حاجی‌بگلو: تصمیم‌گیری درباره تمدید دوره شوراها در انتظار مجلس است | هفت ساله شدن شوراها، در دولت نیز موافقانی دارد مشروح سیاست‌های شورای شهر مشهد در حوزه حمل‌ونقل شهری برگزاری دهمین دوره انتخابات هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی (۶ دی ۱۴۰۳) کاسب قدیمی محله سرشور: ما وسط تاریخ مشهدیم شهردار مشهد مقدس: ۴۵ کلان‌پروژه در‌حال‌اجرا تا پایان دوره ششم مدیریت شهری، به بهره‌برداری می‌رسد + فیلم هر سفر مترو در مشهد ۱۸ هزار تومان هزینه دارد افزایش ۲برابری پلاک‌های فعال خودرو در مشهد طی ۵ سال | کاهش حوادث ترافیکی فاز نخست خط ۳ قطارشهری مشهد تا پایان ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد توضیحات رئیس شورای شهر مشهد درباره برخی موضوعات مربوط به صحن علنی روز گذشته (۵ دی ۱۴۰۳) هوای کلانشهر مشهد برای ششمین روز پیاپی، آلوده است (۶ دی ۱۴۰۳) نایب‌رئیس کمیسیون عمران شورای شهر مشهد: تغییر کیفیت و ظاهر معابر شهر هدیه ناقابل مدیریت شهری است | ورود ۶۰ ناوگان جدید خط یک قطارشهری از یک‌سال‌ونیم آینده نگاهی به واقعه آتش‌سوزی ندامتگاه مشهد در ۵ دی ماه ۱۳۵۷ | آزادی با شورش زندانیان بند ۲ اجرای طرح آبرسانی، مسیر تردد در یک‌ منطقه از مشهد را به مدت ۵ روز مسدود کرد ظرفیت‌های مشهد، بازتاب‌های بین‌المللی دارد راهکار‌هایی برای کاهش خسارات بلایای طبیعی در شهر‌ها رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: اقدامات شورای شهر درخصوص تسهیل زیست عفیفانه بانوان، قابل‌دفاع است | مدیریت شهری در بحران سرما، عملکرد ارزشمندی داشت ممنوعیت ورود خودروهای سنگین به شهر مشهد رعایت نمی‌شود | وقتی کامیون‌ها قوانین را زیر چرخ هایشان له می‌کنند افزایش سرمایه شهرداری مشهد در بانک شهر مروری بر وضعیت پایگاه‌های چندمنظوره شهرداری مشهد به بهانه روز ایمنی در برابر زلزله | پناهگاهی برای روزهای بحرانی ضرورت نظارت بر ساخت‌و‌ساز‌ها برای داشتن شهری ایمن و مقاوم صدور بیش از ۵۴۶ هزار مجوز بهره‌برداری از غرفه‌‌بازار‌های سیار شهرداری مشهد
سرخط خبرها

متروپلیس؛ کلان‌شهری هوشمند

  • کد خبر: ۹۵۱۴۳
  • ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷
متروپلیس؛ کلان‌شهری هوشمند
محمداسماعیل شیخانی - مدیر روابط عمومی شورای اسلامی شهر مشهد

هرگاه واژه «متروپلیس» را می‌شنوم، ناخودآگاه یاد آن فیلم قدیمی و صامت، اما اثرگذار و شگرف فریتز لانگ می‌افتم که در سال ۱۹۲۷میلادی روی پرده سینما رفت؛ فیلمی علمی‌تخیلی که آن زمان یک آرمان‌شهر را به تصویر می‌کشید. اینک، اما آن آرمان‌شهر پاهایش را روی زمین قرار داده و متروپلیس جنبه‌ای عینی‌تر (هرچند ناقص) به خود گرفته است.

اگر متروپلیس را به کلان‌شهر تعبیر کنیم، کار خود را ساده کرده‌ایم. زیرا با این تعریف، بلافاصله مصادیق زیادی برای آن می‌توان برشمرد، اما اگر دایره تعریف را محدودتر کنیم، به همان میزان از مصادیق نیز کاسته می‌شود و مصادیق هم خالص‌تر خواهند شد.

تمایل دارم متروپلیس را کلان‌شهری هوشمند و دارای شبکه گسترده ارتباطی با دیگر کلان‌شهر‌های دنیا تعبیر کنم؛ تعریفی که حلقه اتصال کلان‌شهر با «جهان‌شهر» است. مصداق متروپلیس را بنابراین جهان‌شهر می‌دانم. جهان‌شهر یک وضعیت آرمانی و ایدئال و یک شعار نیست، بلکه یک الزام و یک عینیت است و خارج از این جغرافیا نمی‌توان زیست در جهان کنونی را متصور شد.

جهان‌شهر هم در سطح داخلی و هم در سطح بین‌الملل همه سازوکارهایش را به شکل هوشمند دنبال می‌کند. شهروندان آن به «شبکه‌وند» تبدیل شده‌اند، اقتصاد دیجیتال حرف نخست را می‌زند و شبکه‌های اجتماعی میدان‌دار حوزه تغییرات فرهنگی هستند و متروپلیس یا جهان‌شهر تلاش می‌کند به‌ویژه در حوزه زیرساختی و فناوری مداوم خود را به‌روز کند.

در سطح بین‌الملل نیز جهان‌شهر همه ظرفیت‌ها را به شکل یکپارچه در خدمت توسعه شهری قرار می‌دهد و شبکه گسترده و زنجیره به‌هم‌پیوسته‌ای با دیگر متروپلیس‌ها ایجاد می‌کند.

حلقه اتصال در این میان زیرساخت‌های فناوری هستند. زیرا بستر اصلی تحقق شهروند هوشمند، شهر هوشمند است و شهر هوشمند نیز به‌صورت مداوم ابزار‌های فناورانه خود را ارتقا می‌دهد. حال با این تعریف باید سنجه‌ای عادلانه را قاضی قرار داد و سپس براساس آن قضاوت کرد که چه اندازه در تحقق متروپلیس موفق بوده‌ایم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->