ترخیص ۱۵۵۰۴ دستگاه خودرو سواری از گمرکات در پنج ماهه نخست سال جاری تولید زعفران امسال به ۳۵۰ تن می‌رسد | زعفران تولیدی به ۶۰ کشور دنیا صادر می‌شود تاریخ امکان عودت ارز اربعین اعلام شد بهترین مارک ضد آفتاب مردانه ایرانی نرخ طلا و سکه در بازار امروز مشهد (یکم شهریور ۱۴۰۳) تأمین منابع بانکی در تحویل ۱۵۰۰ واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد مؤثر است پلمب یک کافی‌شاپ در خیابان قاضی طباطبایی مشهد (یکم شهریور ۱۴۰۳) آغاز بررسی پرونده فرار مالیاتی با ۶۰۰ متهم قیمت بلیت پرواز‌های مشهد به شهر‌های نجف، اهواز و بندرعباس (یکم شهریور ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (پنجشنبه، یکم شهریور ۱۴۰۳) گسل منابع و مصارف بانک‌ها در خراسان رضوی انعقاد تفاهم‌نامه ساخت اولین نیروگاه برق خورشیدی در خراسان رضوی قیمت خودرو امروز (یکم شهریور ۱۴۰۳) | واکنش مثبت بازار به نوسانات دلاری استفاده از سامانه تعیین اجاره‌بها در مشهدمقدس الزامی است مبادلات مالی اصناف باید از طریق سامانه وصول مطالبات صنفی و سامانه نوین اصناف انجام شود قاچاق روزانه ۴۰ میلیون لیتر بنزین از کشور | سود قاچاق ساعتی چند میلیارد تومان جرایم بیمه‌نامه شخص ثالث به مدت ۳۰ روز با بخشودگی ۱۰۰ درصدی خواهد بود گزارش وضعیت بازار سهام (۳۱ مرداد ۱۴۰۳) | بورس سبز پوش ماند تشدید نظارت‌ها بر عرضه و ذبح دام‌ها در کربلا و نجف زمان واریز یارانه نقدی مرداد ۱۴۰۳ اعلام شد (۳۱ مرداد ۱۴۰۳) مدیرعامل شرکت برق خراسان: سیاست‌گذاری اعمال محدودیت در توزیع برق بر عهده استان‌ها نیست نرخ طلا و سکه در بازار امروز مشهد (چهاشنبه، ۳۱ مرداد ۱۴۰۳) افزایش نظارت بر فروشگاه‌های اینترنتی شهروند خبرنگار | هر لحظه امکان انفجار در این جایگاه سوخت مشهد وجود دارد! (۳۱ مرداد ۱۴۰۳) + ویدئو بیش از هزار تن عسل در سال ۱۴۰۲ صادر شد
سرخط خبرها

صنعت قطعه سازی را باید در امر صادرات توانمند کنیم

  • کد خبر: ۷۲۱۳۶
  • ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
صنعت قطعه سازی را باید در امر صادرات توانمند کنیم
سهم خانواده قطعه‌سازی در کل صنعت از لحاظ آورده ارزی قابل مقایسه با مصارف خود صنعت نیست و متاسفانه صنعت خودرو ایران به دلایل مختلف در خانواده خودروسازان بزرگ دنیا جایگاه مناسبی ندارند

به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا شیخ عطار در جلسه هم‌اندیشی با انجمن صنایع همگن قطع سازی کشور اظهار کرد: افزایش تیراژ با استفاده از کاهش تنوعی رویکردی است که هم اکنون در این صنعت مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. سهم خانواده قطعه‌سازی در کل صنعت از لحاظ آورده ارزی قابل مقایسه با مصارف خود صنعت نیست و متاسفانه صنعت خودرو ایران به دلایل مختلف در خانواده خودروسازان بزرگ دنیا جایگاه مناسبی ندارند؛ اما باید بتوانیم صنعت قطعه‌سازی را به حدی از بلوغ برسانیم تا توانایی صادرات و ارزآوری داشته باشد که این امر نیازمند سرمایه گذاری و استفاده از تکنولوژی روز است.



مدیر توسعه صنایع ریلی و خودرو سازمان گسترش افزود: دومین موضوعی که در ایدرو بر آن متمرکز هستیم، اجرای هر چه سریعتر سیستم خوشه‌سازی است. در حال حاضر هر خودروساز در ایران با حدود ۴۰۰ تا ۷۰۰ بنگاه تأمین قطعه کار می‌کند. این روش در کشور‌های صاحب صنعت خودرو اجرا نمی‌شود؛ لذا بایستی بگونه‌ای این روش تغییر یابد که خودروساز در نهایت با هفت الی هشت مجموعه مواجه باشد.

تمرکز بر خوشه‌سازی در زنجیره تامین

شیخ عطار با بیان اینکه در اجرای سیستم خوشه‌سازی زنجیره تامین، طرف‌های تجاری خودروساز و قطعه‌ساز بایستی خود را متعهد به انجام تعهدات بدانند؛ تاکید کرد: در غیر اینصورت مدیریت دشوار خواهد بود. امیدواریم در دولت آینده بستر مناسبی جهت تحقق امر تجمیع قرارداد‌ها با اولویت در نظر گرفتن اخلاق حرفه‌ای و عدالت بین خودروساز و قطعه‌ساز فراهم آید.



این مقام مسئول تصریح کرد: صنعت قطعه‌سازی امروزه دچار معظل بزرگی نظیر داشتن ظرفیت بلااستفاده است؛ بنحوی‌که توان واقعی تولید قطعه‌سازان تامین قطعات مورد نیاز برای تولید دو میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال است، اما در شرایط فعلی نیمی از این ظرفیت بدون استفاده باقی‌مانده است.

واقعی شدن قیمت خودرو در جهت بهره‌وری بالا از نقدینگی

این مدیر سازمان گسترش در ادامه در رابطه با مباحث مطرح پیرامون قیمت‌گذاری خودرو نیز گفت: اصرار ما در ایدرو بر واقعی شدن قیمت خودرو در بازار جهت استفاده قطعه‌ساز و خودروساز از نقدینگی با بهره‌وری بالاست. بایستی با واقعی کردن قیمت‌ها هر چه سریعتر بار این زیان انباشته را از دوش دولت برداریم. این امر با تجدید ارزش‌گذاری و اقدامات دیگری همچون اعطای تسهیلات کم‌بهره یا وام ارزی قابل دستیابی خواهد بود.



شیخ عطار ضمن تاکید بر اینکه ۴۲ میلیون نفر در ثبت‌نام‌های خودروسازان ثبت‌نام کرده‌اند، به معنای نیاز واقعی خودرو به این میزان نیست، گفت: دلیل این جم بالای تقاضا، رانت ۲۰ تا ۱۴۰ میلیون تومانی ناشی از تفاوت قیمت بازار و کارخانه است که متاسفانه این ارقام قابل توجه در قالب زیان وارد حساب‌های خودروسازان کشور می‌شود. قیمت‌گذاری دستوری باعث ایجاد زیان انباشته و در نتیجه بحران نقدینگی برای خودروسازان شده و در نتیجه صنعت قطعه‌سازی و زنجیره تامین، از این بحران آسیب‌های زیادی متحمل شده‌اند. این درحالیست که این سرمایه می‌توانست صرف توسعه اقتصادی کشور و این صنعت پیشران شود

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->