پرونده عجیب قتل فجیع نوجوانی که در برابر شیطان مقاومت کرد گردشگری سلامت ایران در یک سال گذشته به اندازه ۲۰ سال پیشرفت کرد پدروپسر مامورنما در مشهد به دام افتادند (۱۲ تیر ۱۴۰۳) کلاهبرداری با ترفند نرم افزار رایگان آموزش ارز دیجیتال (۱۲تیر ۱۴۰۳) گلابی؛ میوه‌ای مفید برای کاهش «کلسترول بد» خطر همه‌گیری بیماری تب دنگی در کشور ۵۰ درصد کودکان ایرانی بدخواب شده‌اند | ۳ فاکتور مهم شیوع ۳۶ درصدی اختلال خواب در کودکان تهرانی سرکه سیب؛ فراورده‌ای که برای کاهش وزن مفید است وزیر آموزش‌وپرورش: امسال به جذب ۱۷۶ هزار معلم نیاز داریم | واریز معوقات معلمان، در دست اقدام جزئیات اسیدپاشی در آلمان + فیلم امکان انتقال تب دنگی از طریق هر پشه به ۱۰ نفر زنانی که تابع این رژیم غذایی هستند، قلب سالم‌تری دارند توفان ۶۲۰ نفر را در سیستان‌ راهی بیمارستان کرد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) خودکشی ویدا، بلاگر معروف تهرانی + تصویر آخرین استوری محصولات آرایشی‌بهداشتی تقلبی از کدام کشورها قاچاق می‌شود؟ اعمال‌قانون ۲۰۴۵ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۵ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۱۲ تیر ۱۴۰۳) از برگزاری نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ چه می‌دانیم؟ + جزئیات آخرین آمار فوتی‌ زائران ایرانی در حج اعلام شد سقوط مرگ‌بار مرد چهل‌ودوساله از طبقه چهارم ساختمانی در مشهد (۱۲ تیر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در اطراف میدان آزادی و حرم امام‌رضا(ع) و بولوار کوثر | تصادف و واژگونی موتور‌سیکلت جان دو شهروند مشهدی را گرفت (۱۲ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

آیا تاخیر در تزریق دز دوم کرونا مشکل ساز می شود؟

  • کد خبر: ۷۰۶۴۹
  • ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
آیا تاخیر در تزریق دز دوم کرونا مشکل ساز می شود؟
در ادامه حاشیه‌هایی که درباره تزریق دز دوم به وجود آمده، کیانوش جهان پور اعلام کرد تأخیر در تزریق دز دوم در اثرگذاری واکسن تأثیری ندارد.

نجفی | شهرآرانیوز؛ وزارت بهداشت مدت هاست تحت شدیدترین فشار‌ها قرار دارد. برنامه‌های این وزارت خانه در این مدت بیشتر از هرچیز حول محور ستاد ملی کرونا، خرید واکسن و واکنش به اخبار جعلی فراوان درباره درمان کرونا به شیوه‌های مختلف بود. کار در این مدت به حدی رسید که وزارت بهداشت چندین سخنگو دارد که هر روز در برنامه‌های مختلف صداوسیما حاضر می‌شوند یا از طریق فضای مجازی نظراتشان را اعلام می‌کنند.

 

کیانوش جهان پور از ابتدای همه گیری گسترده ویروس سخنگوی وزارت بهداشت شد و هرروز جلوی دوربین تلویزیون می‌آمد و آمار مرگ ومیر‌ها و مبتلایان کشور را اعلام می‌کرد. بعد از مدتی، اما جهان پور درگیر موضع گیری‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی هم شد و حضور پررنگش در فضای مجازی به این واکنش‌ها بیشتر از هروقت دیگری دامن زد. چینی‌ها باعث شدند او از سمت سخنگویی وزارت بهداشت به سازمان غذا و دارو برود هرچند خودش این موضوع را رد می‌کند.

 

جهان پور که در توئیتر بسیار فعال است در پاسخ به یکی از توئیت‌های سفیر چین در ایران گفته بود آمار‌های دولت چین آن قدر‌ها هم صحت ندارد و کسی آن‌ها را باور نمی‌کند. همین باعث شد وزارت امور خارجه کشورمان واکنش نشان بدهد و بگوید این حرف‌ها موضع رسمی ما نیست. با این حال، حواشی پیرامون جهان پور به همین موضع محدود نمی‌شود. او یک بار دیگر به توئیت یکی از کاربران که گفته بود هنوز به واکسن ایرانی اعتماد ندارد و، چون کسی درباره آن شفاف سازی نکرده، جواب داد: «شما نزن، اجباری نیست.»


فاصله بیفتد باید دوباره واکسیناسیون را شروع کنید

برنامه واکسیناسیون ایرانی‌ها علیه کووید ۱۹، با اولویت کادر درمان و البته نیرو‌های شاغل در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها کلید خورد. براساس سند ملی واکسیناسیون در ستاد ملی مقابله با کرونا، گروه نخست از کادر بهداشت و درمان کشور که می‌بایست واکسن کرونا را دریافت می‌کردند، نیرو‌های شاغل در بخش مراقبت‌های ویژه و اتاق‌های آی سی یو بیمارستان‌ها بودند. برای همین، کار واکسیناسیون آن‌ها با واکسن‌های روسی آغاز شد و در ادامه باقی کادر درمان نیز در صف تزریق واکسن قرار گرفتند.

 

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته، فاز اول واکسیناسیون در کشور تا یک هفته آینده به پایان می‌رسد و تا پایان سال ۱۴۰۰ همه گروه‌های هدف واکسینه می‌شوند، اما حالا گزارش‌ها از کمبود واکسن در بعضی از شهر‌ها خبر می‌دهد. با اینکه هنوز میلیون‌ها نفر دز اول واکسن را تزریق نکرده اند از آن طرف، خیلی‌ها منتظر تزریق دز دوم واکسن کرونا هستند.

 

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، اما باز هم در توئیتی نوشت: «تأخیر در دریافت دز دوم واکسن با دانسته‌های فعلی لزوما تأثیری بر اثربخشی واکسن نخواهد داشت. در بسیاری از واکسن‌ها تأخیر در دریافت دز یادآور نیاز به شروع دوباره واکسن ندارد، البته پاسخ متقن درباره هر واکسن به مطالعه نیاز دارد. لکن با دانسته‌های فعلی به تجدید دز اول نیاز نیست.» از این هفته تقریبا نوبت به تزریق دز دوم واکسن کووید ۱۹ در ایران رسید؛ روز‌هایی که بسیاری انتظارش را می‌کشیدند، اما حالا این افراد در تماس با مراکز واکسیناسیون با یک پاسخ روبه رو می‌شوند؛ «واکسن نداریم، بعدا بیایید».


واکسن نداریم، از دز دوم هم خبری نیست

چندوقت پیش دکتر مینو محرز درباره اینکه آیا می‌توان دز دوم یک واکسن دیگر را تزریق کرد، گفته بود: «مطالعه‌ای در این باره در آمریکا انجام شده است و این موضوع که دز دوم یک واکسن دیگر تزریق شود باید بیشتر بررسی شود و من نمی‌دانم این اقدام تأثیر می‌گذارد یا نه؟ محققان معتقد هستند که دوز سوم به بعد را می‌توان یک جور دیگری تزریق کرد، اما درباره تزریق واکسنی دیگر در دز دوم مطالعاتی باید انجام و نتیجه مشخص شود، اما شنیده‌ها از برخی مراکز واکسیناسیون نشان می‌دهد که به برخی شهروندان به خاطر نبود واکسن، پیشنهاد شده است که دز دوم واکسن کووید ۱۹ دیگری تزریق کنند، این کار درستی است؟

 

من نمی‌دانم، قاعدتا کمیته واکسن تصمیم گرفته که چنین اتفاقی رخ بدهد. وقتی واکسنی وجود ندارد، چاره‌ای نیست و باید یک واکسن دیگر تزریق کنند. روتین کار در همه کشور‌ها به این شکل است که همان واکسنی که قبلا تزریق شده در دز دوم تزریق شود، اما الان واکسن ندارند. اگر وزارت بهداشت چنین نظری دارد، پس گویا این کار اشکالی ندارد. بهتر است این سؤال را از خود وزارت بهداشت بپرسید.»


از این هفته تقریبا نوبت به تزریق دز دوم واکسن کووید ۱۹ در ایران رسیده است؛ روز‌هایی که بسیاری انتظارش را می‌کشیدند، اما حالا این افراد در تماس با مراکز واکسیناسیون با یک پاسخ روبه رو می‌شوند؛ «واکسن نداریم، بعدا بیایید.» از آن طرف باید منتظر ماند و دید توئیت جهان پور چقدر مبنای علمی دارد و چقدر با کمبود‌ها و تعلل وزارت بهداشت در خرید واکسن ارتباط دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->