وزیر اقتصاد: گزارشی از عادی‌سازی پرونده ایران در FATF به رئیس‌جمهور ارائه کردم درآمد ۶ هزار میلیارد تومانی اینفلوئنسر‌های ایرانی اینستاگرام بسته ۱۷ اقدام بورس برای رشد بازار تا پایان ۱۴۰۳ آخرین وضعیت تولید گاز برای زمستان ۱۴۰۳ پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه فردا یکشنبه (۱۵ مهر ۱۴۰۳) هواپیمایی امارات استفاده از «پیجر» را ممنوع کرد ۳ آزمون کشوری توسط سازمان سنجش ۲۰ مهرماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود به‌زودی قیمت خرید تضمینی برنج ابلاغ می‌شود بازگشت دوباره تالار مجازی بورس (۱۴ مهر ۱۴۰۳) آیا زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص شد؟ کود‌های کشاورزی بر اساس الگوی کشت شهرستان‌های خراسان رضوی توزیع می‌شود بسیاری از کارگاه‌های مشاغل سخت و زیان‌آور مشمول طرح طبقه‌بندی نیستند قیمت رسمی ۲۰ قلم کالای اساسی اعلام شد برداشت زعفران از مناطق سردسیر خراسان رضوی آغاز شد | هنوز زعفران نوبرانه به بازار عرضه نشده است درخواست جامعه کارگری از مجلس: هرچه سریع‌تر تحقیق در خصوص اموال سازمان تأمین اجتماعی را آغاز کنید پیش‌بینی حجم و نرخ رشد نقدینگی تا پایان سال ۱۴۰۳ ادامه فشار عرضه کنندگان در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۴ مهر ۱۴۰۳) فرونشست در کمین ۳۵۹ دشت کشور شرایط فروش اقساطی X ۵۵ پرو مدیران خودرو با اقساط بلندمدت از امروز (۱۴ مهر ۱۴۰۳) + جزئیات نوسازی ۸ هزار ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سال ۱۴۰۲ | اسقاط بیش از ۱۶۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۳ یک پیش‌بینی دیگر از آینده قیمت ارز (۱۴ مهر ۱۴۰۳) «در صورت افزایش حقوق کارگران، کارفرما‌ها کارگران مازاد را اخراج خواهند کرد» یک نظریه اشتباه است با کمتر از ۲۰ میلیون تومان می‌توان گوشی آیفون خرید؟ (۱۴ مهر ۱۴۰۳) توقیف بیش از ۲۰۰ هزار پاکت زعفران تقلبی در چاپخانه‌های مشهد ۹۶ میلیارد دلار فرصت انرژی در کشور از دست رفت آیا سهام عدالت به جاماندگان تعلق می‌گیرد؟ (۱۴ مهر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

برنامه قانون جدید برای چک‌های بی محل چیست؟

  • کد خبر: ۵۵۲۳۲
  • ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰
برنامه قانون جدید برای چک‌های بی محل چیست؟
در قانون جدید چک محدویت‌های بیشتر و شدیدتری برای دارندگان چک‌های برگشتی درنظر گرفته شده‌ است به گونه‌ای که برای متقاضیان دسته‌ چک بر اساس عملکرد اقتصادی و مالی آن‌ها یک سقف اعتباری مجاز تعیین و هر دفعه که صادرکننده چک از دسته‌چک خود استفاده کند، از سقف اعتباری وی کم می‌شود.
به گزارش شهرآرانیوز، نگاهی به آمار‌ها نشان می‌دهد که در بهار سال ۱۳۹۵، چک برگشتی پنجمین مانع جدی فضای کسب‌وکار از نظر بنگاه‌های اقتصادی بوده که این عامل در نهایت با افزایش ریسک و معاملات و ناامنی در فضای کسب‌وکار، مانع رونق تولید و اشتغالزایی شده است.

برای رفع این عامل مخرب، قانون چک با اشکالات قانونی که داشت در چندین مرحله مورد اصلاح قرار گرفت که آخرین اصلاح قانون چک به سال ۱۳۹۷ برمی‌گردد و توسط کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس و با همکاری نمایندگان شبکه بانکی کشور، مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفت و در نهایت ۱۳ آبان ماه همان سال به تصویب نهایی رسید.

پس از ابلاغ این قانون تاکنون بخشی از آن به صورت تدریجی اجرا شده و بخش دیگر نیز در حال اجراست که مسئولان بانک مرکزی یکی از ثمرات اجرای قانون جدید را در این می‌دانند که در انتهای سال ۱۳۹۶، نسبت تعداد چک‌های برگشتی به‌کل چک‌ها ۱۵.۴ درصد برآورد شده بود که به تازگی با اجرای بخش‌هایی از قانون جدید، این نسبت به ۸.۳ درصد کاهش یافته است.

از نظر مبلغ نیز، نسبت مبلغی چک‌های برگشتی به مبلغ کل چک‌ها از ۲۱.۵ درصد در سال ۱۳۹۶، با اجرای بخشی از قانون جدید به ۹.۹ درصد رسیده است.

از سوی دیگر، بررسی قانون جدید بیانگر این است که تمرکز آن بر اعتبار و شفافیت در صدور و وصول چک‌ها است و برای رسیدن به این هدف، یکی اقدامات درنظر گرفته در این قانون این است که محرومیت‌ها و محدودیت‌های بیشتر و شدیدتری برای دارندگان چک‌های برگشتی تعیین کرده است.

همچنین، قانون جدید برای اعتبار سنجی متقاضیان دسته‌چک، «سقف اعتباری مجاز» تعیین کرده است که در این راستا از گزارش‌های اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری استفاده خواهد شد.

به این ترتیب که برای متقاضیان دسته‌چک بر اساس عملکرد اقتصادی و مالی آن‌ها یک سقف اعتباری مجاز تعیین و هر دفعه که صادرکننده چک از دسته‌چک خود استفاده کند، از سقف اعتباری وی کم می‌شود.

در آخر لازم به ذکر است که طبق اعلام مسئولان بانک مرکزی هنوز این مسئله در کمیته‌های تخصصی این بانک در حال بررسی است و نحوه عملکرد آن در زمان مقتضی اطلاع‌رسانی می‌شود.
 
 
 
منبع:ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->