابت، گفت: شورای رقابت با پیش فروش خودرو مخالف است و از پایه نباید این کار انجام شود، اما وزارت صمت مجوز انجام این کار را صادر کرده است و بر سر آن بحث‌هایی وجود دارد.

 

این مقام مسئول تشریح کرد: کسانی که در این مورد شکایت دارند باید به سازمان حمایت از مصرف کننده مراجعه کنند و شکایت خود را بیان کنند.

 

افزایش سود مشارکت در تولید خودرو‌های پیش فروش


مجید باقری قائم مقام گروه خودروسازی سایپامجید باقری قائم مقام فروش گروه خودروسازی سایپا، در خصوص افزایش سود مشارکت در تولید خودرو‌های پیش فروش، گفت: طرح مشارکت در تولید خواهیم داشت با بازه تحویل زمستان که سود مشارکت خواهیم داشت.

 

به گفته این مقام مسئول، اگر بنا باشد سود مشارکت در تولید افزایش یابد باید کمیته خودرو و در اصل وزارت صمت آن را تغییر دهند و خودروسازان نقشی در آن ندارند.

 

امیر حسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو ، در خصوص تاثیرات افزایش سود مشارکت در تولید خودرو، گفت: افت تقاضا در طرح پیش فروش نسبت به طرح فروش فوق العاده را می‌توان این گونه تفسیر کرد که در طرح فروش فوق العاده شاهد حضور گسترده واسطه‌ها و دارندگان سرمایه‌های سرگردان بودیم، اما این اتفاق در پیش‌فروش‌ها رخ نداده و به نظر می‌رسد بیشتر متقاضیانی که در این طرح شرکت کرده‌اند متقاضی واقعی خودرو هستند.

 

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه بخشی از افت تقاضا مربوط به دلالان و واسطه‌هایی است که به دلیل بازه زمانی تحویل خودرو و همچنین مشخص نبودن قیمت نهایی حاضر نشدند در طرح پیش‌فروش خودروسازان مشارکت کنند، گفت: حذف سود مشارکت از جریمه دیرکرد خودرو موجب تردید متقاضیان طرح پیش فروش خودرو از تحویل به موقع خودرو توسط خودرو ساز‌ها شده است.

 

او بیان کرد: با توجه به اینکه قیمت خودرو روند صعودی دارد باید سود مشارکت هم افزایش یابد. در همین زمینه لازم است تا در شیوه ارزیابی جریمه دیرکرد خودروسازان تجدید نظر شود تا از دیرکرد‌های احتمالی و نارضایتی‌های اجتماعی پس از آن جلوگیری شود.

 

متعادل نبودن عرضه و تقاضا در صنعت خودرو

ابوالفضل خلخالی، کارشناس صنعت خودرو  با اشاره به علت افزایش قیمت خودرو طی چند ماه گذشته، گفت: افزایش قیمت خودرو طی چند مدت گذشته به دلایل زیادی رخ داده ست که اصلی‌ترین دلیل آن متعادل نبودن عرضه و تقاضاست.

 

او بیان کرد: متعادل نبودن عرضه و تقاضا به این معنی است که تعداد خودرو در بازار کم و متقاضیان خرید زیاد هستند. قیمت نهایی خودرو را هیچ گاه شورای رقابت و کارخانه نتوانسته اند تعیین کنند، بلکه تعیین نرخ خودرو توسط مردم و در بازار آزاد صورت می‌گیرد.

 

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره سود دهی خودروسازان با افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودرو درب کارخانه، بیان کرد: برای مجموعه‌ای همچون خودروسازی که بهره وری پایینی دارد، افزایش ۱۰ درصدی قیمت برای ایران خودرو و ۲۳ درصدی برای سایپا، رقم چندان سوددهی برای آن‌ها نیست.

 

خلخالی بیان کرد: درست است که خودروسازان این افزایش قیمت را پذیرفته اند، اما در برابر این افزایش، فشار آن را بر زنجیره تامین وارد می‌کنند ادامه این رویه باعث می‌شود که میزان بدهی خودروسازان به زنجیره تامین بیشتر می‌شود و همین امر باعث پوسیدگی و فروپاشی بدنه خودروسازی از پایه خواهد شد.

 

خلخالی در خصوص افزایش بیشتر قیمت خودرو درب کارخانه و جلوگیری از افزایش قیمت در بازار، گفت: در کشور، در شرایطی به سر می‌بریم که اگر ۴۰ درصد هم به قیمت‌ها اضافه شود باز هم نمی‌توان مسائل را مدیریت کرد، البته افزایش قیمت هم راه حل منطقی و درستی نیست بلکه در حقیقت باید ساختار مشکل دار خودروسازی ما به دلیل دولتی بودن و سایر مسائل اصلاح شود.

 

حال با توجه به اینکه در طرح‌های پیش‌فروش ۵۰ درصد از قیمت روز خودرو دریافت می‌شود بازهم باید پرسید که حجم عظیم نقدینگی که در طرح‌های پیش‌فروش البته با موعد تحویل اساساً نامعلوم به‌حساب خودروسازان واریز می‌شود در نهایت چه پروسه‌ای را طی می‌کند، اگر این سرمایه‌ای که در اختیار خودروساز قرار می‌گیرد صرف خرید قطعات شود که نباید خودرو را به قیمت روز به مشتری بفروشند و اگر در جای دیگری سرمایه‌گذاری می‌شود و خودروساز از آن سود می‌برد پس چرا مردم در این سود شریک نباشند!

 

اما وزارت صمت در اینباره مدعی است حذف سود مشارکت از طرح‌های پیش فروش خودروسازان و کاهش نرخ سود طرح‌های مشارکت در تولید با مصوبه هیئت دولت صورت گرفته است و حذف سود مشارکت موجب کاهش نسبی تقاضا سرمایه‌ای خودرو خواهد شد، اما لازم به ذکر است که لحاظ نکردن سود مشارکت با توجه به شرایط تورمی موجود و مجوز خودروسازان برای تغییر قیمت سه ماهه محصولات مسلما باعث تضعیف حقوق خریداران خودرو می‌شود.

 

به هرحال بازار خودرو یکی از بازار‌هایی است که بدون تردید یک طرف آن را شرکت‌های خودروساز و بهتر است بگوییم دولت قرار دارد و حال اگر در مجموعه وزارت صمت و دولت برای سامان بخشی به وضعیت نامطلوب فعلی اهتمامی وجود نداشته باشد نمی‌توان انتظار داشت که قیمت‌ها به حد واقعی خود نزدیک شوند و در این بین نیاز است تا دستگاه‌های نظارتی تمرکز بیشتری بر روی این موضوع داشته باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
رضا ملکی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
0
5
سلام اگه شما ماشین میخواید تحویل بدید نخواستیم چندر قاز شما رو ولی اگه یک ساله هستش ...از خودتون هیچ ارزشی واسه مردم ندارید ولی این وسط ارزش پولمون چی میشه ...از خدا بترسید که همین بلای کرونا به جونتون بیفته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
واقعا گل گفتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
0
0
باتوجه به افزایش قیمت خودروچراسودمشارکت بالا نمی‌رود
ایرج عظیمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
0
0
سلام من ثبت نامم سال 99بود بدون سود مشارکت وتحویلش سال 1400/4/هست آیا افزایش قیمت برا من شامل میشه
چگونه
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
0
1
چگونه بفهمیم که مشمول سود مشارکت هستیم یانه
محدثه
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
0
0
من شهریور ۹۹ پول واریز کردم دی ۱۴۰۰ تحویل میگیرم با سود مشارکت
دقیقا چقد باید پول واریز کنم
مگه سود مشارکت چقده که هی با سود مشارکت داره گرون‌میشه
امیرعلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۱
0
0
سلام کسی میدونه کوییک آر مرحله دوم باید چند واریز کنیم من هفته چهارم بهمن دعوت نامه برام زدن
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->