اختتامیه بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی خراسان رضوی برگزار شد همه چیز درباره فصل دوم بازی مرکب ( اسکوییدگیم ) + بازیگران و تریلر و خلاصه داستان هوش مصنوعی باید در خدمت هنر باشد | گفت‌و‌گو با علیرضا بهدانی، هنرمند برجسته خراسانی هوران؛ اولین رویداد گفت‌و‌گو محور بانوان رسانه در مشهد| حضور بیش از ۵۰ صاحب‌نظر در حوزه زنان+ویدئو نگاهی به آثاری که با شروع زمستان در سینما‌های کشور اکران می‌شوند شهر‌های مزین به کتاب | معرفی چند شهرِ کتاب در جهان که هرکدام می‌تواند الگویی برای شهرهای ما باشد معرفی اعضای کارگروه حقوقی معاونت هنری وزارت ارشاد + اسامی واکنش علی شادمان، بازیگر سینما و تلویزیون، به رفع فیلترینگ + عکس چرا فیلم علی حاتمی پوستر فجر شد؟ صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ دی ۱۴۰۳ فیلم‌های آخرهفته تلویزیون (۶ و ۷ دی ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را ببینید + عکس «فراهان» با نوای اصیل ایرانی در مشهد روی صحنه می‌رود گلایه‌های پوران درخشنده از بی‌توجهی‌ها استادی که فروتنانه هنرجو بود | درباره مرحوم بشیر محدثی‌فر، نقاش تصاویر شهدا پاییدن یک ذهن مالیخولیایی | نگاهی به فیلم «تعارض»، اثر محمدرضا لطفی «ناتوردشت» با بازی حجازی‌فر و مولویان در تدارک فیلم فجر
سرخط خبرها

آیین رونمایی از دومین فراخوان ملی بخش مستند رویداد سینما حماسه برگزار شد

  • کد خبر: ۱۰۱۷۶۳
  • ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
آیین رونمایی از دومین فراخوان ملی بخش مستند رویداد سینما حماسه برگزار شد
نشست هم اندیشی مستندسازان استان با مدیر مرکز مستند سوره حوزه هنری، امیر مهریزدان، در حوزه هنری خراسان رضوی برگزار شد.

نعیمه زمانی | شهرآرانیوز - نشست هم اندیشی مستندسازان استان با مدیر مرکز مستند سوره حوزه هنری، امیر مهریزدان، در حوزه هنری خراسان رضوی برگزار شد. همچنین در این نشست از دومین فراخوان ملی بخش مستند رویداد سینما حماسه نیز رونمایی شد. دبیرخانه سینما حماسه قصد دارد با برگزاری این رویداد فرصتی به وجود آورد تا مظاهر مختلف شخصیت‌ها و موقعیت‌های حماسی با رویکرد خلاقانه در فیلم مستند به تصویر کشیده شوند. از این رو امسال در سه موضوع «روایت شخصیت‌ها و حماسه‌های بومی ایران زمین»، «وقایع و شخصیت‌های حماسی معاصر ایران (قهرمانان شهری و روستایی)» و «ما می‌توانیم» شروع به کار کرده است.

استفاده از ظرفیت نخبگان شهر

مجید عسگری، رئیس حوزه هنری خراسان رضوی در این جلسه با بیان اینکه علاقه مندان می‌توانند تا ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ آثار خود را به دبیرخانه این رویداد ارسال کنند، گفت: آثار برگزیده نهایی در مرداد سال آینده اعلام خواهد شد. عسکری ادامه داد: دبیرخانه هنر حماسی در حوزه هنری خراسان رضوی نزدیک به چهار سال است که با نگاهی آسیب شناسی به این موضوع تشکیل شده است.

او خاطر نشان کرد: ما در فضای ادبیات کهن حماسی و شاهنامه فردوسی به عنوان یک مصداق در کنار دیگر ژانر‌های ادبیاتی مانند ادبیات آیینی، شیعی و انقلابی هنوز نتوانسته ایم پیوند‌های خوب و پویایی به وجود آوریم؛ بنابراین احیای مسئله هنر حماسی با ظرفیت‌های خراسان رضوی در دستور کار ما قرار گرفت.

عسگری، امید و انگیزه بخشی را مسئله مهمی دانست و گفت: امید به آینده روشن و رویای اسلامی و ایرانی در میان مردم علت دیگری بود که سبب شد مسئله هنر حماسی با توجه به ظرفیت‌های موجود در ادبیات کهن دینی، مذهبی و انقلابی شکل گیرد.

او با اشاره به سه محور اصلی در هنر حماسی توضیح داد: محور اول، دقیق کردن مفهوم هنر حماسی در امروز و نگاه پژوهشی و کاربردی است. به این معنا که وقتی از هنر حماسی سخن می‌گوییم منظور هنر حماسی ایرانی، اسلامی، انگیزه بخش و رؤیاساز است.

عسگری ادامه داد: یکی از اهداف ما این است که در نشست‌ها و جلسات هم اندیشی ظرفیت نخبگانی شهر و استان را به کمک فضای هنری بیاوریم. به همین دلیل تعدادی از نخبگان مشهد و کشور را پای کار آورده ایم و جلسات هم اندیشی نیز در این باره برگزار کرده ایم.

او از محور دوم با عنوان حساس سازی هنرمندان یاد کرد و گفت: اهمیت این محور در این است که بتوانیم فضای هنری را تحت تأثیر نگاه پژوهشی قرار دهیم. از این رو دو فراخوان محوری «جایزه داستان حماسی» و «سینماحماسه» در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی یادآور شد: تلاش ما بر این است که مسئله حماسه در سینما و ادبیات را بتوانیم در فضای امروز کشور به یک مسئله اساسی و ذهنی برای هنرمندان تبدیل کنیم.
او با اشاره به محور سوم بیان کرد: این محور به نمونه سازی تولیدات هنری می‌پردازد که در دو محور قالب‌های تاریخی و کهن مانند پرده نقالی و قالب‌های نوین فعالیت‌هایی انجام می‌شود.

تولید آثاری سرشار از امید

امیر مهریزدان، مدیر مرکز مستند سوره حوزه هنری نیز در این نشست درباره اهداف رویداد سینما حماسه گفت: ما دو هدف را از انتشار این فراخوان دنبال می‌کنیم. اول تولید آثاری با نگاه سرشار از امید و انگیزه به مسائل و وقایع اجتماعی که شاید حلقه مفقوده همه مباحث امروز باشد.

او بیان کرد: ما در عرصه رسانه با فضایی روبه رویم که انبوه مشکلات جلو چشم مخاطب قرار می‌گیرد، اما هیچ گاه قهرمانی برای حل این مشکلات معرفی نمی‌شود؛ بنابراین هدف ما در سینمای مستند این است که مشکلات با قهرمانانی که ایستادند و مسائل را حل کردند، نمایش داده شود.

مدیر مرکز مستند سوره حوزه هنری یادآور شد: هدف دوم ما از انتشار این فراخوان ایجاد عدالت در حوزه مستند و رسانه است. متأسفانه تمرکز پروژه‌ها و نیروی انسانی در تهران باعث شده که ما هیچ وقت در برگزاری رویداد‌ها به شهر‌های دیگر فکر نکنیم. اما کلید واژه خوبی با عنوان به جز تهران یا منهای تهران این روز‌ها در حوزه هنری مطرح شده است که براساس آن باید حجمی از تولیدات سالانه مان را به کمک حوزه هنری استان ها، با دخالت حداقلی پایتخت انجام دهیم.
او همچنین بیان کرد: هدف ما این است که فرصتی یکسان برای همه ایجاد کنیم تا هر کسی از هر کجای ایران که سوژه و ایده‌های خوبی دارد بتواند اثرش را بسازد.

مهریزدان با اشاره به پرکار بودن فیلم سازان مشهد بیان کرد: فیلم سازان مشهدی همیشه آثاری در مقیاس ملی و قابل ارائه به شبکه‌های ملی و سیستم‌های فرا منطقه‌ای تولید می‌کنند و ما می‌خواهیم این موضوع را تقویت کنیم. به گفته او، خانه تولیدات جوان هم اعلام آمادگی کرده تا فیلم سازان کار اولی حمایت و اثرشان را از شبکه ۳ سیما پخش کند.
مدیر مرکز مستند سوره حوزه هنری گفت: امیدواریم با فضای همدلی و یکدستی که شکل گرفته شعار عدالت برای ساخت آثار از سوی هنرمندان محقق شود.

مشارکت در تولید اثر

سجاد انتظاری، دبیر اجرایی دومین رویداد سینما حماسه نیز در این نشست با اشاره به محدودیت‌های اجرایی و مالی برای برگزاری این رویداد گفت: تصمیم ما بر آن بود که مانند سال گذشته فراخوان را تنها در بخش داستانی منتشر کنیم، اما زمانی که مراسم نشست خبری و رونمایی این بخش را برگزار کردیم، همکارانمان در مرکز مستند سوره پیشنهاد دادند بخش مستند هم امسال در فراخوان باشد. به این ترتیب با کمک دوستان و همراهی آن‌ها بخش مستند نیز به فراخوان سینما حماسه اضافه شد.

مسعود زارعیان، کارگردان و مستندساز، نیز در این نشست بیان کرد: مردم از هر طبقه و تفکری نیاز به اسطوره و حماسه دارند و چنین موضوعاتی است که جامعه را حفظ می‌کند. به همین دلیل باید آنچنان تکثیر شوند که مردم هم خودشان برای تولید آثار اقدام کنند. او ادامه داد: دنیا به لحاظ فناوری و امکانات رشد و توسعه یافته است. اکنون بیشتر مردم تلفن همراه دارند و می‌توانند برای ساخت اثر از آن بهره ببرند. آنچه که اهمیت دارد این است که زمانی آثار ارزش پیدا می‌کند که نه تنها به معرفی اسطوره‌ها بپردازد بلکه مردم را به تولید اثری که خودشان در آن حضور دارند سوق دهد.

محسن عقیلی، مستندساز نیز در ادامه بیان کرد: چند سالی است که فرهنگ سرای پایداری (شهید حاج قاسم سلیمانی) مصاحبه‌هایی در مورد سبک تربیتی خانواده شهدا تهیه کرده اند و یک مهم بانک سوژه است که لزوم آن احساس می‌شود. فیلم سازان می‌توانند از این ظرفیت برای ساخت فیلم استفاده کنند.

عبدالرضا رحمانی نسب، سینماگر مشهدی هم در این جلسه اظهار کرد: فردوسی کتابی را سرود که اقوام مختلفی در آن حضور داشتند. حتی ترکان عثمانی این کتاب را دردربارشان تصویرسازی می‌کردند و تلاش بر این داشتند که این کتاب را نماد تاریخی خود بدانند. کارکرد یک اثر حماسی نیز همین است.

او بیان کرد: یکی از ویژگی‌های شاهنامه این است که اگر از رستم در بخش‌های مختلف سخن می‌گوید، طوری آن را به تصویر می‌کشد که خواننده هم می‌تواند رستم باشد. به این معنا که کار‌های قهرمانانه از افرادی که تصورش را هم نمی‌کنیم می‌تواند سر بزند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->