آیا ادارات استان قم فردا دوشنبه (۱۸ تیر ۱۴۰۳) تعطیل است؟ آیا قاتلان استخدام شده، ‌قاتلان سریالی هستند؟ حکم قصاص برای مامور پلیس صادر شد | شلیک مرگبار به متهم فراری نمک دریا دارای ناخالصی‌های سرطان‌زاست| آلودگی نمک‌های رنگی و سنتی به فلزات سنگین جنایت تکان‌دهنده با رویای مهاجرت از کشور ربودن زن جوان به بهانه ازدواج در تهران پلمب دو سالن زیبایی بدلیل تداخل پزشکی در مشهد(۱۷تیر ۱۴۰۳) مجازات حبس برای قاچاقچیان عروس دشت‌های ایران آیا ادارات استان یزد پنجشنبه‌ها تعطیل است؟ ۸۳ فقره سرقت از مجتمع‌های مسکونی در غرب مشهد رمزگشایی شد (۱۷ تیر ۱۴۰۳) کشف ۳۵۰۰ عدد قرص غیرمجاز از یک واحد صنفی متخلف در مشهد نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۳ چه زمانی اعلام می‌شود؟ اسامی پذیرفته‌شدگان آزمون آموزگار ابتدایی و استثنایی ۱۴۰۳ اعلام شد + جزئیات دستگیری اعضای باند لیلا در لانه سیاه توسط پلیس مشهد + عکس طوفان گرد و خاک در ۱۲ استان کشور (۱۷ تیر ۱۴۰۳) کارت ورود به جلسه مرحله دوم آزمون سراسری توزیع شد (۱۷ تیر ۱۴۰۳) عواملی که ممکن است به ریه‌های ما آسیب بزنند جزئیات دستورالعمل بهداشتی وزارت بهداشت برای ایام محرم | نظارت مستمر بر پخت و توزیع نذورات کدام افراد به تب دنگی مبتلا می‌شوند؟ | پشه آئدس از این بو‌ها خوشش نمی‌آید پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (یکشنبه، ١٧ تیر ١۴٠٣) | تداوم وزش باد در استان
سرخط خبرها

اين فرصت را قدر بدانيم(٢)

  • کد خبر: ۶۲۶۶۶
  • ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۰
اين فرصت را قدر بدانيم(٢)
حجت الاسلام محمدرضا زائری - پژوهشگر دینی

آيا ما در ايران چيزي داريم كه بدون تكيه به زبان فارسي يا بدون انحصار به قوميتي خاص، جامع حركت هاي نمايشي و موسيقي باشد و بتوان آن را به عنوان يك عنصر جذاب براي معرفي فرهنگ و تمدن و هويت ايراني عرضه كرد؟

 

پاسخ به اين پرسش از جهات گوناگون اهميت دارد، چه از منظر مديريت فرهنگي يا اقتصاد فرهنگ و چه از زاويه مطالعات مردم شناسي و جامعه شناسي.


اين پرسش با مشاهده نمونه هاي ديگر در كشورهاي مختلف و بهره برداري هاي اقتصادي و تبليغاتي از آنها - چه در رسانه و چه در ميدان جذب گردشگر - همچنان در ذهنم تكرار مي شد.


پاسخ اين سؤال را شبي دريافتم كه گروه جوانمردان ايران زمين در برنامه عصر جديد حضور داشت و اعضاي آن از شهرهاي مختلف نمايشي خيره كننده و جذاب ارائه كردند.


با ورزش زورخانه اي از كودكي آشنا بودم و گرچه خود ورزشكار نشدم، اما هميشه در زورخانه ها يا تصاوير سينمايي و تلويزيوني ابعاد مختلف و خصوصيات اين ورزش را دنبال مي كردم و مي شناختم.


يكبار با پدرم به زورخانه اي در بندرعباس رفته بودم و در همان سالها هم يكي از بستگان در حياط خود زورخانه اي مفصل ساخته بود و زماني كه به كرمان مي رسيديم با بچه هاي خانواده آنجا بازي و تمرين مي كرديم.


به ياد روزي افتادم كه پسر پنج، شش ساله يكي از بستگان از بازديد زورخانه برگشته بود و با شوقي كودكانه مي پرسيد: آيا مي دانيد تخته شنا نماد چيست؟ مي دانيد ميل زورخانه نماد چيست؟ و همين طور توضيح مي داد كه اين نماد شمشير است و آن نماد سپر و اين نماد تير و كمان!


تصور كنيد مدرسه اي كه آن روز بچه ها را براي بازديدي كوتاه به زورخانه برده، در مدرسه زورخانه و گودي داشته باشد و دانش آموزان هر روز يا هر هفته بتوانند اين مفاهيم را در حين تمرين به خاطر بسپارند و الگوهايي چون پورياي ولي را سرمشق خود سازند و آداب اخلاقي و حرمتهاي رفتاري را بياموزند.


ورزش زورخانه اي ايران كه امروز به مرور كمال يافته و به اوج خود رسيده جامع جهات گوناگوني از عناصر بصري و موسيقي است و در تمام كشور از شمال تا جنوب فراگيري و گسترش دارد.


هم مضامين معرفتي كه مرشد زورخانه در توحيد و تحميد بيان مي كند و هم آداب و آيين هايي كه در حفظ حرمت پيش كسوتها و ارزش گود زورخانه و هدف غايي از اين تمرينها بيان مي شود، همه درس آموز و تربيت كننده است.


شايد به سختي بتوان يك اجرا و پرفورمنس جمعي را پيدا كرد كه جامع همه اين خصوصيت ها باشد و بشود آن را براي معرفي ظرفيت فرهنگي و انتقال ارزشهاي تمدن و هويت اسلامي ايران به همگان معرفي كرد.


كاش قدر اين فرصت را بدانيم و براي تقويت و توسعه اين ورزش بومي -چه در مدارس و حوزه مخاطبان داخلي و چه براي جذب گردشگران خارجي - بكوشيم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->