انتصاب مشاور عالی شهردار و مدیر منطقه ثامن شهرداری مشهدمقدس (۱۱ مهر ۱۴۰۳) روند اجرای احداث پروژه بولوار کرامت مشهد به سرعت ادامه دارد اعمال‌قانون ۳۰۶۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۵ خودروی متخلف توقیف شدند (۱۱ مهر ۱۴۰۳) پلمب واحد‌های صنفی شغل مزاحم و انبار‌های ضایعات متخلف در مشهد حفاری طولانی‌ترین مسیر قطار شهری مشهد به میدان امام علی (ع) رسید آغاز عملیات جمع‌آوری تقاطع غیرهم‌سطح انقلاب اسلامی از ۱۵ مهر ۱۴۰۳ مردم مشهد پس از وعده صادق ۲ | شادمانی مردم مشهد در پی حمله قدرتمندانه موشکی ایران به رژیم صهیونیستی + فیلم (۱۰ مهر ۱۴۰۳) تمام پرواز‌های فرودگاه مشهد لغو شد (۱۰ مهر ۱۴۰۳) خانه‌های تاریخی مشهد، آماده حضور علاقه‌مندان است تجمع ضدصهیونیستی کادر درمان مشهد در اعلام آمادگی اعزام به لبنان + فیلم (۱۰ مهر ۱۴۰۳) قدمت تونل تاریخی میدان ده دی تقریبا ۱۰۰ سال است تونل تاریخی در میدان ده‌دی مشهد آماده بازدید خواهد شد + فیلم گذری بر تاریخ و پیشینه روستایی بسیار قدیمی در شرق مشهد | ردپای قزاق‌ها در «پاوا» ایجاد و توسعه زیرساخت‌های رفاهی برای بانوان مشهدی در شورای ششم در شش‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ حدود ۱۶۰ میلیون سفر از طریق ناوگان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد انجام شده است برگزاری نشست «شناسایی رسانه‌های رسمی و غیررسمی فعال در حاشیه شهر و میزان ضریب نفوذ رسانه‌های مشهد در حاشیه شهر» بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای بومی‌سازی قطعات متروی مشهد نرخ‌نامه ۱۴۰۳ پارکینگ‌های طبقاتی روباز و دارای‌سقف در مشهد اعلام شد مدیریت شهری مشهد پای‌کار برگزاری شایسته دیدار تیم‌های ملی ایران و قطر است ترافیک پرحجم در میدان‌های جمهوری اسلامی و فلسطین و معابر منتهی به حرم امام‌رضا(ع) (۹ مهر ۱۴۰۳) پاسخی برای ممنوعیت چادر زدن در سطح شهر مشهد | شهرداری در بوستان غدیر میزبان زائران است
سرخط خبرها

پایانی بر کارهای نمایشی و تزئینی

  • کد خبر: ۸۰۷۸۴
  • ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
پایانی بر کارهای نمایشی و تزئینی
مهدی یاراحمدی خراسانی

در بند هشتم چرخش‌های تحول آفرین چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت، «خدمت رسانی محسوس و منطقی به جای انجام امور نمایشی و تزئینی»، بیان شده است. از زمان شکل گیری شورا‌های اسلامی شهر و با تغییرات اساسی که در حوزه تامین بودجه شهرداری‌ها صورت گرفته است، این نهاد مهم به دلیل بهره مندی از قدرت اجرایی بسیار زیاد، نقدینگی فراوان و قدرت قانون گذاری که از طریق شورا‌های اسلامی شهر دراختیار دارد، در بسیاری مواقع به عنوان بازوی اجرایی و شریک توانمند خدمت رسانی (به عنوان یک نهاد عمومی) درکنار دولت‌ها قرار داشته است.


برای نمونه در همین ایام کرونا، شهرداری‌ها به خصوص در کلان شهر‌ها نقش ویژه‌ای در مبارزه با این ویروس‌منحوس و انجام رسالت اجتماعی خود در حوزه توسعه سلامت عمومی ایفا کردند، اما این همه ماجرا نیست. متاسفانه در سراسر کشور فراوان این اتفاق افتاده است که فرصتی که باید دراختیار خدمت محسوس، منطقی و عمومی قرار می‌گرفت، خرج مسائل کم اهمیت، نمایشی و تزئینی شده است.

 

اموری مثل مراسم و جشنواره‌های کم اثر، تبلیغات و فضاسازی‌های محیطی غیرمرتبط با رسالت شهرداری ها، برگزاری جلسات تشریفاتی با هزینه‌های هنگفت، دخالت و مشارکت در اموری که جزو وظایف شهرداری نیست و فقط با نیت تبلیغات خاص سیاسی یا مدیریتی انجام می‌گیرد (مثل اسپانسر شدن برخی تیم‌های ورزشی خاص که اثری بر توسعه ورزش همگانی نمی‌گذارد)، جابه جایی بخشی از اعتبارات امور زیربنایی و کلان همچون مدیریت حاشیه شهر، قطارشهری، حمل ونقل عمومی و... با سایر فعالیت‌های کم ارزش، هیجان زدگی در مناسبت ها، سفر‌های داخلی و خارجی کم بازده، حضور و اتلاف وقت مدیران در جلسات غیرضروری فقط برای دیده شدن در انظار عمومی و رسانه‌ها و کار‌های بسیار دیگری که جانشین امور خدمت رسانی جهادی و منطقی می‌شود.


اکنون که در دوره ششم شورا‌های اسلامی شهر، این اراده برای ایجاد تحول و چرخش رویکرد‌ها وجود دارد، این مهم به عنوان یکی از اقدامات اساسی در حوزه خدمت رسانی محل توجه قرار گرفته است که امیدواریم مدیران مربوط تا حصول نتیجه، به تحقق آن وفادار بمانند و در عمل، زمان پایان امور نمایشی و تزئینی فرارسیده باشد. زمانی که نام خدمت رسانی محسوس و منطقی به میان آورده می‌شود، منظور ارائه نوعی از خدمات است که با رسالت و قوانین مدیریت شهری همخوانی داشته باشد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه و دارای اثربخشی فراوان باشد، همچنین به صورت مستقیم سبب افزایش رفاه و رضایت و بهبود زندگی شهروندان شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->