آماده‌باش نیرو‌های فضای سبز محدوده حرم رضوی در تاسوعا و عاشورای حسینی حریق کارگاه چوب در جاده کلات (۲۵ تیر ۱۴۰۳) ۲۶۰ هیئت مذهبی در مشهد مجوز فعالیت دارند عزاداری ظهر تاسوعا در آرامستان بهشت رضا(ع) مشهد + تصاویر فرماندار مشهد خبر داد: تامین زیرساخت‌های خدماتی و امنیتی برای زائران حسینی ۸۰۰ ایستگاه صلواتی به‌مناسبت ماه محرم در مشهد برپا شده است پیش‌بینی تردد ۵۰۰ هزار زائر خارجی مقیم و غیر مقیم از مرزهای کشور | صدور گذرنامه اربعین تنها با ۶۵ هزار تومان انتصاب سرپرست شرکت نمایشگاه بین‌المللی مشهد مقدس (۲۴ تیر ۱۴۰۳) دیدار هیئت عالی شهرداری مشهد با رئیس مجلس استان نجف تعطیلی بازار‌های سیار و ایست‌کار‌ها در روز تاسوعا و عاشورای حسینی ۱۴۰۳ در مشهد سامان‌دهی غرفه‌های شهرداری مشهد در بوستان‌های سطح شهر برگزاری هیات نوجوانان محله احمدآباد مشهد در شب عاشورای حسینی اوج گرما در مشهد | هتل‌های مشهد موظف به استفاده از ژنراتور اختصاصی شدند تعطیلی موزه‌های خراسان‌رضوی به‌مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی  خدمت‌رسانی به عزاداران حسینی با حداکثر ظرفیت | فعالیت بیست‌وچهارساعته ۱۵۰۰ پاکبان پیرامون حرم امام‌رضا(ع) در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی رخت عزای حسینی بر تن مشهد هوای کلانشهر مشهد امروز آلوده است (۲۴ تیر ۱۴۰۳) زمان بهره‌برداری از پایانه مفتح مشهد اعلام شد ترافیک سنگین در بزرگراه شهید کلانتری، میدان قائم(عج) و پل خین عرب (۲۴ تیر ۱۴۰۳) سرویس دهی صلواتی خطوط منتهی و عبوری از حرم مطهر در روز‌های تاسوعا و عاشورا | خدمت‌رسانی شبانه روزی در شب عاشورا استقرار آتش‌نشانان درایام تاسوعا و عاشورای حسینی درخیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی
سرخط خبرها

شهردار مشهد برنامه‌ها و اقدامات مدیریت شهری را برای استقبال از بهار ۱۴۰۱ تشریح کرد

  • کد خبر: ۱۰۱۳۶۵
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
شهردار مشهد برنامه‌ها و اقدامات مدیریت شهری را برای استقبال از بهار ۱۴۰۱ تشریح کرد
شهردار مشهد که میهمان برنامه گفت وگوی تلویزیونی «اشاره» بود، برنامه‌ها و اقدامات شهرداری را در زمینه استقبال از بهار و زائران تشریح کرد.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ با آرام شدن نسبی طغیان امیکرون در کشور، پیش بینی‌ها می‌گوید که مشهد الرضا در نوروز ۱۴۰۱ میزبان حجم بی سابقه‌ای از زائران خواهد بود. حالا چیزی نزدیک به ۳ تا ۴ ماه است که شهرداری مشهد دارد خودش را برای پذیرایی از مهمانان نوروزی اش آماده می‌کند و این روز‌ها شهرتکانی نوروزی، گلکاری شهر و... درحال انجام است و از چندی دیگر با پایان این اقدامات، شهر تمام و کمال مهیای میزبانی و پذیرایی از زائران و حضرت رضا (ع) خواهد بود.

در همین راستا شهردار مشهد که میهمان برنامه گفت وگوی تلویزیونی «اشاره» بود، برنامه‌ها و اقدامات شهرداری را در زمینه استقبال از بهار و زائران تشریح کرد.

سیدعبدا... ارجائی در گفتگو با برنامه تلویزیونی اشاره با تأکید بر اینکه در نوروز ۱۴۰۱ در مشهد طرح ترافیک نداریم گفت: مبنای ما این بود که با بستن راه، مشکل ترافیک را حل نکنیم و زوج و فرد کردن تردد در ایام زائری راهکار اصلی کنترل ترافیک در مرکز شهر مشهد نیست.

طرح ترافیک شرط مهمان نوازی نیست

وی افزود: ممکن است زائری که به مشهد می‌آید بخواهد فقط یک روز یا چند ساعت در مشهد باشد. با زوج و فرد کردن تردد‌ها زائر دیگر دسترسی به حرم ندارد و نمی‌تواند داخل شهر تردد کند. شرط مهمان نوازی این نبود که در ایام نوروز طرح ترافیک زوج و فرد داشته باشیم.

وی ادامه داد: به جای این موارد محدودیت‌هایی کوچک و کوتاه مدت اعمال می‌شود. مثلا در چند ساعت مانده به نماز خودرو‌های شخصی نمی‌توانند سمت حرم و در چند خیابان محدود منتهی تا یک ساعت پس از نماز تردد داشته باشد. روز و لحظه تحویل سال هم محدودیت‌های خاص خودش را خواهد داشت.

پیش بینی اسکان اضطراری در مشهد

شهردار مشهد با اشاره به پیش بینی اسکان اضطراری برای بیش از ۲۰ هزار نفر توسط شهرداری افزود: مسئولیت اسکان با میراث فرهنگی است و حدود ۴۵۰ هزار ظرفیت آماده شده است که به اندازه تعداد زائری که به مشهد می‌آید نیست. برای همین باید مساجد، حسینیه‌ها و مدارس برای پذیرش زائر آماده شوند که هماهنگی‌هایی برای این کار صورت گرفته است.

ارجائی در ادامه تصریح کرد: اسکان شهرداری مربوط به زمانی است که مسافر بیرون مانده است و آن زمان سالن‌های شهرداری و سایر مراکز در خدمت مردم خواهند بود. پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که در نوروز بیش از این ظرفیت‌ها میزبان زائران خواهیم بود و لازم است مردم عزیز امسال مراقب مهمان‌های امام رضا (ع) باشند. ممکن است نیاز داشته باشیم مردم مشهد از زائران میزبانی کنند و خیلی از آ ن‌ها را می‌توانیم در خانه هایمان مهمان کنیم.

جلوخان پایانه تا شب عید تمام می‌شود

وی از اتمام پروژه جلوخان پایانه امام‌رضا (ع) تا عید نوروز خبر داد و گفت: در پایانه امام رضا (ع) پروژه‌ای تعریف شد بود که روی ضرورت اجرای آن بحث داریم، در هرصورت این پروژه در ابتدای دوره ششم حدود ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، اما با پیشرفت شایان توجه آن، امیدواریم که بتوانیم آن را تا شب عید تمام کنیم.

گود نسبتا عظیمی که پیش از این به ما تحویل داده شده بود، تبدیل به یک باغ ایرانی زیبا خواهد شد که هدیه‌ای از طرف شهرداری مشهد به زائران و مجاوران خواهد بود و امیدواریم که تا شب عید به اتمام برسد. تمام تلاشمان را می‌کنیم که جلوخان پایانه امام رضا (ع) را شب عید افتتاح کنیم.

ارجائی با تأکید بر دو برابر شدن ظرفیت پذیرش مسافر در پایانه افزود: طبق آخرین آمار، در پیک مسافرت‌های نوروزی حدود ۵۵۰ هزار نفر ورود و خروج به این پایانه داشتیم و امسال برآورد این است که این رقم به دو برابر برسد، ولی ظرفیتی که ایجاد کرده ایم برای دو میلیون مسافر و زائر است. ورودی و خروجی پایانه تفکیک شده است. ایستگاه‌های تاکسی افزوده خواهد شد و امکانات رفاهی داخل پایانه را هم به شکل شایان توجهی افزایش داده ایم.

آمادگی برای اجاره زمین‌های مردم و ایجاد پارکینگ

شهردار مشهد با اشاره به افزایش ظرفیت پارکینگ در هسته مرکزی شهر، خواستار واگذاری اجاره‌ای زمین توسط مردم به شهرداری برای تبدیل به پارکینگ شد و بیان کرد: عید نوروز ظرفیت پارکینگی در هسته مرکزی شهر افزایش داشته است که با همکاری خوب دادستانی و راهور این اتفاق افتاد.

اما اگر کسی زمینی در بافت مرکزی شهر دارد که فعلا نیازی به آن ندارد، شهرداری حاضر است آن را اجاره و تبدیل به پارکینگ موقت کند و عواید آن هم متعلق به خودش باشد. بعد از نوروز هم ما آن زمین را مثل روز اول به مالکش تحویل خواهیم داد.

افزایش اتوبوس‌های مرکز شهر

ارجائی با اشاره به تمهیدات شهرداری برای حمل و نقل شهری در نوروز ۱۴۰۱ گفت: سرفاصله زمانی قطار شهری کاهش و تعداد رام قطار‌ها هم افزایش پیدا می‌کند.

تعداد زیادی اتوبوس به خطوط سرویس دهی مرکزی شهر اضافه خواهد شد که تعدادی از آن‌ها نو است. برخی دیگر اتوبوس‌هایی هستند که تعمیر اساسی شده اند و تعدادی دیگر هم به صورت کمکی از دیگر خطوط به این ناوگان اضافه خواهند شد. اگر مناسبت خاص و مهمان خاصی داشته باشیم این ظرفیت افزایش می‌یابد.

۱۰۰ فروشگاه موقت

مسئله تأمین کالا برای زائران و احداث مکان‌های موقت برای عرضه مستقیم این کالا‌ها موضوع دیگری بود که شهردار مشهد به آن اشاره کرد: شهرداری آماده است بستر عرضه مستقیم کالا در مشهد و اطراف حرم را مهیا کند. دولت هم کالا‌های این بازار‌ها را تأمین کند. حاضریم تا ۱۰۰ مکان موقت در شهر احداث کنیم که با دستور مدیران استان تعدادی از آن‌ها هم اکنون احداث شده اند. در این فروشگاه‌ها باید اقلام اساسی به نرخ کمتر از بازار روز در اختیار مردم قرار بگیرد.

ارجائی ادامه داد: تا امروز ۷ سازه موقت برای این کار احداث شده است که هرکدام ۲۰ تا ۳۰ غرفه دارند و درخواست ما این است که اقلام اساسی مردم در این بازار‌های موقت عرضه شود.

جنس عرضه کالا‌های اساسی در اطراف حرم متفاوت است. نیاز‌های عمومی زائران کالا‌هایی مثل سیب زمینی، پیاز، تخم مرغ، نان و... است. آمادگی داریم به تعدادی که استانداری و فرمانداری بخواهند، سازه فیزیکی بازار را در اطراف حرم احداث کنیم و رایگان در اختیار تولیدکنندگان و عرضه کنندگان قرار دهیم. فعلا درخواست احداث سه بازار داده شده است که آن را اجرا کرده ایم، ولی بیشتر از این نیاز است.

وی با بیان اینکه شهرداری در بازار‌های شهرما تخفیف‌هایی برای برخی کالا‌های اساسی اعمال کرده است گفت: دولت اگر غرفه‌ای برای عرضه مستقیم کالا‌های تنظیم بازار در این فروشگاه‌ها بخواهد، رایگان در اختیارش قرار می‌دهیم. این آمادگی را هم داریم که اگر اداره صمت، جهادکشاورزی، اتاق اصناف یا استانداری و فرمانداری بخواهند بازار‌های میوه و تره بار شهرداری را هم در اختیارشان قرار دهیم.

المان‌های تعاملی

ارجائی تعدد المان‌های نوروزی و تعاملی شدن آن‌ها را دو اتفاق ویژه در بحث المان‌های نوروزی دانست و افزود: المان تعاملی یعنی اینکه مردم بخشی از آن می‌شوند و المان با آن‌ها تکمیل می‌شود و کار می‌کند و به کنش و ارتباط مردم با خودش واکنش نشان می‌دهد.

سعی کردیم که در همه شهر این المان‌ها حضور داشته باشند، از حاشیه شهر و مناطق برخوردار شهر گرفته تا مکان‌هایی که زائران بیشتر در آنجا تردد دارند. مثلا در نزدیکی بازار رضا المان فیروزه سرا نصب می‌شود که مردم می‌توانند از فیروزه تراشی به عنوان هنر اصیل خراسانی و مراحل ساخت آن بازدید و حتی با هنرمندان فیروزه تراش گفتگو کنند یا در منطقه ۵ و ۶ و ۴ که حاشیه شهر مشهد است، کار‌های خوب و زیبایی در نوروز اکران خواهد شد.

وی ادامه داد: در نوروز ۱۴۰۱ فقط ۱۳ پاویون خواهیم داشت که در هر پاویون یک رویداد فرهنگی اتفاق می‌افتد که مردم جزئی از آن هستند. همچنین مردم امسال می‌توانند المان برتر را از نگاه خودشان انتخاب کنند و ما در شهرداری به طراح آن جایزه ویژه اعطا می‌کنیم.

برگزاری تور

شهردار مشهد از برگزاری تور‌های گردشگری برای بازدید از المان‌ها خبر داد و گفت: جانمایی المان‌ها از طریق صداوسیما، برنامه کاربردی شهر من، بروشور‌هایی که در مبادی ورودی شهر توزیع می‌شود به مردم اطلاع رسانی خواهد شد. ضمن اینکه تور‌های مشهدگردی برای بازدید از المان‌های نوروزی هم توسط شهرداری با اتوبوس‌های یک طبقه و دو طبقه برگزار خواهد شد.

۱۲۰۰ المان گل

وی با اشاره به کاشت میلیون‌ها بوته گل در شهر مشهد نیز گفت: امسال مردم با یک پراکندگی وسیع از گل در شهر مواجه خواهند شد و تمرکز در یکی دو محور نیست. همچنین بیش از ۵ هزار سبد گل در شهر خواهیم داشت و حدود ۱۲۰۰ المان گل در شهر نصب می‌شود.

جشن‌های خیابانی در نوروز ۱۴۰۱

ارجائی با تأکید بر توجه ویژه شهرداری به جشن‌های خیابانی در عید نوروز گفت: موضوعی که مردم را در دو سال گذشته آزار داد کرونا بود. خانواده‌های مختلفی درگیر فوت اعضای خود شدند، ارتباطات کم شد و اقوام نزدیک نتوانستند همدیگر را ببینند. در برنامه ریزی‌ها به این نتیجه رسیدیم که فضای شهر را باید مفرح‌تر از قبل تدارک ببینیم که به همین دلیل حدود ۲۰ نمایش نامه به دفعات متعدد در شهر اکران می‌شود و ۱۶ برنامه اصلی جُنگ مانند در شهر برای مردم برگزار می‌شود.

قدردانی ویژه از پاکبانان و کارگران

شهردار مشهد با قدردانی ویژه از پاکبانان و کارگران فضای سبز بیان کرد: هزاران نفر از همکاران در خانواده بزرگ شهرداری در عید نوروز و در جریان شهرتکانی در خدمت زائران و مجاوران هستند و از همه همکاران و به ویژه پاکبان‌ها که مشغول شهرتکانی هستند و از کسانی که درحال گل آرایی مشهد هستند و در حوزه فضای سبز دارند کار می‌کنند تشکر می‌کنم.

اینکه تعداد زیادی از این عزیزان خستگی ساعت‌ها کار برای شهرتکانی را به جان می‌خرند، برای لبخند مردم شهر مشهد. خواهش می‌کنم که مردم هم بی تفاوت از کنارشان عبور نکنند و یک خداقوت به آن‌ها بگویند و در رانندگی هم حواسشان به آن‌ها باشد.

مشهد مهیای مهمانان نوروزی

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->