حاجی‌بگلو: تصمیم‌گیری درباره تمدید دوره شوراها در انتظار مجلس است | هفت ساله شدن شوراها، در دولت نیز موافقانی دارد مشروح سیاست‌های شورای شهر مشهد در حوزه حمل‌ونقل شهری برگزاری دهمین دوره انتخابات هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی (۶ دی ۱۴۰۳) کاسب قدیمی محله سرشور: ما وسط تاریخ مشهدیم شهردار مشهد مقدس: ۴۵ کلان‌پروژه در‌حال‌اجرا تا پایان دوره ششم مدیریت شهری، به بهره‌برداری می‌رسد + فیلم هر سفر مترو در مشهد ۱۸ هزار تومان هزینه دارد افزایش ۲برابری پلاک‌های فعال خودرو در مشهد طی ۵ سال | کاهش حوادث ترافیکی فاز نخست خط ۳ قطارشهری مشهد تا پایان ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد توضیحات رئیس شورای شهر مشهد درباره برخی موضوعات مربوط به صحن علنی روز گذشته (۵ دی ۱۴۰۳) هوای کلانشهر مشهد برای ششمین روز پیاپی، آلوده است (۶ دی ۱۴۰۳) نایب‌رئیس کمیسیون عمران شورای شهر مشهد: تغییر کیفیت و ظاهر معابر شهر هدیه ناقابل مدیریت شهری است | ورود ۶۰ ناوگان جدید خط یک قطارشهری از یک‌سال‌ونیم آینده نگاهی به واقعه آتش‌سوزی ندامتگاه مشهد در ۵ دی ماه ۱۳۵۷ | آزادی با شورش زندانیان بند ۲ اجرای طرح آبرسانی، مسیر تردد در یک‌ منطقه از مشهد را به مدت ۵ روز مسدود کرد ظرفیت‌های مشهد، بازتاب‌های بین‌المللی دارد راهکار‌هایی برای کاهش خسارات بلایای طبیعی در شهر‌ها رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: اقدامات شورای شهر درخصوص تسهیل زیست عفیفانه بانوان، قابل‌دفاع است | مدیریت شهری در بحران سرما، عملکرد ارزشمندی داشت ممنوعیت ورود خودروهای سنگین به شهر مشهد رعایت نمی‌شود | وقتی کامیون‌ها قوانین را زیر چرخ هایشان له می‌کنند افزایش سرمایه شهرداری مشهد در بانک شهر مروری بر وضعیت پایگاه‌های چندمنظوره شهرداری مشهد به بهانه روز ایمنی در برابر زلزله | پناهگاهی برای روزهای بحرانی ضرورت نظارت بر ساخت‌و‌ساز‌ها برای داشتن شهری ایمن و مقاوم صدور بیش از ۵۴۶ هزار مجوز بهره‌برداری از غرفه‌‌بازار‌های سیار شهرداری مشهد
سرخط خبرها

دسترسی به خدمات، راهکار فقرزدایی

  • کد خبر: ۹۸۲۴۹
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
دسترسی به خدمات، راهکار فقرزدایی
جواد فرهادی - دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری

حدود یک سوم جمعیت مشهدمقدس را باشندگان سکونتگاه‌های غیررسمی و فرودست تشکیل داده اند. در اولین نگاه، مسئله اصلی این گروه از جامعه، ضعف در برخورداری از امکانات شهری است. توزیع نابرابر امکانات مانند تأسیسات، زیرساخت ها، خدمات، مشاغل و... روی دیگر سکه فرودستی و فقر است.

هرجا امکانات و خدمات کمتری ایجاد شده است، گروه‌های فرودست جامعه در آن مکان‌ها ساکن اند و هرجا که گروه‌های فرادست ساکن اند، برخورداری از امکانات و خدمات کمتر مشاهده می‌شود. از آنجا که شهروندان فقیر امکان پرداخت هزینه مسکن در بخش‌های دارای امکانات و خدمات مناسب را ندارند، این محله‌ها نصیب شهروندان برخوردارتر می‌شود.

در اولین سطح از تحلیل، اگر بخواهیم به دنبال علل فقر و فرودستی گروهی از شهروندان باشیم، باید گفت که «برخوردارنبودن از امکانات شهری مانند خدمات آموزشی، بهداشتی، حمل ونقل و... از علل مهم ناتوانی و فقیرشدن بخشی از شهروندان است».

این موضوع درباره گروه‌هایی از جامعه که از نظر مالی و فرهنگی شکننده و ضعیف ترند، احتمال بیشتری نیز دارد. متأسفانه در راستای برطرف کردن این نقص و توانمندکردن گروه‌های فرودست، همیشه امکان توزیع عادلانه خدمات وجود ندارد، آن هم به دلایلی، چون اقتصادی نبودن یا کمبود منابع مالی، زمانی و....

به عنوان پیشنهاد، راه حل کوتاه مدت و ارزان‌تر این موضوع، دسترس پذیرکردن مراکز خدماتی و محل‌های اشتغال برای فقراست که معمولا در محلات حاشیه شهر و کم برخوردار ساکن هستند. افزایش سرویس‌های حمل ونقل عمومی و توسعه و نفوذ شبکه معابر اصلی و بزرگراه‌ها به داخل محلات غیررسمی از الزامات این امر است و در شهر مشهد می‌توان به آن اندیشید.

افزایش تقاطع ها، پل‌های روگذر و ارتباط هرچه بیشتر و بهتر بخش درونی بولوار کمربندی، یعنی صدمتری و هسته میانی و مرکزی برخوردار شهر، با فضای بیرونی، یعنی بخش فرودست حاشیه شهر، اقدامی در راستای محرومیت زدایی بر پایه همین راهبرد است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->