سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

هویت‌های متصل به شهر

  • کد خبر: ۶۵۶۳
  • ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
هویت‌های متصل به شهر
روستاها وحاشیه‌هایی که در چند دهه اخیر به بخشی از مشهد تبدیل شدند

سعید جلائیان - با افزوده شدن روستاها و شهرک‌های جدید به محدوده‌ شهر مشهد هر سال شاهد بیشتر شدن مساحت شهرمان هستیم. با توجه به پیرامونی بودن منطقه7 نیز همچون مناطق پیرامونی دیگر شهر در سال‌های اخیر بارها به مساحتش افزوده شده است و نام‌هایی که تا دیروز آن‌ها را شهرک یا روستایی بیرون از محدوده‌ شهری می‌دانستیم با همان نام‌ها یا اسامی جدید به محلات شهر مشهد افزوده شده است.


طرق اصیل و با قدمت
شهرک طرق را می‌توان از محلات مطرح افزوده شده به شهر مشهد دانست. قدمت طرق به پیش از قرن هشتم هجری بازمی‌گردد. این شهرک بالاخره در سال 76 به محدوده‌ شهری مشهد افزوده شد. پس از پیوستن طرق به مشهد رفته رفته جمعیت شهرک به دلایل متعددی همچون استقرار مهاجران ایرانی و افغانستانی در آن افزوده شد و در همین سال‌های اخیر نیز به دلیل افزایش قیمت مسکن بسیاری از شهروندان محلات مختلف مشهد زندگی در این شهرک را برگزیدند. شاهد این امر نیز افزایش تعداد دانش‌آموزان مدارس طرق نسبت به سال‌های گذشته است. طبق آخرین شمارش جمعیت در سال 92 جمعیتی بالغ بر 44هزار نفر در طرق ساکن بودند که با توجه به شدت مهاجرت به طرق در سال‌های اخیر می‌توان جمعیتی در حدود 50هزار نفر برای طرق متصور شد.


زیرساخت‌های ایجاد شده در طرق
شهرک طرق اکنون از امکاناتی مانند 3 سالن ورزشی، مرکز درمانی شبانه‌روزی، آتش‌نشانی، دانشگاه، کتابخانه، کلانتری و 5مدرسه در مقاطع مختلف تحصیلی و از خدمات شرکت اتوبوس‌رانی مشهد برخوردار است. با توجه به امکانات سخت‌افزاری ایجاد شده در این شهرک می‌توان گفت افزون بر رشد چشمگیر جمعیت در آن، این شهرک با پیگیری‌های اهالی پس از پیوستن به شهر از زیرساخت‌های مناسبی برخوردار شده است اما همچنان شهروندان این شهرک از معضلاتی همچون کمبود مرکز درمانی و مشکلات بهداشتی در آن گلایه دارند و از سیستم آب‌رسانی عجیب آن که باعث اجرا نشدن پروژه اگو در این محله شد به دلیل مشکلات بهداشتی که از روان شدن فاضلاب خانگی از سوی تعدادی از شهروندان به خیابان‌های محله انجام می‌شود آسیب می‌بینند. با وجودی که طرق الان یکی از محلات شهر مشهد محسوب می‌شود اما آب‌رسانی به آن از سوی هیئت امنا انجام می‌شود و اگو همچنان قصد شکافتن آسفالت این محله و آمدن به آن را ندارد.


مانده در روستا و شهر
رباط طرق نیز همچون شهرک طرق است. از 8سال پیش به شهر افزوده شد و با وجود پیوستنش به شهر همچنان در سراشیبی روستا و شهر قرار دارد. در برخی از خیابان‌های این محله همچنان پلاک‌های دهیاری بر در منازل دیده می‌شود و مدارس آن در محدوده‌ احمد‌آباد و تبادکان است. دانش‌آموزان مدارس این محله در صورتی که همایش دانش‌آموزی در مدارس شهر باشد نمی‌توانند در آن شرکت کنند. این محله به واسطه‌ وجود رباط طرق و قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم از ظرفیت گردشگری خوبی برخوردار است که متأسفانه شهروندان این محله و رباط طرق هر 2 در انتظار تخصیص بودجه‌ برای مرمت رباط طرق هستند تا از ظرفیت گردشگری آن بهره‌مند شوند.


بیابانی که چندین محله شد
منطقه سیدی تا 60سال پیش بیابانی بدون آب و علف بود تا اینکه مرحوم سید محمود سیدی قدم به این بیابان نهاد و به آباد کردن آن از طریق حفر چاه آب و ایجاد باغ اقدام می‌کند. تا انقلاب اسلامی سیدی را به عنوان روستایی در حاشیه شهر می‌دانستند و راه دسترسی مناسبی از آن به درون شهر مشهد نبود.مساحت سیدی در سال‌های اخیر بسیار گسترش پیدا کرده است چندین محله به نام‌های المهدی، انقلاب، بهارستان، خلج و قائم از دل این محله ایجاد شده است. این محلات در سال‌های اخیر از لحاظ زیرساخت پیشرفت‌های عمده‌‌ای کرد اما مشکلی تحت عنوان تراکم زیاد جمعیت در آن مشکلاتی همچون ترافیک و آلودگی‌های محیط زیستی را برای شهروندان ایجاد کرده است. با افزایش قیمت مسکن مساحت منازل مسکونی در سیدی همواره رو به کاسته شدن می‌رود و منازل بزرگ از هم تفکیک می‌شوند به طوری که بسیاری از واحدهای مسکونی در تمامی این محلات دارای زیربنایی در حدود 50تا 70متر هستند.


شهرکی در حصار
شهرک عسگریه نیز همچون سیدی در حدود نیم قرن پیش روستایی کوچک با خانه‌های اغلب خالی از سکنه بوده است. افزون بر آن باغ‌هایی از درختان انگور عسگری قنات و یک چشمه در این شهرک قرار داشته است. کلنگ ساخت شهرک عسگریه اولین بار در سال 1350 از سوی سازمان اتوبوس‌رانی زده شد. سازمان اتوبوس‌رانی شروع به ساخت واحدهای مسکونی در این شهرک برای کارکنان خود کرد و از تمام آن روستا تنها نام عسگریه که بر گرفته از درختان انگور بود به‌جا ماند. شهرک عسگریه از سوی فرودگاه، انبار شرکت نفت و از سوی کال اقبال احاطه شد و تنها یک مسیر برای تردد در آن وجود دارد. سهم شهروندان این شهرک از فرودگاه افزون بر مسائل زیست محیطی، انسداد راهشان به بولوار فرودگاه و ایستگاه قطارشهری است و از شرکت نفت نیز آلودگی زیست محیطی و خطرات واقع شدن در مجاورت آن. متأسفانه شهرک عسگریه از پیوستن به شهر آن چنان بهره‌ نبرده و این شهرک همچنان فاقد یک شعبه بانک، داروخانه یا بوستان است. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->