وزیر اقتصاد: گزارشی از عادی‌سازی پرونده ایران در FATF به رئیس‌جمهور ارائه کردم درآمد ۶ هزار میلیارد تومانی اینفلوئنسر‌های ایرانی اینستاگرام بسته ۱۷ اقدام بورس برای رشد بازار تا پایان ۱۴۰۳ آخرین وضعیت تولید گاز برای زمستان ۱۴۰۳ پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه فردا یکشنبه (۱۵ مهر ۱۴۰۳) هواپیمایی امارات استفاده از «پیجر» را ممنوع کرد ۳ آزمون کشوری توسط سازمان سنجش ۲۰ مهرماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود به‌زودی قیمت خرید تضمینی برنج ابلاغ می‌شود بازگشت دوباره تالار مجازی بورس (۱۴ مهر ۱۴۰۳) آیا زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص شد؟ کود‌های کشاورزی بر اساس الگوی کشت شهرستان‌های خراسان رضوی توزیع می‌شود بسیاری از کارگاه‌های مشاغل سخت و زیان‌آور مشمول طرح طبقه‌بندی نیستند قیمت رسمی ۲۰ قلم کالای اساسی اعلام شد برداشت زعفران از مناطق سردسیر خراسان رضوی آغاز شد | هنوز زعفران نوبرانه به بازار عرضه نشده است درخواست جامعه کارگری از مجلس: هرچه سریع‌تر تحقیق در خصوص اموال سازمان تأمین اجتماعی را آغاز کنید پیش‌بینی حجم و نرخ رشد نقدینگی تا پایان سال ۱۴۰۳ ادامه فشار عرضه کنندگان در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۴ مهر ۱۴۰۳) فرونشست در کمین ۳۵۹ دشت کشور شرایط فروش اقساطی X ۵۵ پرو مدیران خودرو با اقساط بلندمدت از امروز (۱۴ مهر ۱۴۰۳) + جزئیات نوسازی ۸ هزار ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سال ۱۴۰۲ | اسقاط بیش از ۱۶۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۳ یک پیش‌بینی دیگر از آینده قیمت ارز (۱۴ مهر ۱۴۰۳) «در صورت افزایش حقوق کارگران، کارفرما‌ها کارگران مازاد را اخراج خواهند کرد» یک نظریه اشتباه است با کمتر از ۲۰ میلیون تومان می‌توان گوشی آیفون خرید؟ (۱۴ مهر ۱۴۰۳) توقیف بیش از ۲۰۰ هزار پاکت زعفران تقلبی در چاپخانه‌های مشهد ۹۶ میلیارد دلار فرصت انرژی در کشور از دست رفت
سرخط خبرها

بی‌‌ثباتی اقتصادی دلیل عمده تنوع قیمت لوازم یدکی خودرو در بازار

  • کد خبر: ۵۰۸۷۲
  • ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
بی‌‌ثباتی اقتصادی دلیل عمده تنوع قیمت لوازم یدکی خودرو در بازار
رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو در مشهد گفت: بی‌ثباتی اقتصادی باعث شده است قیمت‌های متفاوتی در بازار لوازم یدکی شاهد باشیم.

طنین همتی|شهرآرانیوز، اگر گذرمان به بازار لوازم یدکی خودرو بیفتد و افزایش قیمت نجومی اجناس را هم از سال گذشته تاکنون موضوعی حل‌شده و تکراری بدانیم، شاهد تفاوت قیمتی در اجناس مشابه هستیم که علت را از رئیس اتحادیه لوازم یدکی مشهد پرسیدیم.

به‌گفته اردکانی تفاوت قیمت‌ها به نوع جنس بستگی دارد. شما اگر در واحدهای صنفی شهر هم بچرخید، 2 مغازه هم‌قیمت پیدا نمی‌کنید که آن هم به‌دلیل زمان‌های خرید جنس است؛ خرید یک ماه گذشته با خرید اکنون کلی تفاوت قیمت دارد و مسلما در قیمت فروش آن و عرضه آن به مشتری هم تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این تنوع لوازم یدکی در بازار خودرو بسیار زیاد است و این بازار مثل بازار طلا نیست که قیمتش مشخص باشد.


رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو در ادامه افزود: فروشندگان مجازند درصد سود مجاز خود را بر روی جنس اضافه و آن را عرضه کنند، اما این تفاوت قیمت در نوع خرید و زمان خرید فروشنده با فرض بر اینکه حتی برندهایشان هم یکی باشد، به وجود می‌آید.
وی در پاسخ به اینکه آیا فروشندگان نباید سود خود را براساس فاکتور خرید اعمال کنند و نه براساس قیمت روز، یادآور شد: از لحاظ قانونی این تخلف و گران‌فروشی است، اما بخشی از این تفاوت قیمت‌هایی را که در بازار لوازم یدکی شاهدیم، به‌دلیل زمان خرید و بی‌ثباتی اقتصادی در این حوزه است.


اردکانی با بیان اینکه متأسفانه چون اقتصاد ثبات ندارد، هم مصرف‌کننده و هم فروشنده که با رکود مواجه می‌شود، هر 2 متضررند، تصریح کرد: ما با رکود بازار لوازم یدکی خودرو روبه‌رو شدیم که شیوع کرونا و نبود زائر و مسافر دلیل عمده آن است. اقتصاد مشهد براساس ورود زائر پایه‌گذاری شده و در این یک‌سال میزان ورود مسافر کاهش چشمگیری داشته و تأثیر خود را در این بازار هم گذاشته است. شیوع کرونا باعث شد بازار شب عید و بازار بعد از عید به‌دلیل تعطیلی‌ها و‌ محدودیت‌ها از دست برود و بیشتر واحدهای صنفی به‌دلیل اجاره‌بهای مغازه مجبور به تعطیلی شوند.


رئیس اتحادیه لوازم یدکی مشهد درباره رعایت نرخ‌نامه‌ها در واحدهای صنفی یادآور شد: واحدهای صنفی موظف به رعایت نرخ‌نامه‌ها هستند. اما متأسفانه گرانی اجناس، رعایت نرخ‌نامه‌ها را سخت کرده است. برای مثال یک سر سیلندر پژو را که 3 میلیون تومان خریده می‌شود، اگر طبق قیمت مصوب با ۱۵درصد سود در نظر بگیریم، چیزی حدود ۳میلیون و ۴۰۰هزار تومان می‌شود؛ اما به‌دلیل اینکه بازار کشش ندارد، فروشنده حتی آن را زیر قیمت مصوب هم می‌فروشد و بر همین اساس نرخ‌نامه و رعایت آن در قیمت‌های بالا اصلا وجود ندارد و کسی خرید نمی‌کند.


اردکانی درباره افزایش قیمت نجومی اجناس ایرانی اضافه کرد: اجناس ایرانی هم به‌نوعی ارزبری دارد؛ بعضی قطعات به مواد اولیه‌ای نیاز دارد که در ایران تولید نمی‌شود. حتی در بعضی مواد اولیه که در داخل داریم هم شاهد افزایش چندبرابری بودیم. برای مثال دیاق سپر پراید که قبل سال ۱۲۰هزار تومان بود، به‌دلیل افزایش قیمت فولاد در ایران اکنون ۲۶۰هزار تومان فروخته می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->