آمادگی آموزش و پرورش خراسان رضوی برای اسکان ۱۷۲ هزار نفر در ایام آخر ماه صفر فرهمندی: در دوره ششم مدیریت شهری، نگاه ویژه‌ای به توسعه شهر و اجرای پروژه‌ها داشتیم محمدیان‌یزدی: اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز مشکل ارتباطات محور شمالی‌جنوبی را حل می‌کند استاندار خراسان رضوی: پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز، گره ترافیکی بزرگی را در منطقه باز می‌کند شهردار مشهد مقدس: نباید اجازه دهیم مشهد از نظر زیست‌محیطی به تهران دوم تبدیل شود رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: کمبود منابع، مانع کار ما نشده است کیفیت هوای مشهد همچنان در شرایط «قابل قبول» (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) مدیر کل امور مالیاتی خراسان رضوی خبر داد: پرداخت حدود ۸۳۰ میلیارد ریال عوارض آلایندگی به شهرداری ها، فرمانداری‌ها و دهیاری‌های استان مترو و اتوبوس در مشهد طی ۳ روز پایانی ماه صفر ۱۴۰۴ رایگان شد آماده‌باش اورژانس مشهد در دهه آخر ماه صفر ۱۴۰۴ | استقرار ۳ هزار تکنسین فوریت‌های پزشکی پیرامون حرم امام رضا (ع) بهره‌برداری از پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز در مشهد (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) شهردار مشهد مقدس: ۹ هزار جای‌پارک و ۵۱ مکان اسکان موقت آماده خدمت‌رسانی به زائران دهه پایانی صفر | ما در حوزه قطارشهری، با کمبود واگن مواجه هستیم پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز مشهد، فردا (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) به بهره‌برداری می‌رسد تسهیل دسترسی زائران و شهروندان به خدمات شهری در مشهد با به‌روزرسانی لایه‌های مکانی نقشه مشهد محدودیت‌های ترافیکی ایام شهادت امام‌رضا(ع) در مشهد از پنجشنبه (۳۰ مرداد ۱۴۰۴) اعمال خواهد شد مشهد؛ اولِ عشق است آخرِ صفر خدمت رسانی رایگان ناوگان اتوبوسرانی مشهد به زائرین پیاده از محورهای ورودی مشهد مقدس دهه آخر صفر نمایش هم‌افزایی ملی در حمل‌ونقل جاده‌ای مشهد و خراسان رضوی در روز شنبه یک شهریور ماه ۱۴۰۴ تعطیل است استقرار تمامی دستگاه‌های اجرایی و خدمت‌رسان در محور‌های مواصلاتی منتهی به حرم در آستانه شهادت امام رضا(ع) | احتمال حضور پزشکیان در مشهد
سرخط خبرها

سرعت مترو مشهد در انتظار کمک دولت

  • کد خبر: ۹۲۱۱۱
  • ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
سرعت مترو مشهد در انتظار کمک دولت
کسی که سرش در حساب وکتاب عمرانی باشد، متوجه می‌شود که ردیف بودجه اختصاصی برای ساخت این پروژه، پول خردی بیشتر نیست، اما وجود آن در آلبوم اقتصادی ضروری است. بازپرداخت اوراق قرضه هم که عملا بر دوش شهرداری‌ها افتاده است و اگر دولت سهم خودش را قبول نکند، به این معنی است که فقط به اندازه ساخت ۴۲ متر از مترو مشهد در سال آینده شریک خواهد بود.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ آبی آسمان مشهد هر روز کدرتر می‌شود و ریه‌های ما پردودتر. هربار دم و بازدم در این هوا لزوم توسعه حمل ونقل عمومی به ویژه از نوع پاک آن یعنی قطارشهری را به رویمان می ‎آورد و بی توجهی به آن نتیجه اش می‌شود افزایش تعداد روز‌هایی که در هوای ناسالم شهر نفس می‌کشیم. اما با وجود اهمیت این موضوع، امسال کاهش ۶/۲ درصدی ردیف بودجه قطارشهری مشهد و مهم‌تر از آن حذف سهم ۵۰ درصدی دولت از بازپرداخت اوراق مشارکت، بهره مشهدی‌ها از کمک دولت به توسعه حمل ونقل پاک و سریع در آلبوم اقتصادی ۱۴۰۱ است!

حالا رفع مشکلات اورهال واگن‌های خط یک پس از ۱۱ سال کار بی وقفه، به پایان رساندن ایستگاه سلامت، مرکز فرمان و تجهیزات دپو در خط ۲ و تکمیل فاز یک خط ۳ قطارشهری با مشکلات بیشتری همراه خواهد بود.

۱۱ سال طول کشید تا بالاخره در اسفند ۱۳۸۹ این هزارپا آهنین در تونل‌های حفرشده در زیرزمین مشهد به حرکت درآمد و حالا مثل همیشه برای ادامه مسیر نیاز به تزریق بودجه داردبگذارید کمی حساب وکتاب‌ها را شفاف‌تر کنیم. در همه سال‌ها بودجه قطارشهری به دو صورت ردیف نقدی و اوراق مشارکت تعیین می‌شد.

امسال نیز همان بود، اما ردیف بودجه اختصاصی قطارشهری مشهد از ۴۵ میلیاردو ۲۲۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ به ۴۲ میلیاردو ۴۰۳ میلیون ریال کاهش یافته است. همچنین به گفته مسئولان، قرار است سهمیه اوراق مالی اسلامی نیز از ۷۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته به هزار میلیارد تومان در سال جاری افزایش پیدا کند، اما حذف سهمیه بازپرداخت اصل و سود توسط دولت، عملا این افزایش را می‌بلعد.

کسی که سرش در حساب وکتاب عمرانی باشد، متوجه می‌شود که ردیف بودجه اختصاصی برای ساخت این پروژه، پول خردی بیشتر نیست، اما وجود آن در آلبوم اقتصادی ضروری است. بازپرداخت اوراق قرضه هم که عملا بر دوش شهرداری‌ها افتاده است و اگر دولت سهم خودش را قبول نکند، به این معنی است که فقط به اندازه ساخت ۴۲ متر از مترو مشهد در سال آینده شریک خواهد بود. چرا؟ چون ساخت هر متر مترو به همراه ناوگان و درمجموع راه اندازی آن حدو د ۱۲۰۰ میلیاردتومان هزینه دارد.

لایحه بودجه ۱۴۰۱، ساخت مترو را کندتر می‌کند

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد با اشاره به حذف سهم دولت در ساخت قطارشهری شهر‌های مختلف از لایحه بودجه ۱۴۰۱ به شهرآرا می‌گوید: هنوز مجلس تصویب نکرده است و ما تلاش می‌کنیم در این مدت با نماینده‌های مجلس رایزنی کنیم و اکنون درحال پیگیری موضوع هستیم؛ زیرا بودجه‌ای که دولت به مجلس فرستاده، به ضرر تمام شهرداری‌های کشور است.

کیانوش کیامرز ادامه می‌دهد: بودجه اصلی قطارشهری‌های کشور از طریق اوراق مشارکت تامین می‌شود و تنها کمکی که دولت برای ساخت مترو به شهر‌ها می‌کرد، انتشار این اوراق و تامین بازپرداخت ۵۰درصد از اصل و سود آن بود که متاسفانه در بودجه۱۴۰۱ آن را نیز حذف کرده است. باتوجه به این موضوع، این طور به نظر می‌رسد که دولت نمی‌خواهد به ساخت حمل ونقل ریلی شهری کمک کند، بنابراین صددرصد پروژه‌های قطارشهری در سال‌های آینده با رکود بیشتری مواجه خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه اجرای پروژه قطارشهری تاکنون نیز به تعویق افتاده است و این موضوع آن را با شدت بیشتری عقب خواهد راند، می‌افزاید: شهرداری مشهد با پیگیری از طریق نماینده‎های مجلس و نماینده‌های دولت در استان، برای پایدار کردن ۵۰درصد سهم دولت در بازپرداخت اوراق مالی تلاش می‌کند.

کیامرز در پاسخ به این سوال که سهم مشهد از بودجه ۷ هزار میلیارد تومانی درنظر گرفته شده در بند «د» تبصره ۵ چقدر است، می‌گوید: سال گذشته این مبلغ، ۷۰۰ میلیارد تومان بود که قرار است امسال به هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند، اما ناگهان دولت سهم ۵۰ درصدی خود از بازپرداخت این اوراق را حذف کرد. مبلغ ردیف اختصاصی قطارشهری مشهد نیز بسیار ناچیز است، اما وجود این ردیف به همراه اوراق قرضه، کمکی به شهرداری‌ها برای پیشبرد پروژه‌های قطارشهری بوده است.

پیگیر تغییر در لایحه بودجه هستیم

نایب رئیس کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهرمشهد با اشاره به تأثیرگذاری وجود قطارشهری بر حمل ونقل عمومی، جلوگیری جدی از آلودگی هوا و رسیدن به شهر پاک به شهرآرا می‌گوید: یکی از شاخص‌های اصلی توسعه پایدار شهری، موضوع قطارشهری است. این موضوع جزو اولویت‌های شورای ششم و شهرداری نیز هست و تلاش می‌کنیم با قدرت بیشتری این مسیر را ادامه دهیم.

سیدابراهیم علیزاده با انتقاد از رویکرد دیده شده در لایحه آلبوم اقتصادی ۱۴۰۱ در حذف سهم دولت از بازپرداخت اوراق مالی می‌افزاید: این موضوع عمدا یا سهوا نادیده گرفته شده است که امیدوارم آن را در قانون بودجه ۱۴۰۱ اصلاح کنند تا از کندتر شدن روند اجرای پروژه‌ها جلوگیری شود؛ چون فقط با بودجه‌های شهری نمی‌توان این مسیر را پیش رفت و امکان ادامه کار با سرعت زیاد نخواهد بود. وی تاکید می‌کند: با نماینده‌ها مرتب جلسه می‌گذاریم و موضوع را پیگیری می‌کنیم. امیدواریم آقای استاندار و نماینده‌های محترم کمک کنند این موضوع در بودجه اصلاح شود تا بتوانیم به زائران و مجاوران جهان شهر برکت و کرامت، خدمات ارزنده‌ای بدهیم.

رایزنی نماینده‌های مجلس

همچنین فاطمه رحمانی، نماینده مشهد در مجلس در گفتگو با شهرآرا از پیگیری افزایش بودجه قطار شهری مشهد خبر داده و می‌گوید: برای افزایش بودجه‌های مرتبط با مشهد با سایر نمایندگان رایزنی خواهیم کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->