تمهیدات ویژه برای استقبال از زائران امام رضا (ع) در مشهد مقدس اتخاذ شده است کیفیت هوای شهر در وضعیت ناسالم برای تمامی گروه‌ها قرار گرفت (۲ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌بینی افزایش ۴ برابری زائران ورودی به مشهد در روز شهادت امام رضا (علیه‌السلام) اسکان ۱۲۰۰ زائر در پایانه مسافربری امام رضا(ع) مشهد آبرسانی بیش از ۳.۵ میلیون لیتر آب شرب به مواکب بین راهی اطراف مشهد مقدس فعالیت بیش از ۳۰۰ نیروی رفع سد معبر شهرداری مشهد برای برقراری نظم و امنیت معابر شهری در دهه پایانی صفر  ساعت کاری مترو مشهد در شب شهادت امام رضا (ع) افزایش پیدا کرد + جزئیات (۱ شهریور ۱۴۰۴) شهردار مشهد مقدس خبر داد؛ قول مجلس برای تأمین ۶۰ واگن مترو و ۲۵۰ اتوبوس جدید در مشهد | خدمت شایسته به زائران ارائه می‌شود + فیلم مجلس، پای کار توسعه زیرساخت‌های زیارت | بازدید اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از خط ۳ قطارشهری مشهد پیش‌بینی ۲۳ رام قطار فوق‌العاده برای بازگشت زائران دهه آخر صفر ۱۴۰۴ از مشهد نذر ۱۴ ساله بازاریان پارچه تهران در مشهد | پخت و توزیع ۸۸۸۸ پرس غذای گرم برای محرومان + فیلم پایانه مسافربری مشهد برای عملیات بازگرداندن زائران رضوی به ۲۵۰۰ اتوبوس نیاز دارد آخرین وضعیت محدودیت‌های ترافیکی معابر مشهد مقدس در شب و روز شهادت امام‌رضا(ع) (یکم شهریور ۱۴۰۴) اسکان بیش از ۱۱۲ هزار زائر در مراکز شهرداری مشهد در دهه پایانی صفر (۱ شهریور ۱۴۰۴) آماده‌باش ۱۰۰ درصدی نیروی کارگری خدمات شهری مشهد در سه شیفت کاری ورود بیش از ۴ میلیون و ۴۷۶ هزار زائر و مسافر به مشهد و خراسان رضوی تا امروز (یکم شهریورماه ۱۴۰۴) فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهرما مشهد در روز شهادت امام رضا (ع) مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد: قول می‌دهیم هیچ کدام از زائران بدون بلیت برگشت نباشند شاخص جدید حذف یارانه نقدی اعلام شد | سرانه درآمد بیش از ۱۰ میلیون تومان پس از کسر هزینه اجاره آیا برق شهروندان مشهدی در ایام شهادت امام رضا (ع) قطع نمی‌شود؟ ۳۵ هزار زائر از خدمات رفاهی بوستان غدیر مشهد در سه روز گذشته استفاده کردند + عکس
سرخط خبرها

دسترسی به خدمات، راهکار فقرزدایی

  • کد خبر: ۹۸۲۴۹
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
دسترسی به خدمات، راهکار فقرزدایی
جواد فرهادی - دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری

حدود یک سوم جمعیت مشهدمقدس را باشندگان سکونتگاه‌های غیررسمی و فرودست تشکیل داده اند. در اولین نگاه، مسئله اصلی این گروه از جامعه، ضعف در برخورداری از امکانات شهری است. توزیع نابرابر امکانات مانند تأسیسات، زیرساخت ها، خدمات، مشاغل و... روی دیگر سکه فرودستی و فقر است.

هرجا امکانات و خدمات کمتری ایجاد شده است، گروه‌های فرودست جامعه در آن مکان‌ها ساکن اند و هرجا که گروه‌های فرادست ساکن اند، برخورداری از امکانات و خدمات کمتر مشاهده می‌شود. از آنجا که شهروندان فقیر امکان پرداخت هزینه مسکن در بخش‌های دارای امکانات و خدمات مناسب را ندارند، این محله‌ها نصیب شهروندان برخوردارتر می‌شود.

در اولین سطح از تحلیل، اگر بخواهیم به دنبال علل فقر و فرودستی گروهی از شهروندان باشیم، باید گفت که «برخوردارنبودن از امکانات شهری مانند خدمات آموزشی، بهداشتی، حمل ونقل و... از علل مهم ناتوانی و فقیرشدن بخشی از شهروندان است».

این موضوع درباره گروه‌هایی از جامعه که از نظر مالی و فرهنگی شکننده و ضعیف ترند، احتمال بیشتری نیز دارد. متأسفانه در راستای برطرف کردن این نقص و توانمندکردن گروه‌های فرودست، همیشه امکان توزیع عادلانه خدمات وجود ندارد، آن هم به دلایلی، چون اقتصادی نبودن یا کمبود منابع مالی، زمانی و....

به عنوان پیشنهاد، راه حل کوتاه مدت و ارزان‌تر این موضوع، دسترس پذیرکردن مراکز خدماتی و محل‌های اشتغال برای فقراست که معمولا در محلات حاشیه شهر و کم برخوردار ساکن هستند. افزایش سرویس‌های حمل ونقل عمومی و توسعه و نفوذ شبکه معابر اصلی و بزرگراه‌ها به داخل محلات غیررسمی از الزامات این امر است و در شهر مشهد می‌توان به آن اندیشید.

افزایش تقاطع ها، پل‌های روگذر و ارتباط هرچه بیشتر و بهتر بخش درونی بولوار کمربندی، یعنی صدمتری و هسته میانی و مرکزی برخوردار شهر، با فضای بیرونی، یعنی بخش فرودست حاشیه شهر، اقدامی در راستای محرومیت زدایی بر پایه همین راهبرد است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->