پیام تسلیت سخنگوی وزارت امور خارجه به دولت و مردم بوسنی و هرزگوین حملات وحشیانه رژیم اسرائیل به جنوب لبنان | تهدید مردم به تخلیه خانه‌هایشان+فیلم اطلاعیه هشدار امنیت پرواز برای غرب ایران تکذیب شد (۱۵ مهر ۱۴۰۳) ارتش رژیم صهیونیستی هلاکت ۱۱ سربازش را توسط حزب الله پذیرفت رژیم صهیونیستی: دو پایگاه هوایی ما در حمله اخیر ایران هدف قرار گرفت حزب‌الله خبرسازی رسانه‌های غربی درباره سرنوشت رهبران خود را تکذیب کرد سید حسن خمینی: اسرائیل جز با زبان زور و قدرت کوتاه نخواهد آمد نشست سران قوا به میزبانی پزشکیان برگزار شد (۱۴ مهر ۱۴۰۳) رژیم صهیونیستی دوباره سوریه را مورد حمله پهپادی قرار داد (۱۴ مهر ۱۴۰۳) افزایش شهدای حملات رژیم صهیونیستی به لبنان به ۲۰۳۶ نفر (۱۴ مهر ۱۴۰۳) فرمانده سنتکام وارد اراضی اشغالی شد (۱۴ مهر ۱۴۰۳) حمله راکتی حزب‌الله به شرکت صنایع نظامی در شمال اسرائیل (۱۴ مهر ۱۴۰۳) آخرین خبر‌ها از سرنوشت هاشم صفی الدین سخنگوی وزارت خارجه: منطقه باید قدردان فداکاری‌های سوریه در مصاف با تروریسم باشد عراقچی: پاسخ ما به هر تجاوز رژیم صهیونیستی قوی‌تر خواهد بود رئیس جمهور آرژانتین متهم به سرقت شد یک فرمانده حماس در لبنان به شهادت رسید (۱۴ مهر ۱۴۰۳) ضعف رژیم صهیونیستی در برخورد با پهپاد‌های مقاومت عراق ضاحیه بیروت دوباره تحت حملات شدید رژیم صهیونیستی قرار گرفت (۱۴ مهر ۱۴۰۳) حمله موشکی حزب الله به شهرک «کرمئیل» در شمال فلسطین اشغالی انتقاد شدید عراقچی در دیدار با وزیر خارجه سوریه از بی‌عملی شورای امنیت در قبال جنایات رژیم صهیونیستی گفتگو و رایزنی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا و رئیس دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل آیت‌الله علم‌الهدی: موقعیت‌شناسی و مقابله با جریان نفوذ وظیفه اصلی پلیس هوشمند است
سرخط خبرها

ارتباط مردمی؛ چگونه؟

  • کد خبر: ۹۷۶۲
  • ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۵
ارتباط مردمی؛ چگونه؟
عباس عبدی رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران
آقای جهانگیری، معاون‌اول رئیس‌جمهور، در بخش‌نامه‌ای همه وزرا و استانداران را موظف کرده است تا دست‌کم یک روز در ماه را به دیدار‌های مردمی اختصاص دهند و پای درددل مردم بنشینند. بنده نمی‌دانم که این بخش‌نامه ربطی به اتفاقات اخیر داشته یا خیر، ولی اگر این بخش‌نامه را در پاسخ به اتفاقات اخیر صادر کرده‌اند، باید گفت که با چنین دیدار‌هایی مشکل حل نخواهد شد؛ چرا که مسئله تا حدی فراتر از این امور است؛ ولی اگر به‌عنوان یک دستور کلی و خارج از چارچوب این مسائل بیان شده است، باید به ۲ نکته توجه کرد. این توصیه‌ها و دستورات در کلیت و سوگیری دولت مفید است، ولی باید مبتنی بر ریشه‌یابی عمیق‌تری از وجود مشکل باشد.
اولین نکته این است که اگر این دیدار‌ها ضروری بوده، پس چرا تاکنون همان مسئولانی که مخاطب واقع شده‌اند، خودشان این برنامه را اجرا نکرده‌اند؟ آیا به ذهنشان نمی‌رسیده؟ چرا تا به حال دولت چنین بخش‌نامه‌ای را صادر نکرده بود؟ پاسخ به این ۲ پرسش و سؤالات مشابه دیگر نشان خواهد داد که مشکل کجاست. اینکه چرا چنین کاری به ذهن آن‌ها نرسیده بود، پاسخ‌های گوناگونی دارد؛ ممکن است از ابتدا خود را پاسخ‌گو در برابر مردم تعریف نکرده‌اند. ممکن است که فکر می‌کنند قادر به رفع مشکلات و درخواست‌های مردم نیستند، یا به دلیل مقررات و کمبود منابع و امکانات ممکن است اصلا کاری به مردم ندارند و برای پست آمده باشند. هرکدام از این پاسخ‌ها که باشد، راه‌حل آن صدور بخش‌نامه نیست؛ دست‌کم اینکه بخش‌نامه به‌تن‌هایی مشکل را حل نمی‌کند و حتی ممکن است این کار به یک برنامه صوری تبدیل شود و به مرور شاهد مناسکی باشیم که مردم هم از آن گریزان شوند. پرسش مهم‌تر این است که مگر امور و مشکلات اداری مردم از طریق دیدار خصوصی و حضوری مقامات با مردم حل می‌شود؟ این کار ضعیف‌ترین نوع حل مسئله است که اتفاقا زمینه فساد و پارتی‌بازی را هم فراهم می‌کند. زمانی بود که نوبت چنین دیدار‌هایی یا مشابه آن خرید و فروش می‌شد. اگر منظور از این دیدار‌ها راه انداختن کار مردم است، بعید است مفید فایده باشد؛ مشکل مردم و جامعه با ادارات در جای دیگری است.
اولین مشکل این است که برخی از مسئولان درک دقیقی از فضای عمومی جامعه و مردم ندارند. این ضعف با دیدار‌های مردمی رفع نمی‌شود؛ چون در دیدار‌های مردمی افراد عادی به گونه دیگری ارتباط برقرار می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند مشکلشان حل شود و کاری به مسائل دیگر ندارند. برای این کار، مسئولان باید از رسانه‌های جمعی معتبر استفاده کنند، به‌صورت افراد عادی در جامعه زندگی کنند، به خرید بروند، به سفر بروند و در بازار قدم بزنند، در پارک با مردم عادی گفتگو کنند و مثل یک فرد عادی باشند؛ ولی اگر در محفظه امنیتی و افراد بادمجان دور قاب‌چین اطرافشان باشند، هیچ درک مردمی پیدا نخواهند کرد.
برای حل مشکلات مردم باید ادارات دولتی روابط‌عمومی و بازرسی مورد اعتماد و قوی و تا حدی مستقل داشته باشند. ارتباط نظام اداری با جامعه باید از مرحله فردی و چهره به چهره بودن خارج و نهادمند و حتی الکترونیک شود. مسئولان از طریق رسانه‌ها باید پاسخ‌گو باشند. مشکلات مردم فقط انجام امور اداری شخصی خودشان نیست، بلکه انواع مطالبات عمومی و پرسش‌های مهم دارند که مسئولان باید در برابر آن‌ها پاسخ‌گو باشند. اگر یک روزنامه‌نگار از یک اداره و سازمان دولتی انتقاد کرد، او را بایکوت و تحریم نکنند و سعی در خریدن یا ساکت کردن رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران نداشته باشند. بنابر این مسئله، تغییر نگرش درباره ارتباط با مردم و جامعه است. بسیاری از افراد معتبر حتی اگر نیاز و خواسته بحقی هم داشته باشند، حاضر نیستند به ملاقات مقامات بروند. در این گونه موارد مسئولان باید خودشان اقدام کنند و به دیدار آنان بروند؛ نه فقط حضوری، بلکه از طریق رسانه‌ها.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->