تامین کامل امنیت در شعبات اخذ رای مشهد و خراسان رضوی (۱۵ تیر ۱۴۰۳) ۱۱۱ نفر از حجاج به دلیل وخامت شرایط جسمی‌ به کشور بازگشتند مقطع کاردانی رشته «فوریت‌های پزشکی» حذف خواهد شد ارتباط گردشگری ایران با مالزی افزایش می‌یابد هشداری برای زمین؛ ۲۳ درصد از مساحت زمین دیگر قابل بهره برداری نیست دستگیری عامل قتل پاکبان مشهدی + عکس خمیردندان‌های غیرمجاز از سوی وزارت بهداشت معرفی شدند (۱۴ تیر ۱۴۰۳) دستگیری سارقان سفری در مشهد نیمی از فوتی‌ها در تصادفات مشهد، عابران پیاده هستند واریز ۳ میلیون تومان به حساب بازنشستگان | متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به چه معناست؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) کشف انبار داروهای غیرمجاز توسط پلیس مشهد پشه آئدس به رنگ و بوی تایر بسیار علاقه‌مند است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه، ۱۴ تیر ١۴٠٣) | تداوم وزش باد در استان سالاد سزار ۱۰۰ ساله شد | همه چیز در مورد یک سالاد پرطرفدار اهدای اعضای کودک مرگ مغزی در مشهد نجات‌بخش زندگی سه بیمار نیازمند‌به‌عضو شد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) گردشگری ایران از دریچه سیاستگذاری دولت چهاردهم؛ باید و نبایدها انفجار شدید در کارخانه تولید جنگ‌افزار آمریکا + فیلم معلمان مدارس غیردولتی تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان قرار می‌گیرند مقدمه و بستر توانمندسازی کودکان کار باید فراهم شود | آمار و ارقام دقیقی از کودکان کار در ایران نداریم
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

۸ میلیون نفر مرگ در جهان به دلیل مصرف دخانیات

  • کد خبر: ۶۸۴۸۸
  • ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
۸ میلیون نفر مرگ در جهان به دلیل مصرف دخانیات
همه گیری مصرف دخانیات یکی از بزرگترین تهدید‌های سلامت عمومی در جهان است که سالانه بیش از ۸ میلیون نفر را در سراسر جهان از بین می‌برد.

به گزارش شهرآرانیوز، ۲۱ ماه می‌برابر با ۱۰ خرداد روز جهانی بدون دخانیات و شعار امسال این روز " تعهد برای ترک دخانیات" نشان از عزم وتعهد جهانی، برای ترک دخانیات دارد.

قائم مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص اظهار کرد: همه گیری مصرف دخانیات یکی از بزرگترین تهدید‌های سلامت عمومی در جهان است که سالانه بیش از ۸ میلیون نفر را در سراسر جهان از بین می‌برد.

دکتر سید کاظم فرهمند با اشاره به اینکه بیش از ۷ میلیون نفر از این مرگ‌ها ناشی از استفاده مستقیم از دخانیات است، گفت: حدود ۱.۲ میلیون نفر از افراد غیرسیگاری و غیرقلیانی در معرض دود سیگار هستند.

دکتر فرهمند اظهار کرد: در ایران هم باتوجه به مصرف بالای دخانیات از جمله قلیان که تاثیری به مراتب خطرناک‌تر از سیگار دارد و اهمیت آموزش مردم به خصوص جوانان، سوم لغایت ۱۰ خرداد به عنوان هفته بدون دخانیات در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر عوارض و مخاطرات فراوان دخانیات، مصرف هر نوع دخانیات مانند سیگار، پیپ، قلیان و چپق را برای سلامتی مضر دانست و گفت: مواد موجود در سیگار، ضربان قلب و فشار خون را بالا می‌برد و خطر سکته‌های قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد.

قائم مقام معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بروز بیماری‌های مزمن ریوی همچون برونشیت، ابتلا به بیماری‌های لثه، خرابی دندانها، بوی بد و خشکی دهان را از دیگر عوارض استعمال دخانیات برشمرد.

دکتر فرهمند خاطر نشان کرد: با توجه به مصرف گسترده و روزافزون قلیان در سطح جهان، برای محافظت از سلامت عمومی اقدامات کنترلی سخت لازم است تا گسترش استفاده از قلیان محدود شود.

وی اعمال سیاست‌های مالیاتی بر روی همه محصولات دخانی از جمله تنباکوی قلیان، عدم معافیت بر روی واردات و فروش محصولات دخانی و قلیان‌ها و ممنوعیت عرضه و استفاده از قلیان در مکان‌های عمومی را از مهمترین این اقدامات برشمرد.

شایان ذکر است ۳ لغایت ۱۰ خرداد ماه هفته ملی بدون دخانیات و " تعهد من؛ ترک قلیان برای پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیر واگیر از جمله کووید ۱۹"‏/ " تعهد من؛ ترک قلیان با حمایت جوانان متعهد" ‏/ " تعهد من؛ ترک قلیان با حمایت خانواده‌های مسئولیت پذیر" ‏/ " تعهد من؛ ترک قلیان با حمایت قانون گذاران و دولتمردان" ‏/ " تعهد من؛ ترک قلیان با سازمان‌های مردم نهاد" ‏/ " تعهد من؛ ترک قلیان با حمایت صنایع سلامت محور "‏/ " تعهد من؛ ترک قلیان با حمایت نظام سلامت توانمند از عناوین روز شمار این هفته می‌باشد.

منبع: وبدا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->