استاندار خراسان رضوی: فضای نسبتا خوبی در حوزه اقتصادی در استان داریم پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (پنجشنبه، یکم خرداد ۱۴۰۴) | احتمال بارش تگرگ در مناطق شمالی استان فرابورس در راه مشهد | سرمایه‌های ملی، پشتوانه جدید پروژه‌های برق تجدیدپذیر در خراسان رضوی طلای جهانی صعودی ماند (یکم خرداد ۱۴۰۴) کشف و ضبط ماینر‌های میلیاردی از یک مرکز غیرمجاز استخراج رمز ارز در مشهد قیمت بیت‌کوین رکورد زد (یکم خرداد ۱۴۰۴) نشست تخصصی فعالان اقتصادی خراسان رضوی با مدیران بورس کشور | نهاد‌های مالی کشور در مشهد تجمیع می‌شوند سند جامع سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهری مشهد رونمایی شد واکنش سازمان خصوصی سازی به شایعه تجمیع و عدم توزیع ۶۰ هزار میلیارد تومان سود سهام عدالت چهارمین سال خشکسالی در خراسان رضوی آغاز تحویل ۷۹ هزار قطعه سکه طلا از مرحله اول طرح پیش‌فروش سکه (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) حقوق اردیبهشت بازنشستگان صندوق فولاد واریز شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) یارانه نقدی اردیبهشت برای دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) آغاز به‌کار نمایشگاه تخصصی «مشهداینوکس» و «مشهدفاینکس» | مشهد، میزبان حضور ۸۰ هلدینگ سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی + فیلم رئیس سازمان بورس در مشهد: ۸۰ درصد از گردش مالی بازار سرمایه مربوط به اشخاص حقیقی است بورس به خراسان رضوی می‌آید| ابلاغ اساسنامه سامان‌دهی صندوق‌های مالی اعتباری، به‌زودی شرایط فروش علی الحساب محصولات مدیران خودرو اعلام شد (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) خراسان رضوی روی ریل جهش صنعتی| افزایش ۹۰ درصدی حجم سرمایه‌گذاری و صادرات صنعتی در خراسان رضوی ساعت کاری انجام عملیات ساتنا در روزهای پنجشنبه تغییر کرد افزایش ۵۰ درصدی قیمت خودرو‌های وارداتی از ابتدای سال ۱۴۰۴ بورس کماکان در سراشیبی | گزارش وضعیت بازار سهام (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) تحویل سکه‌های پیش‌فروش بانک مرکزی از امروز (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) آغاز شد + جزئیات و نحوه دریافت سکه قیمت امروز طلا، سکه و ارز (۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴) | افزایش قابل توجه قیمت طلا ماینرها، یک‌پنجم برق کشور را مصرف می‌کنند! کارت سوخت وسایل نقلیه بدون بیمه ابطال می‌شود کاهش زمان ثبت شرکت‌ها به کمتر از ۲ ساعت | فعالیت شرکت‌های صوری و کاغذی غیرممکن می‌شود مشهد، قطب آموزش قانون به فعالان اقتصادی | دومین همایش منطقه‌ای «ثبت، پیشران سرمایه‌گذاری برای تولید» برگزار شد برق خورشیدی، نور امید در تاریکی ناترازی | گفت‌و‌گو با مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان رضوی درباره راه‌حل‌های ناترازی انرژی
سرخط خبرها

خودروهای بزرگتر، ایمنی بیشتری دارند؟

  • کد خبر: ۹۳۴۲۴
  • ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۱
خودروهای بزرگتر، ایمنی بیشتری دارند؟
همین سؤال در مورد خودروهای شاسی بلند و وانت ها مطرح است. شاید سایز خودرو مهم باشد، اما رفتار رانندگی، رعایت تعمیر و نگهداری و حفظ سرعت مطمئنه مهم‌ترند.

به گزارش شهرآرانیوز، تردیدی نیست که خودرو‌های جدیدتر، ایمن ترند. نگاهی به آمار مرگ و میر سالانه ۲۰۱۹ (آخرین آمار تاکنون) yearly fatality statistics from ۲۰۱۹ از مؤسسه بیمه برای ایمنی بزرگراه موسوم به IIHS (مخفف Insurance Institute of Highway Safety) شان می‌دهد که احتمال مردن در تصادف نسبت به سال ۱۹۸۰ نصف شده است. به بیان دقیق‌تر در سال ۱۹۸۰ به ازای ۱۰۰ هزار نفر ۲۲.۵ مرگ به ثبت می‌رسید در حال که در سال ۲۰۱۹ به ازای ۱۰۰ هزار نفر ۱۱.۵ نفر به ثبت رسیده است. کاهش چشمگیر در میزان مرگ و میر انسان‌ها در اثر تصادف به عوامل مختلفی بستگی دارد و در سه دهه گذشته، با بهبود زیرساخت ها، سیاست گذاری‌ها و رفتار‌های رانندگان میزان مرگ و میر در اثر تصادف کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

رسانه‌ها معمولاً ایمن‌ترین خودرو‌ها the safest cars یا ایمن‌ترین شاسی بلند‌های safest SUVs بازار را معرفی می‌کنند، اما آیا می‌توان دسته بندی‌ها یا سگمنت‌های مختلف بازار را از لحاظ مرگ و میر با هم مقایسه کرد؟ مخصوصاً که انرژی جنبشی رابطه مستقیمی با وزن خودرو دارد.

به قدری عوامل مختلف در آمار مرگ و میر در اثر تصادف دخالت دارند که نمی‌شود ارزیابی این تصادف‌ها را به یک عامل نسبت داد. از جمله این عوامل می‌توان به این موارد اشاره کرد: سرعت، سن راننده، جنسیت، نوع جاده یا خیابانی که مردم در آن میرانند، سن خودرو، فناوری‌های به کار رفته در خودرو، تأثیر مواد مصرف شده [الکل، مواد مخدر]و هزاران عامل دیگر.

اما این ادعا هم نمی‌تواند درست باشد که ایمنی یک خودروی جمع و جور در سگمنت A با ایمنی وانت‌ها یا شاسی بلند‌های تمام قد برابری می‌کند؛ بنابراین این سؤال همچنان باقی است که آیا هر چه خودرو بزرگتر باشد، ایمنی بهتری ارائه می‌کند؟ یا این نظریه اصلاً با آمار و ارقام جور در می‌آید؟

در ماه مه سال ۲۰۲۰ مؤسسه بیمه برای ایمنی بزرگراه آماری را منتشر کرد که نشان می‌داد مرگ راننده در خودرو‌های کوچک بالاتر است. البته در این گزارش داده‌های خودرو‌ها به دسته بندی‌های جداگانه‌ای تقسیم شده بود از جمله مینی ون، شاسی بلند، وانت پیکاپ و هر دسته بندی بر اساس سایز طبقه بندی شده بود.

در دسته بندی خودرو‌های سدان چهار در و هاچبک‌ها آمار به این شکل بود که به ازای هر ۱۰ میلیارد مایل پیموده شده، بزرگترین خودرو‌های این دسته ۳۶ مرگ و میر و کوچکترین خودرو‌های این دسته ۷۸ مرگ و میر به ثبت رسانده اند یعنی مرگ و میر در خودرو‌های کوچکتر این دسته دو برابر خودرو‌های بزرگتر این دسته بوده است.

خودروهای بزرگتر، ایمنی بیشتری دارند؟

در دسته بندی خودرو‌های شاسی بلند هم سایز آن‌ها ماننده دسته بندی سدان‌ها مهم بوده به طوری که مرگ و میر در شاسی بلند‌های جمع و جور چهار برابر شاسی بلند‌های تمام قد بوده است. یعنی هر چه سایز خودرو بزرگتر باشد، مرگ و میر در آ «کمتر است.

تقریباً در تمام سگمنت‌ها وقتی با خودشان مقایسه می‌شوند، این یافته که خودرو‌های کوچکتر مرگ و میر بیشتری دارند، در آمار مشخص شده است (البته به جز وانت‌هایی که نیروی قوای محرکه به محور عقب اعمال می‌شود و خودرو‌های دو-دَر).

در بررسی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ معلوم شده است که ۲۰ خودرو به ازای هر میلیون دستگاه پلاک شده فقط ۹ مرگ و میر راننده به ثبت رسانده اند. از این ۲۰ خودرو فقط ۴ تای آن در دسته بندی خودرو‌های کوچک یا جمع و جور دسته بندی می‌شوند (که عبارتند از: لندرور اوک، فولکس گلف، نیسان لیف و میتسوبیشی آوت لندر) در حالی که ۱۶ خودروی دیگر در دسته بندی متوسط یا تمام قد قرار می‌گرفتند.

از ۲۰ مدل که بالاترین میزان مرگ و میر را نشان داده اند، ۱۵ مدل تحت عنوان مینی یا کوچک دسته بندی شده اند. بله آمار‌ها یک ترند کاملاً واضح را نشان می‌دهند که راننده‌ها در خودرو‌های بزرگتر کمتر جان خود را از دست می‌دهند.

حالا این سؤال پیش می‌آید که آیا شاسی بلند‌ها و پیکاپ‌ها از سایر خودرو‌های سواری ایمن‌تر هستند یا نه؟ داده‌ها و آمار نشان می‌دهند که به ازای ۱۰ میلیارد مایل پیموده شده مرگ و میر در خودرو‌های سواری به طور متوسط ۳۶ بوده در حالی که در شاسی بلند ۱۹ و در پیکاپ ۱۸ مورد بوده است.

بالاترین میزان مرگ و میر ثبت شده در خودرو‌های سگمنت کوچک یا مینی‌های چهار در ثبت شده است که به ازای ۱۰ میلیارد مایل ۷۸ مورد مرگ و میر بوده است. در همین اثنا، بدترین‌ها در سگمنت شاسی بلند (لاکچری‌های کوچک تک دیفرانسیل) با ۴۰ مرگ و میر به ازای ۱۰ میلیارد مایل و خطرناک‌ترین پیکاپ‌ها (تمام قد‌های دو دیفرانسیل) هستند که ۲۳ مرگ و میر به ثبت رسانده اند.

پایین‌ترین میزان مرگ و میر در بین سگمنت‌های مختلف خودرو «مینی ون» هستند، که در حقیقت خودروی خانواده هم به حساب می‌آیند. به ازای ۱۰ میلیارد مایل پیموده شده فقط ۱۵ راننده مینی ون جان خود را از دست داده اند. فیزیک دان‌ها آن را به وزن این خودرو‌ها نسبت می‌دهند، اما واقعیت این است که معمولاً راننده مینی ون‌ها همیشه این را در نظر دارند که در صندلی عقب، کودکان نشسته اند.

جدای از آمار‌هایی که منتشر می‌شود و سوای آن که هر چقدر اندازه خودرو بزرگتر باشد، خودرو ایمن‌تر است در این نکته شکی نیست که موارد مهمتری وجود دارند و آن نگهداری صحیح خودرو از لحاظ فنی، رفتار خوب رانندگی، عدم مصرف مواد، رعایت سرعت بهینه، رانندگی با هشیاری بالا عوامل مهمتری نسبت به سایز خودرو هستند.

منبع: سایپانیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->