طنین همتی|شهرآرانیوز، خواسته یا ناخواسته کرونا بر زندگی ما و فعالیتهای اقتصادی ما تأثیر گذاشته، اما شاید در مصیبتهایی که این همهگیری به وجود آورده است، فرصتهایی هم نهفته باشد. رئیس مرکز رشد پارک علم و فناوری خراسان رضوی هم به این نکته اشاره میکند که حالا که کرونا فعالیت کسبوکارهای سنتی را مختل کرده است، میتواند فرصتی برای جوانان باشد که این کسبوکارها را با علم روز و امکاناتی که در بستر فناوری وجود دارد، تلفیق کنند.
علی جاهدی در ادامه یادآور شد: بهعنوان مشاوره توسعه کسبوکارهای آنلاین عرض میکنم کسبوکارهایی که اکنون فعالیت میکنند، هرچه دیرتر به سمت استفاده از ابزارهای آنلاین و بستر اینترنت حرکت کنند، در آینده ضرر خواهند کرد. بهطوریکه وضعیت موجود میطلبد کسبوکار سنتی، فارغ از مسئله کرونا باید به سمت استفاده حداکثری از این فرصتها باشند.
وی ادامه داد: اکنون کرونا بهعنوان فرصتی برای حوزه دیجیتالیشدن کسبوکارهاست و خوشبختانه مشاغل سنتیای که امسال به این سمت حرک کردند، رشد داشتند. اما مشکلاتی زیرساختی از گذشته در فرایند دیجیتالیشدن داشتیم که در نبود آنها، کسبوکار دیجیتال میتوانست رشد چشمگیرتری هم داشته باشد.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: همچنین در کنار کسبوکارهای اینترنتی، امسال کسبوکارهایی ایجاد شدند که کاملا دیجیتالی هستند و از اساس طراحیشان دیجیتالی است. برای مثال فروشگاههای اینترنتی که فقط در بستر اینترنت خدمت ارائه میکنند یا حوزههایی برای ارائه خدمات آموزشی یا خریدوفروش ملک از این قبیل کسبوکارها بوده است که امسال رشد حدود ۴۰ درصدی را تجربه کردند.
این مشاور توسعه کسبوکار در ادامه گفت: متأسفانه انتظار ما این بود که این رشد بیشتر از اینها باشد، اما همزمان با این اتفاق، مسائل و مشکلات اقتصادی کشور هم مزید بر علت شد که توان خریدوفروش مردم را پایین آورد. اما در مجموع کسبوکارهایی که تلاش کردند از فرصت بسترهای آنلاین و روشهای الکترونیکی استفاده کنند، توانستند در این چندماه گذشته به رشد خوبی برسند.
رئیس مرکز رشد پارک علم و فناوری خراسان رضوی یادآور شد: در بحث کسبوکارهای اینترنتی چیزی که ما را از دنیا فاصله داده است، بحث اعتماد مردم است و اینکه چرا ما این اعتماد را نداریم یا نتوانستیم جلب کنیم. دلیلش این است که در کشورهای دیگر قدمت پیدایش کسبوکارهای اینترنتی نسبت به کشور ما بیشتر است. شیوع بیماری کرونا ضرورت ایجاد این نوع کسبوکارها و فرهنگ استفاده از خریدهای اینترنتی را برای ما فراهم کرد، درحالیکه در کشورهای دیگر این کسبوکارها در بستر اینترنت سابقهای بسیار طولانی دارند.
این مدرس دانشگاه افزود: برای مثال دیجیکالا و تاکسیهای اینترنتی که ۲ نوع کسبوکار موفق بودهاند، توانستهاند فرهنگ استفاده از این بستر را فراهم کنند، بهطوریکه اگر در بخشهای دیگر هم مثالهای موفقی مثل دیجیکالا و اسنپ و... ایجاد میشد و مردم فرهنگ استفاده از آن را پیدا میکردند، قطعا کسبوکارهایی که در این حوزه میآیند، بهتر رشد میکردند و بر اعتماد مردم تأثیرگذارتر بودند.
وی تأکید کرد: جدا از اینکه این روند با تأخیر در کشور ما شکل گرفته است، در این برهه زمان بحث قوت و ضعف در حوزه دیجیتال مارکتینگ و کسبوکار الکترونیک نیست. ما درحال گذر از فرایند رشد فرهنگ استفاده از ابزارهای آنلاین چه در کسبوکارها و چه در استفاده شخصی هستیم.
جاهدی تأکید کرد: کشورهای دیگر در زمان شیوع کرونا بهدلیل اینکه بسترسازیشان قدیمیتر است، موفقتر عمل کردند، اما متأسفانه بهدلیل اینکه ما فرهنگ استفاده از این شکل کسبوکار را ایجاد نکردیم و زیرساختهای آن کامل و قوی نیست، رشد کمتری شاهد بودیم. خود کسبوکارها وقتی ببینند کسبوکارهای دیجیتال از همه زوایا فروششان موفق است، آنها هم ترغیب میشوند.
رئیس مرکز رشد پارک علم و فناوری خراسان رضوی در ادامه تصریح کرد: از ظرفیتها و معایب کشور در این حوزه تحریمها هستند که مردم ایران با آن درگیرند، یعنی بخشی از خدمات از سوی سایر کشورها بر روی ایران بسته شده و بخشی دیگر از خدمات بر اساس سیاستهای داخلی ما محدود شده است، اما در هر صورت بخشی از خدماتی که در دنیا بهوجود آمده است و استفاده میشود، در دسترس ما نیست و این فرصتی برای کارآفرینان و علاقهمندانی است که مشابه این خدمات پرکاربرد را در کشورمان طراحی کنند که دیجیکالا و آپارات و... مثالهایی از همین جنس است و بهدلیل آنکه مردم نتوانستند از نمونههای خارجی آن استفاده کنند، فرصتی برای این کارآفرینان بهوجود آورد.