شناسایی ۱۳۰ نفر جهت دریافت نشان مشهد الرضا(ع) منصوریان: فلسلفه نشان مشهد الرضا (ع)، مردمی بودن آن است شهردار مشهد مقدس: نشان مشهدالرضا (ع) در تاریخ به یادگار خواهد ماند تاریخ‌گردی ۹۰ ساله در خیابان دانشگاه مشهد ثبت‌نام بیش از ۲۲۰۰ نفر برای عضویت در شورای اجتماعی محلات مشهد | احتمال تمدید مهلت نام‌نویسی از ماجرای نهر قدیمی منطقه تا مشکل ساخت وساز، در ملاقات مردمی شهردار منطقه  ۷  مشهد دستاورد‌های کلان مدیریت شهری مشهد در حوزه‌های زیرساختی حمل‌ونقل شهری آیین تودیع و معارفه فرماندار مشهد برگزار شد | قدردانی از «داوری»، آرزوی موفقیت برای «حسینی» + فیلم سرویس دهی رایگان متروی مشهد در روز‌های ۹ و ۱۰ دی ماه ۱۴۰۳ اعزام بیش از ۱۰۰ هزار نیروی کارگری به پروژه‌های شخصی، در ایست‌کار‌های مشهد توسعه کرامت‌محور در حوزه عمران و حمل‌ونقل شهر برگزاری دومین دوره مراسم «نشان مشهدالرضا(ع)» در روز ۱۰ دی | مشهد پیشتاز الگوسازی و تکریم نخبگان رویداد نشان مشهدالرضا(ع)، فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های علمی مشهد هوای کلانشهر مشهد همچنان آلوده است (۸ دی ۱۴۰۳) پیشکسوتان عرصه‌های مختلف مشهد باید در رویداد نشان مشهد الرضا (ع) تجلیل شوند واقعه ۱۰ دیماه مشهد برای تشکیل حکومت اسلامی اتفاق افتاد مراسم بزرگداشت شهدای دهم دی ماه مشهد برگزار شد + ویدئو روز‌های یادآور حماسه‌های مردم مشهد باید در فضای اجتماعی شهر مورد توجه قرار بگیرد «مردمی بودن» موضوع اصلی نشان مشهدالرضا (ع) است | نسل جوان با خلاء الگو‌ها مواجه است
سرخط خبرها

حمایت از حقوق مصرف‌کننده با بازنگری فرآیند‌های تولید و تمرکز بر زنجیره ارزش

  • کد خبر: ۶۰۱۷۵
  • ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
حمایت از حقوق مصرف‌کننده با بازنگری فرآیند‌های تولید و تمرکز بر زنجیره ارزش
رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای اسلامی شهر مشهد لازمه تحقق اهداف حمایت از مصرف کنندگان را بازنگری فرآیند‌های تولید و تمرکز برزنجیره ارزش عنوان کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدحسین ودیعی که به مناسبت روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان در نشست فعالان عرصه تولید سخن می‌گفت معیار‌های رضایت مصرف کننده را در سه معیار قیمت، کیفیت و کارکرد کالا‌ها وخدمات، تحت عنوان «مثلث بقا» دسته بندی کرد و گفت: هرچند رعایت جنبه‌های کیفی از مهمترین دلایل جلب رضایت مشتری است و برای مصرف کننده نهایی بسیار مهم است که در کالا‌های مصرفی و بویژه کالا‌های سرمایه‌ای، تا چه مدت می‌تواند از کالا بدون نیاز به تعمیر استفاده کند، اما امروزه بحث قیمت اهمیت فراوانی پیدا کرده چرا که اقشار مختلف مردم در اثر رشد تورم و تنگنا‌هایی که نظام تولیدی با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند با کاهش قدرت خرید مواجه شده و در مثلث بقا قیمت دو ضلع دیگر را تحت تاثیر داده است.


وی با تاکید بر اینکه در عصر حاضر در فرایند‌های تولیدی و فضای کسب و کار تحولات ژرفی ویژگی در دنیا رخ داده است، افزود: نهاد‌های و سازمان‌های مختلفی در کشور نقش نظارت و کنترل بازار را با هدف حمایت از مصرف‌کننده بر عهده دارند واگر به این تحولات توجه نکنیم وبه آن سمت نرویم کارایی واثربخشی ابزار‌های کنترل و نظارت کاهش خواهد یافت.

 

به گفته ودیعی، تحولات جدید سبب شده تولیدکنندگان به فکر بهینه سازی عوامل و مراحل تولید باشند تا بتوانند کالا را با قیمت مناسب به مصرف کننده برسانند. این تحولات با بهره‌گیری از تکنولوژی روز، فرایند تولید را تحت تاثیر قرار داده و با تمرکز بر زنجیره تامین وزنجیره ارزش و استفاده از فناوری اطلاعات و تئوری محدودیت‌ها و... کمک می‌کند بتوانیم حقوق مصرف کننده را بهتر رعایت کنیم.

 

وی ادامه داد: تمرکز بر زنجیره ارزش و زنجیره تامین در شرکت‌های بزرگ دنیا تحولات شگرفی را سبب شده و ما از این پیشرفت‌ها کم نصیبیم. امروزه در کشور‌های توسعه یافته بسیاری از تولیدکنندگان محصول نهایی با تولید کنندگان مواد اولیه شریک شده اند تا با شراکت در سود بتوانند قیمت تمام شده محصول نهایی را کاهش دهند، اما در کشور ما این دو بخش گاهی با هم رقیبند و عموما پیشرفت یک بخش سبب فشار به بخش دیگر می‌شود.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: در زنجیره ارزش مطالعات زیادی انجام شده و فعالیت‌های زائد و موازی و بدون ارزش افزوده حذف شده‌اند. فروشگاه‌های بدون فروشنده یا نظام‌های توزیع جدید موجب کاهش بهای تمام شده می‌شود و فناوری اطلاعات سبب کوتاه شدن فرآیند‌ها شده است.

 

وی افزود: متاسفانه بهای تمام شده کالا عموما شامل برخی هزینه‌هایی است که سبب ارزش افزوده نمی‌شود، اما تولیدکننده ناچار به دریافت آن از مشتری است. این مشکلات فشار بیشتر به مصرف تحمیل می‌کند.

 

ودیعی تاکید کرد: دوام آوردن در عرصه تولید با انبوه مشکلات موجود، عشق و علاقه وافری می‌طلبد و زحمات تولیدکنندگان کشور قابل تقدیر است.

 

حمایت مدیریت شهری از مصرف‌کننده

عضو شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه در کشور ما نهاد‌ها و سازمان‌های مختلفی با دغدغه حمایت از مردم و مصرف‌کنندگان اقدامات و وظایف کنترلی و نظارتی بر عهده دارند، گفت: مدیریت شهری مشهد هم گام‌هایی برای بهبود شرایط بازار برداشته و با این هدف ماموریت‌هایی برای سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری تعیین کرده تا بطور عملی به این حوزه و بهبود شرایط قیمت گذاری و رعایت بیشتر حقوق مصرف کننده کمک کرده باشد.

 

وی با اشاره به ماموریت‌های این سازمان در باب ایجاد و بهره برداری از بازار‌های میوه و تره بار و ارزاق عمومی شهروندان و همچنین نظارت بر عملکرد آن‌ها اضافه کرد: هدف اساسی این فروشگاه‌ها و بازارها، تامین مایحتاج عمومی شهروندان و تسهیل شرایط خرید و معیشت اقشار مختلف بوده و برخلاف تصور برخی مبنی بر درآمد‌های هنگفت شهرداری از محل این بازارها، به گواه آمار و ارقام و با توجه به حساسیتی که شخصا روی بودجه‌ها شهرداری و سازمان‌های وابسته از جمله سازمان ساماندهی مشاغل و میادین دارم و با دقت وحساسیت تمام اجزای هزینه و درآمد را بررسی می‌کنیم، عرض می‌کنم درآمد و هزینه شهرداری از محل این بازار‌ها تقریبا در نقطه سربه سر است. هیچ امکانی که بتوان از مازاد درآمد بازار‌ها برای سایر مصارف شهر استفاده کرد وجود نداشته و هدف اصلی شهرداری تسهیلگری و حمایت از حقوق مصرف کننده است.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->