۱۱۱ نفر از حجاج به دلیل وخامت شرایط جسمی‌ به کشور بازگشتند مقطع کاردانی رشته «فوریت‌های پزشکی» حذف خواهد شد ارتباط گردشگری ایران با مالزی افزایش می‌یابد هشداری برای زمین؛ ۲۳ درصد از مساحت زمین دیگر قابل بهره برداری نیست دستگیری عامل قتل پاکبان مشهدی + عکس خمیردندان‌های غیرمجاز از سوی وزارت بهداشت معرفی شدند (۱۴ تیر ۱۴۰۳) دستگیری سارقان سفری در مشهد نیمی از فوتی‌ها در تصادفات مشهد، عابران پیاده هستند واریز ۳ میلیون تومان به حساب بازنشستگان | متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به چه معناست؟ (۱۴ تیر ۱۴۰۳) کشف انبار داروهای غیرمجاز توسط پلیس مشهد پشه آئدس به رنگ و بوی تایر بسیار علاقه‌مند است پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه، ۱۴ تیر ١۴٠٣) | تداوم وزش باد در استان سالاد سزار ۱۰۰ ساله شد | همه چیز در مورد یک سالاد پرطرفدار اهدای اعضای کودک مرگ مغزی در مشهد نجات‌بخش زندگی سه بیمار نیازمند‌به‌عضو شد (۱۴ تیر ۱۴۰۳) گردشگری ایران از دریچه سیاستگذاری دولت چهاردهم؛ باید و نبایدها انفجار شدید در کارخانه تولید جنگ‌افزار آمریکا + فیلم معلمان مدارس غیردولتی تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان قرار می‌گیرند مقدمه و بستر توانمندسازی کودکان کار باید فراهم شود | آمار و ارقام دقیقی از کودکان کار در ایران نداریم افزایش نسبی دما طی امروز و فردا در بیشتر نقاط کشور (۱۴ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

برکت زندگی در سایه فرزندآوری

  • کد خبر: ۷۹۴۴۹
  • ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
برکت زندگی در سایه فرزندآوری
حجت‌الاسلام میرزایی - قائم‌مقام شبکه کشوری «فرزند بیشتر» و مشاور خانواده

یکی از موضوع‌های زیرمجموعه سبک زندگی، مسئله فرزندآوری است که در دیدگاه اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. از این رو، دین درباره ازدواج که یکی از نتایج مهم آن فرزندآوری است، تأکید دارد و ازدواجی را خوب، موفق و پربرکت می‌داند که به زیادی نسل و اولاد منجر شود. پیامبر (ص) توانایی فرزندآوری را در مقایسه با زیبایی زن ارجح دانسته است. از این مهم نیز غافل نشویم که در مباحث روان‌شناسی حوزه خانواده، برای رسیدن به آرامش، راهکار‌های متعددی ارائه می‌شود که توجه به مسئله فرزندآوری یکی از راه‌های اصلی است. این در حالی است که آموزه‌های دین هم بر این مهم تأکید دارند که اگر خانه‌ای کم‌اولاد باشد، برکت در آن یافت نمی‌شود، چه رسد به خانه‌ای که اصلا کودکی در آن نیست.

شاید نکته درخور توجهی که هم‌اکنون افراد پیگیر و درگیر آن هستند هزینه زندگی باشد. در روایات آمده است رزق و روزی از سوی حضرت حق تأمین می‌شود و خداوند در قرآن می‌فرماید نترسید و نگران هزینه‌اش نباشید.
به‌جرئت می‌توان گفت فرزندآوری با همه سختی‌های پیش رو، آثار و برکاتی به همراه دارد. بگذارید کمی مصداقی‌تر سخن بگوییم. بی‌شک، قبول دارید که که برای خرید یک کالای قیمتی باید هزینه هنگفتی متقبل شویم، چه برسد به فرزندی که مایه خیر و برکت است.

نکته مهم دیگر آن است که مؤلفه‌های مختلفی در همه جوامع بشری برای پیشرفت و ارتقای عرصه‌های اقتدار، اقتصاد، تولید و ... وجود دارد. یکی از مهم‌ترین پیش‌نیاز‌های پیشرفت و موفقیت، سرمایه انسانی آن جامعه است. قدرتمندین جوامع نیز آن‌هایی هستند که سرانه جمعیت بیشتری دارند. برای نمونه، چین با سرمایه انسانی‌اش به طور روزافزون رشد می‌کند. در واقع، همان‌طور که راهبردی‌ترین واحد در هر مجموعه بخش نیروی انسانی آن است، در یک جامعه نیز همین مسئله از جایگاه بسیار مهم و ویژه‌ای برخوردار است.
اگر کشوری بخواهد وضعیتش در افق آینده خراب‌تر نشود، دست‌کم باید آمار سرانه جمعیت خود را حفظ و فکری به حال افزایش آن کند. تحقیقات گواهی می‌دهد کشور ما با روندی که تا امروز داشته، به طور قطع در آینده به پیری و سالمندی دچار می‌شود، مگر اینکه تک‌تک افراد جامعه از مردم گرفته تا مسئولان به این درک برسند که جمعیت یک برنامه دیربازده است و پیامدهایش در طول زمان نشان داده می‌شود.

اگر کسی فقط ایران یا حتی آینده کودکش را مدنظر قرار دهد، باید این خطر را احساس و برای جبران کاهش نرخ باروری اقدام کند وگرنه در بیست‌سی‌سال آینده شاهد مشکلات زیادی برای کشور و مردم خواهیم بود و در عرصه‌های مختلف ضعیف خواهیم شد.
امید می‌رود به واسطه همسایگی با امام رضا (ع) که تأکید بر ازدواج و در نتیجه فرزندآوری را در سیره آن حضرت می‌بینیم، و هم‌چنین نام‌گذاری مشهد با عنوان پایتخت فرهنگی کشور و امت اسلام، شاهد نگاه دغدغه‌مند خانواده‌ها البته در سایه برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت و مدیریت دست‌اندرکاران باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->