حاجی‌بگلو: تصمیم‌گیری درباره تمدید دوره شوراها در انتظار مجلس است | هفت ساله شدن شوراها، در دولت نیز موافقانی دارد مشروح سیاست‌های شورای شهر مشهد در حوزه حمل‌ونقل شهری برگزاری دهمین دوره انتخابات هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی (۶ دی ۱۴۰۳) کاسب قدیمی محله سرشور: ما وسط تاریخ مشهدیم شهردار مشهد مقدس: ۴۵ کلان‌پروژه در‌حال‌اجرا تا پایان دوره ششم مدیریت شهری، به بهره‌برداری می‌رسد + فیلم هر سفر مترو در مشهد ۱۸ هزار تومان هزینه دارد افزایش ۲برابری پلاک‌های فعال خودرو در مشهد طی ۵ سال | کاهش حوادث ترافیکی فاز نخست خط ۳ قطارشهری مشهد تا پایان ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد توضیحات رئیس شورای شهر مشهد درباره برخی موضوعات مربوط به صحن علنی روز گذشته (۵ دی ۱۴۰۳) هوای کلانشهر مشهد برای ششمین روز پیاپی، آلوده است (۶ دی ۱۴۰۳) نایب‌رئیس کمیسیون عمران شورای شهر مشهد: تغییر کیفیت و ظاهر معابر شهر هدیه ناقابل مدیریت شهری است | ورود ۶۰ ناوگان جدید خط یک قطارشهری از یک‌سال‌ونیم آینده نگاهی به واقعه آتش‌سوزی ندامتگاه مشهد در ۵ دی ماه ۱۳۵۷ | آزادی با شورش زندانیان بند ۲ اجرای طرح آبرسانی، مسیر تردد در یک‌ منطقه از مشهد را به مدت ۵ روز مسدود کرد ظرفیت‌های مشهد، بازتاب‌های بین‌المللی دارد راهکار‌هایی برای کاهش خسارات بلایای طبیعی در شهر‌ها رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: اقدامات شورای شهر درخصوص تسهیل زیست عفیفانه بانوان، قابل‌دفاع است | مدیریت شهری در بحران سرما، عملکرد ارزشمندی داشت ممنوعیت ورود خودروهای سنگین به شهر مشهد رعایت نمی‌شود | وقتی کامیون‌ها قوانین را زیر چرخ هایشان له می‌کنند افزایش سرمایه شهرداری مشهد در بانک شهر مروری بر وضعیت پایگاه‌های چندمنظوره شهرداری مشهد به بهانه روز ایمنی در برابر زلزله | پناهگاهی برای روزهای بحرانی ضرورت نظارت بر ساخت‌و‌ساز‌ها برای داشتن شهری ایمن و مقاوم صدور بیش از ۵۴۶ هزار مجوز بهره‌برداری از غرفه‌‌بازار‌های سیار شهرداری مشهد
سرخط خبرها

پروژه‌های ریلی خراسان رضوی در ایستگاه بی‌مهری

  • کد خبر: ۱۰۰۴۵۶
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
پروژه‌های ریلی خراسان رضوی در ایستگاه بی‌مهری
معاون استاندار خراسان رضوی می‌گوید با روند کنونی تأمین اعتبار دو خط‌ آهن مهم مشهد در موعد مقرر تکمیل می‌شوند.

علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ چندین سال است که دو پروژه مهم ریلی کشور در مسیر شرق ایران درحال ساخت است و قرار است این دو خط مهم، جنوب و شمال کشور را به مشهد متصل کند.

خط ریلی مشهد-زاهدان-چابهار بیشتر با هدف توسعه صادرات از بندر چابهار به آسیای‌میانه و در کنار آن، آسان سازی در امر حمل ونقل مسافری شرق کشور در چند گام و در مناطق مختلف سه استان سیستان وبلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی درحال انجام است.

از سوی دیگر، خط ریلی مشهدگرگان با هدف اتصال مسیر ریلی مشهد به شمال کشور و بیشتر با هدف ساده کردن رفت وآمد زائران بارگاه رضوی در کنار توسعه شبکه حمل ونقل کالا از سال ۱۳۸۸ آغاز شد، اما به دلیل کمبود بودجه ساخت آن متوقف شد؛ درعین حال این پروژه دارای مطالعات مصوب است، اما باتوجه به حجم و گستردگی این دو پروژه، بودجه ریزی‌های دولتی در چند سال گذشته سبب شده است حرکت فعالیت در این دو خط ریلی نسبت به برنامه‌های پیش بینی شده کندتر باشد.

ازاین رو معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا اعلام کرد که توسعه فعالیت در ساخت این دو خط ریلی نیازمند توجه ویژه دولت در امر بودجه سالانه دولتی و توجه به دیگر راه‌های تأمین منابع مالی برای آن است.

جواد خدایی درباره پروژه ریلی مشهدچابهار گفت: این پروژه ریلی با عنوان طرح ساخت راه آهن زاهدان-زابل-بیرجند و اتصال آن به راه آهن بافق‌مشهد در قانون بودجه به طول ۷۶۰ کیلومتر در دستورکار دولت قرار گرفته است.

معاون استاندار خراسان‌رضوی افزود: این پروژه در سال۱۳۹۶ با شروع عملیات قطعه‌ای به طول تقریبی ۵۰کیلومتر از ایستگاه یونسی در شهرستان گناباد به سمت گناباد آغاز شده و هم اکنون حدود ۷۰درصد در بخش زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با تأکید بر اینکه پروژه راه آهن مشهدچابهار از پروژه‌های ریلی مهم استانی و کشوری قلمداد می‌شود و هرسال در بودجه سنواتی اعتباری برای تکمیل آن مصوب می‌شود، ادامه داد: ساخت کامل این خط ریلی نیازمند اعتبارات زیاد است، اما اعتبارات مصوب با نیاز پروژه متناسب نیست و دولت باید برای تأمین اعتبار این پروژه از ظرفیت‌های اعتباری دیگر ازجمله فاینانس با مشارکت بخش خصوصی و با سازوکار ماده ۵۶ قانون الحاقی بهره گیری کند؛

درحالی که اعتبار پیش‌بینی شده در بودجه ۱۴۰۱ کشور برای پروژه راه‌آهن زاهدان-زابل-بیرجند و اتصال آن به راه‌آهن مشهدبافق ۱۱۸ میلیارد تومان است.

خدایی تصریح کرد: در قانون بودجه کشور سال پایان این پروژه ریلی ۱۴۰۵ است و به یقین با روند فعلی تأمین اعتبار، هدف تعیین شده برای پایان پروژه تحقق ناپذیر است و تغییر نگاه به بودجه ریزی برای این پروژه مهم کشوری لازم است؛ همچنین این موضوع در استان درحال پیگیری است.

راه‌آهن مشهدگرگان نیازمند اعتبار ۳۰ هزارمیلیاردتومانی

معاون استاندار خراسان رضوی در ادامه با اشاره به پروژه خط راه آهن مشهدگرگان گفت: مطالعات اجرایی این پروژه انجام و تصویب شده و اکنون نیازمند تأمین اعتبار موردنیاز است.

دربودجه سال آینده کشور نیز برای راه‌آهن مشهدگرگان اعتبار ۱۲ میلیاردتومانی پیش‌بینی شده و این درحالی‌است که به گفته خدایی برای ساخت این مسیر ریلی حدود ۵۰۰کیلومتری به حدود ۳۰هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی تصریح کرد: دراین راستا و در سفر گذشته وزیر راه وشهرسازی به استان مقرر شد چگونگی تأمین منابع مالی موردنیاز پروژه در کارگروه ملی زیارت مطرح و تصمیم لازم اتخاذ شود که این موضوع اکنون در دست پیگیری است.

خدایی با بیان اینکه مهم‌ترین مانع پیش روی پروژه موضوع اعتبار موردنیاز است که باتوجه به هزینه بسیار زیاد آن باید از طریق فاینانس یا مشارکت بخش خصوصی حل وفصل شود، افزود: در قانون بودجه سال۱۴۰۰ طبق پیش‌بینی‌های اولیه سال پایان این پروژه نیز سال۱۴۰۵ است، اما این پروژه نیز به قطع با اعتبارات پیش بینی شده در قانون بودجه سنوانی به سال پیش بینی شده برای پایان پروژه نمی‌رسد و نیازمند تغییر نگاه در بودجه ریزی به این پروژه است؛ بنابراین باید منابع مالی پروژه از دیگر ظرفیت‌های اعتباری تأمین شود که برای این موضوع نیز استان پیگیری‌های مؤثری انجام می‌دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->