وزیر اقتصاد: گزارشی از عادی‌سازی پرونده ایران در FATF به رئیس‌جمهور ارائه کردم درآمد ۶ هزار میلیارد تومانی اینفلوئنسر‌های ایرانی اینستاگرام بسته ۱۷ اقدام بورس برای رشد بازار تا پایان ۱۴۰۳ آخرین وضعیت تولید گاز برای زمستان ۱۴۰۳ پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه فردا یکشنبه (۱۵ مهر ۱۴۰۳) هواپیمایی امارات استفاده از «پیجر» را ممنوع کرد ۳ آزمون کشوری توسط سازمان سنجش ۲۰ مهرماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود به‌زودی قیمت خرید تضمینی برنج ابلاغ می‌شود بازگشت دوباره تالار مجازی بورس (۱۴ مهر ۱۴۰۳) آیا زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص شد؟ کود‌های کشاورزی بر اساس الگوی کشت شهرستان‌های خراسان رضوی توزیع می‌شود بسیاری از کارگاه‌های مشاغل سخت و زیان‌آور مشمول طرح طبقه‌بندی نیستند قیمت رسمی ۲۰ قلم کالای اساسی اعلام شد برداشت زعفران از مناطق سردسیر خراسان رضوی آغاز شد | هنوز زعفران نوبرانه به بازار عرضه نشده است درخواست جامعه کارگری از مجلس: هرچه سریع‌تر تحقیق در خصوص اموال سازمان تأمین اجتماعی را آغاز کنید پیش‌بینی حجم و نرخ رشد نقدینگی تا پایان سال ۱۴۰۳ ادامه فشار عرضه کنندگان در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۴ مهر ۱۴۰۳) فرونشست در کمین ۳۵۹ دشت کشور شرایط فروش اقساطی X ۵۵ پرو مدیران خودرو با اقساط بلندمدت از امروز (۱۴ مهر ۱۴۰۳) + جزئیات نوسازی ۸ هزار ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سال ۱۴۰۲ | اسقاط بیش از ۱۶۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۳ یک پیش‌بینی دیگر از آینده قیمت ارز (۱۴ مهر ۱۴۰۳) «در صورت افزایش حقوق کارگران، کارفرما‌ها کارگران مازاد را اخراج خواهند کرد» یک نظریه اشتباه است با کمتر از ۲۰ میلیون تومان می‌توان گوشی آیفون خرید؟ (۱۴ مهر ۱۴۰۳) توقیف بیش از ۲۰۰ هزار پاکت زعفران تقلبی در چاپخانه‌های مشهد ۹۶ میلیارد دلار فرصت انرژی در کشور از دست رفت
سرخط خبرها

گرانی قیمت لاستیک، باعث شده کامیون‌داران لاستیک‌های تاریخ گذشته بخرند!

  • کد خبر: ۸۷۰۱۶
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
گرانی قیمت لاستیک، باعث شده کامیون‌داران لاستیک‌های تاریخ گذشته بخرند!
دبیر کانون کامیونداران گفت: لاستیک سنگین به حدی گران شده که رانندگان به سمت خرید لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته متمایل شده اند.

به گزارش شهرآرانیوز، اگرچه تصمیم انجمن صنفی صنعت تایر برای افزایش قیمت انواع لاستیک با وتوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مواجه شد، اما تصمیم وتو شده انجمن، تأثیر خود را روی قیمت‌های بازار گذاشته و باعث رشد شدید قیمت شده است.

۲۶ مهر ماه انجمن تولیدکنندگان تایر از افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی نرخ لاستیک‌های سنگین تولید داخل طی دو مرحله، مرحله اول از ۲۶ مهرماه و مرحله دوم از اول دی ماه سال جاری خبر داده بود. بر اساس اعلام این انجمن، قیمت گذاری لاستیک تولیدی از حیطه اختیارات ستاد تنظیم بازار خارج شده و در اختیار تشکل صنفی مربوطه (انجمن تولیدکنندگان تایر) قرار گرفته است.

این اعلام با انتقاد برخی دست‌اندرکاران وزارت صمت، نمایندگان مجلس و رسانه‌ها مواجه شد که پس از آن سازمان حمایت از منتفی شدن این تصمیم انجمن تایر خبر داد.

این در حالی بود که آخرین افزایش قیمت در ۲۱ تیر ماه سال جاری رخ داده بود که در آن قیمت لاستیک تولید داخل با افزایش ۱۰ درصدی همراه شده بود.

با این حال صرف اعلام افزایش قیمت لاستیک، اثر خود را در بازار گذاشت و در حال حاضر افزایش نرخ لاستیک سنگین در بازار آزاد مشهود است.

اتفاقی که سبب شده تا به گفته برخی فعالان صنعت حمل و نقل، رانندگان کامیون به خرید لاستیک‌های نوی تاریخ مصرف گذشته روی بیاورند.

گرانی قیمت لاستیک، باعث شده کامیون‌داران لاستیک‌های تاریخ گذشته بخرند!

دبیر کانون کامیونداران گفت: قیمت لاستیک‌های چینی تاریخ مصرف گذشته به جفتی ۱۴ میلیون تومان رسیده است.

احمد کریمی دبیر کانون سراسری کامیونداران درباره خرید لاستیک تاریخ مصرف گذشته از سوی کامیونداران گفت: به دلیل افزایش نرخ لاستیک در روز‌های اخیر، کامیونداران مجبور به خرید لاستیک‌های تاریخ مصرف گذشته شده‌اند.

وی ادامه داد: لاستیک‌هایی که وارد گمرک شده، ولی به دلیل مشکلات تأمین ارز، تاریخ مصرف آن‌ها به اتمام رسیده است به مبدأ وارداتی که معمولاً اربیل عراق است برگشت داده شده و مجدداً از طرق غیررسمی وارد کشور می‌شود.

کریمی افزود: بعد از اعلام انجمن تایر مبنی بر افزایش ۴۰ درصدی قیمت لاستیک و ممانعت آن از سوی سازمان حمایت، این اعلام افزایش تأثیر خود را در بازار گذاشت و قیمت لاستیک افزایش یافته است.

دبیر کانون سراسری کامیونداران گفت: حتی برخی تولید کنندگان داخلی لاستیک محصول خود را در سامانه کالا قرار داده و بلافاصله به فروشنده‌ها می‌گویند که از سامانه خرید کنند و با قیمت بالاتر در بازار به فروش برسانند.

فعال صنفی صنعت حمل و نقل یادآور شد: زمانی که فروش لاستیک به صورت حواله‌ای و در سامانه سازمان راهداری با نرخ ارز ترجیحی عرضه می‌شد، بازار به تعادل رسیده است، اما بعد از آنکه ارز لاستیک از ۴۲۰۰ تومانی به نیمایی تغییر کرد و فعالیت سامانه فروش لاستیک سازمان راهداری متوقف شد، قیمت لاستیک افزایش ناگهانی پیدا کرد.

کریمی بیان کرد: در حال حاضر لاستیک با برند‌های چینی، کره‌ای، ژاپنی، اروپایی و تایلندی در بازار وجود دارد که دامنه قیمت متنوعی دارند، اما پرمصرف‌ترین آن‌ها لاستیک‌های چینی هستند که جفتی ۱۶ میلیون تومان به فروش می‌رسند در حالی که قیمت لاستیک تاریخ مصرف گذشته همین تایر‌های چینی با حدود ۲ میلیون ارزان‌تر عرضه می‌شود.

به گفته این فعال صنعت حمل و نقل، لاستیک‌های تولید داخل بعد از اعلام افزایش ۴۰ درصدی به ۱۱ میلیون در بازار برای هر جفت رسیده است. این اعلام افزایش قیمت، کار خود را کرد و لاستیک تولید داخل گران شد.

کریمی ادامه داد: اعلام شد که ارز ترجیحی لاستیک ایجاد رانت می‌کند در حالی که لاستیک تنها کالایی بود که به طور دقیق به مصرف کننده واقعی می‌رسید و ایجاد رانتی نکرده بود.

وی بیان کرد: قیمت لاستیک در روز‌های اخیر نسبت به فروردین ماه امسال با افزایش صد درصدی یا حتی بیشتر مواجه شده است. همچنین برای قطعه، لوازم یدکی و روغن موتور نیز این اتفاق رخ داده که هزینه خودرو سنگین را به شدت افزایش داده است.

دبیر کانون سراسری کامیونداران پیشنهاد داد: برای جلوگیری از ایجاد رانت بهتر است افزایش قیمت‌ها نسبت به مابه‌التفاوت لاستیک با ارز ترجیحی آن محاسبه و به صورت یارانه نقدی در اختیار رانندگان اقشار پایین‌تر قرار داده شود.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه کشور به پارکینگ ناوگان فرسوده تبدیل شده و بخشی از مالکان ناوگان فرسوده باید قسمت مهمی از کرایه حمل هر بار جابجایی کالا را هزینه تعمیرات کنند. ناوگان چینی نیز به همین وضعیت دچار شده و ناوگان نوساز اگر چه کمتر با مشکل تعمیرات مواجه‌اند، اما مسئله اصلی آن گرانی قطعات یدکی ناوگان نوساز است.

کریمی درباره خرید لاستیک دست دوم گفت: خرید و فروش لاستیک دست دوم مرسوم بوده است به خصوص از سوی ناوگان نفتکش که باید مرتباً برای حفظ ایمنی خودرو و محموله آن، لاستیک را تعویض کند؛ لاستیک‌های قدیمی این ناوگان معمولاً از سوی ناوگان تجاری خریداری می‌شود.

منبع:اقتصادنیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->