محمدناصر حقخواه | شهرآرانیوز؛ حضور و فعالیت شرکتهای تاکسیاینترنتی در فضای مجازی، مدتهاست که محدود شده است به جستوجوی نام شرکت در فضای توئیتر و اینستاگرام و کامنت گذاشتن پای توئیت و پست مشتریان ناراضی.
یک روز رشته توئیتی از برخورد یک راننده با مسافر و زدوخورد و پیاده کردن او بین راه منتشر میشود و ادمینهای شرکت مربوط، ضمن عذرخواهی و اعلام تعلیق راننده، قول رسیدگی میدهند. یکبار هم اصرار رانندهای به ماسک نزدن یا بوی بد و شرایط نامناسب ماشین یا مزاحمتهای او باعث میشود که ادمین صفحه زیر پست شکایتآمیز مشتری، با او همکلام شود و خانم یا آقای ناراضی را به آرامش فرابخواند و قول رسیدگی زود به مشکل را بدهد.
وقوع این اتفاقات، زشت و ناپسند است، اما نکته مثبت در این بین، مسئولیتپذیری و عذرخواهی درست و بهموقع این شرکتهاست. احترامی که البته بهعلت رقابت بین دو شرکت اصلی در این حوزه و مسئله مهم اعتبار برند و گستردگی این دو شرکت به اندازه یک کشور و مشتریان میلیونی، اتفاق میافتد، زیرا در غیر این صورت، ترند شدن یک هشتگ «نه به فلان شرکت» کافی است تا مشکلات زیادی برای کسبوکار آنان رقم بخورد.
اما اصولا چنین برخوردهایی در بسیاری از مشاغل و کسبوکارهای دیگر دیده نمیشود و معمولا آن کس که خدمت یا کالایی را میفروشد، بهجای خدمتگزار دانستن، خود را از مشتری یا خدمتگیرنده طلبکار میداند و این دست برخورد شرکتهای تاکسیاینترنتی را میتوان حرکتی رو به جلو دانست.
اما بهتازگی نام یکی از این شرکتهای تاکسیاینترنتی نه بهعلت رفتار غلط راننده یا برخورد نامناسب اپراتور یا حتی اعتصاب رانندگان که بهدلیل انتشار صوت مکالمهای بین یکی از رانندگان و اپراتور این شرکت، سر زبانها افتاده است؛ مکالمهای که در آن آقای راننده از پشتیبان شرکت میخواهد که هزینه سفر مسافر آخرش را به حساب او برگرداند و اعلام میکند که هیچوقت از پرستاران کرونایی، کرایه نمیگیرد و اینبار هم این خانم آنلاین پرداخت کرده و نتوانسته است هزینه را برگرداند.
این مکالمه کوتاه که بهسرعت و وسعت زیادی در فضای مجازی پخش شد، پیش از هر چیز، احساسات عده زیادی از کاربران را رقیق کرد و آنان از بلندی طبع و بزرگواری این راننده تاکسی حرف زدند. عدهای با بازنشر آن در صفحه شخصی خود، تلاش کردند که دیگران هم آن را بشنوند و این حال خوب را بهنوعی منتقل کنند.
البته بعضی هم آن را نوعی حرکت تبلیغی دانستهاند تا به این وسیله، نام شرکت سر زبانها بیفتد. هرچند اغلب واکنشها به این مسئله مثبت بوده است، مطلبی با عنوان «کراهت پنهان، پشت سیر مهربانی و مدافع سلامت» با انتقاد شدید از انتشار این صوت، آن را تقلبی و تبلیغاتی خوانده است و در ادامه به انتقاد از این شرکتها پرداخته است. در پاسخ به این مطلب، عدهای آن را تایید کردهاند و دیگرانی هم از این سیاه دیدن مطلق، انتقاد کردهاند.
مثلا یکی از کاربران نوشته است: «نمیدونم چرا دوست داریم همیشه منفی و سیاه نگاه کنیم؟ خواهر من، پشتیبانی یکی از این شرکتهاست و هرچند همیشه اتفاقات منفی پخش میشه، اما اتفاقات مثبت مثل این هم زیاد داشته.»
یکی دیگر از کاربران هم نوشته است که: «این متن بیشتر از انتقاد از این حرکت، انتقاد به این شرکتهاست که میتونه درست باشه، اما نه به بهانه این کار خوب!» یک نفر هم طور دیگری به ماجرا نگاه کرده و نوشته است: «حتی اگر بهعنوان تبلیغ برند از این گفتگو استفاده شده، دلیل بر تقلبی بودن این صدا نیست».
حتما کسبوکار در شرکتهای تاکسیاینترنتی مثل همه کسبوکارهای مجازی و غیرمجازی، منتقدانی دارد و حتما استفاده از احساسات افراد برای تبلیغ، کار ناشایستی است، اما حرکت بزرگوارانه یک راننده تاکسی را در این شرایط اقتصادی که لحن و چینش کلمات و مکالمهاش با اپراتور بهوضوح تقلبی نیست، میتوان با نیت مثبت و البته به قصد انتشار و تبلیغ یک کار خوب نگاه کرد، نه با عینک بدبینی و توهم تقلب.